Készült: 2024.09.23.01:21:22 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

111. ülésnap (2007.11.19.), 59. felszólalás
Felszólaló Dr. Garamhegyi Ábel
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:12


Felszólalások:  Előző  59  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. GARAMHEGYI ÁBEL gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Országgyűlés! Több félreértést is tisztázni kell, ezt megpróbáltam már az elmúlt időszakban, és megpróbálom ma is.

Vasúti mellékvonal megszüntetése, vagy ahogyan a képviselő úr említette, bezárása nem szerepel sem a kormány, sem a tárca céljai között. A 64 vonalon végzett vizsgálatban arra a kérdésre kerestük a választ, hogy mely vasútvonalakat érdemes megtartani az országos közforgalmú vasúti hálózat keretében, illetve melyeknél kell más üzemeltetési megoldást választanunk. A vizsgálat arra az eredményre jutott, hogy 38 vasútvonalat nem indokolt az országos hálózat keretében tartani. Ezeken a mellékvonalakon átlagosan 345 utas utazik naponta, míg a kilométerenkénti utasszám 12 főt tesz ki. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy ezeket a mellékvonalakat fel kellene számolni, hanem meg kell vizsgálni, milyen más valós igények lehetnek - az Európában jellemző üzemeltetési modelleknek megfelelően - térségi vasútként vagy egyéb módon tovább működtetni.

Ahol erre önkormányzati szándék van, ott természetesen pályázatot írunk ki. A helyközi közösségi közlekedés biztosítása változatlanul és a továbbiakban is állami feladat marad. Ennek megfelelően, ahol az utasforgalom nagyságrendje és a közszolgáltatás jellege indokolja, készek vagyunk arra, hogy közszolgáltatási szerződést kössünk a térségi és elővárosi vasútvonalak üzemeltetőivel. Természetesen az önkormányzatok egy része ezekkel a vonalakkal kapcsolatban már jelezte a szándékát; másoknál indokoltnak látjuk, meglehetősen hosszú előkészítés után itt is el tudjuk képzelni. Egy biztos: ellátatlan település nem maradhat. A közösségi közlekedést minden esetben biztosítani kell, adott esetben szolgáltatóváltással.

A közlekedési alapszolgáltatáshoz való hozzájutás lehetőségét természetesen nem kívánjuk csorbítani, ezt minden esetben biztosítjuk. Hogy mely vonalakon milyen körülmények között biztosítjuk ezt a szolgáltatóváltást, e tekintetben még a mai napon is folyik az egyeztetés. Biztosan rendelünk olyan közszolgáltatást, ahol térségi vasútként jelezte az önkormányzat, vagy annak reális esélye feltételezhető. Nem kívánunk ilyen mellékvonal-szüneteltetést mindaddig, ameddig az érintettekkel, a helyiekkel le nem zárult az egyeztetés.

Fontos, hogy ebben a témában folyamatosan tájékoztattuk az érintetteket, és ez a párbeszéd tovább tart. A szakmai vizsgálat eredményéről, a frakciók közlekedési szakértőivel való egyeztetés eredményeiről a közeli jövőben be tudunk számolni. (Közbeszólás a Fidesz padsoraiból.)

A 147-es vonal esetén Kiskunfélegyháza-Orosháza vonal térségi üzemeltetésére az érintett önkormányzatok ez idáig nem tettek javaslatot, ugyanakkor a vonal térségi üzemeltetése indokolt lehet. Végleges döntés, ismét hangsúlyozom, nem született, és nem is fog mindaddig, ameddig valamennyi szakmai érvet meg nem hallgattunk és nem mérlegeltünk.

A képviselő úr néhány állításával azonban vitatkoznom kell, az externális költségeket összehasonlítva ugyanis az autóbuszos közlekedés 1 kilométerre vetített költsége jelen kihasználtság mellett nagyságrendileg kevesebb, mint a vasúté. Emellett az is tény, hogy alacsony kihasználtság esetén még a környezeti terhelés is magasabb ezen a módon.

Személyes felelősséget akkor kellene éreznem, ha ezeket a tényeket, ezeket a szakmai érveket nem mérlegelném. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.) Azt gondolom, hogy komplex döntést kell hoznunk.

Köszönöm szépen, kérem a válasz elfogadását. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  59  Következő    Ülésnap adatai