Készült: 2024.09.25.11:16:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

111. ülésnap (2007.11.19.), 167. felszólalás
Felszólaló Dr. Garamhegyi Ábel
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka kérdés megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 2:13


Felszólalások:  Előző  167  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. GARAMHEGYI ÁBEL gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Asszony! Mindenekelőtt szeretném egyértelművé tenni, hogy a gazdasági és közlekedési miniszter nem sérti meg az alkotmányos alapjogokat. Amennyiben erről bármiféle kétsége van, a Magyar Köztársaságnak megvannak azok a rendszerei, ahol ilyen típusú bejelentést lehet tenni.

Az alacsony forgalmú vasútvonalakon a személyszállítás szüneteltetésekor sem volt és nem is lesz ellátatlan település, a forgalomszüneteltetés minden esetben szolgáltatóváltással valósul és valósult meg. Minden megoldás esetén fő szempont a szolgáltatás színvonalának megőrzése, lehetőség szerinti növelése. Így az emberek alkotmányos joga nem sérülhet.

A közösségi közlekedés olyan közszolgáltatás, amit az állam a különböző közlekedési formák - vasút, közút - igénybevételének lehetőségével biztosít. Az alkotmányban deklarált szabad mozgás jogának egyik része a helyváltoztatáshoz való jog szabadsága, ennek gyakorlási módját pedig sem az alkotmány, sem az alkotmánybírósági gyakorlat nem korlátozza kizárólag a vasúti közlekedésre és jelenlegi szintjének fenntartására. Több tanulmány is cáfolta már azt az állítást, hogy egy település fejlettsége, fejlődése alapvetően attól függne, hogy van-e vasúti csatlakozása, vagy nincs. A települések kétharmadában a helyközi személyszállítás közszolgáltatását eddig is kizárólag autóbuszos forgalom biztosította.

Ma nem az a legfontosabb, hogy szembeállítsuk a vasúti, illetve az autóbusz-közlekedést, hanem sokkal lényegesebb a közösségi közlekedés vonzóvá tétele, mivel az egyéni közlekedés részaránya mára meghaladja a 60 százalékot. Ennek azonban az lehet a reális útja, ha csak azokat a vonalakat tartja az állam az országos vasúti hálózatban, amelyek esetében ez valóban indokolt, a többit pedig önkormányzati kezdeményezés és felelősségvállalás esetén térségi, elővárosi vasútként működtetjük tovább.

Köszönöm szépen a figyelmet.




Felszólalások:  Előző  167  Következő    Ülésnap adatai