Készült: 2024.04.26.10:39:32 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

266. ülésnap (2013.04.08.), 253-255. felszólalás
Felszólaló Németh Szilárd István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 8:10


Felszólalások:  Előző  253 - 255  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

NÉMETH SZILÁRD ISTVÁN (Fidesz): Igen.

ELNÖK: Parancsoljon!

NÉMETH SZILÁRD ISTVÁN (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Először erről a négy, előttünk fekvő módosítóról, amiről egyébként a részletes vita folytatása szólna. Kettő ebből gyakorlatilag technikai, terminológiai, nyelvtani jellegű, tehát ezzel nem is érdemes különösebben tartalmilag foglalkozni.

A Göndör képviselőtársamék által benyújtott kapcsolódó módosító javaslathoz annyit fűznék hozzá, hogy nagyon meggyőző az érvelésük, de az lett volna jó, ha 2002-2010 között fejtették volna ki bővebben ezt a fajta érvelést; akkor, amikor 15-ször emelték a gáz és a villany árát, a gáz árát éppen a háromszorosára, a villanyét pedig a kétszeresére, és folyamatosan azoknak a szolgáltatóknak, azoknak a külföldi tulajdonban lévő szolgáltatóknak az érdekeit képviselték, akár a parlamentben, akár egyéb döntéseikben, amelyek óriási profitra tettek szert ebben az időben. Csak emlékeztetőül szeretném elmondani, hogy 1995-2010 között 1040 milliárd tiszta hasznot hajtott ez a két ágazat a szolgáltatóknak, mármint adózás utáni tiszta haszonról beszélünk.

Nos, azt gondolom, hogy ha csak önmagában néznénk ebben a kormányzati szegmensben, mármint ebben a nyolc évben ezt a javaslatot, akkor nyugodtan mondhatnánk, hogy ez egy álságos és hiteltelen javaslat, de nem szeretnék ilyet mondani és ilyet állítani. Szeretném Göndör képviselőtársamnak elmondani, hogy az előttünk fekvő törvényjavaslat a 2012. december 15-én, a kormányhatározattal elkezdett rezsicsökkentésnek a befejezése, és egy másik szakasznak a megnyitása, mint ahogy ennek a törvényjavaslatnak a céljában ezt meg is fogalmazzuk.

Tehát nemcsak a gáz, villany és a távfűtés ára 10 százalékos csökkenésének törvényi rögzítéséről van szó, nemcsak azoknak a nagyon fontos fogyasztóvédelmi képviseletnek a megteremtéséről van szó, ami ehhez a 10 százalékos rezsicsökkentéshez kapcsolódik, hanem benne van már ebben a törvényjavaslatban a vízi közmű, azaz az ivóvíz és a csatorna, illetve a kommunális hulladék rezsicsökkentésének megalapozása is. Tehát egy többlépcsős rezsicsökkentésről beszélünk, ezt mondom Z. Kárpát Dániel képviselőtársamnak is. Úgyhogy mind a ketten jó helyen tapogatóznak, amikor megérezték, hogy kiszélesíteni szeretnénk a már megvalósult rezsicsökkentést július 1-jétől, július 1-jei hatállyal, július 1-jei fogyasztási hatállyal. Tehát ez egyben egy válasz is az ön által feltett kérdésre. Másrészről pedig gondolkodunk abban - és ha gondolkodunk, akkor ez meg is fog valósulni -, hogy az új fűtési szezonra egy újabb háztartási energiaár-csökkentést tudjunk biztosítani a magyar háztartásoknak, ez pedig azt mutatja, hogy nemcsak kiszélesíteni fogjuk a rezsicsökkentés körét, hanem elmélyíteni is szeretnénk. Azt gondolom, hogy akkor, amikor az újabb szakasz érkezik, az elmélyítés szakasza, akkor gondolkodhatunk már valójában akár sávos, akár differenciált rezsicsökkentésben.

A kormány és a Fidesz szándéka az volt a 10 százalékos rezsicsökkentéssel, hogy minden magyar háztartást megsegítsen. Július 1-jével is ez a szándéka, tehát minden magyar háztartásban érvényesíteni kell a 10 százalékos rezsicsökkentést, hiszen Európában a magyar családok fizetnek legtöbbet a rezsiért, ehhez viszont párosul egy nagyon nyomott bér, és azt gondolom, hogy a kettő közötti ollót a kormány, illetve a parlament a saját maga hatáskörével, a saját maga döntéseivel csökkenteni tudja. Tehát ennek vagyunk most a tanúi.

A másik módosító indítvány pedig a gazdasági bizottság módosító indítványa. Nyilván itt is egy pontosításról van szó, tehát a július 1-jét követő fogyasztásról szól majd a hulladék rezsicsökkentése, és egyértelművé vált számunkra, hogy a lakószövetkezetek, nyugdíjasházak és a társasházak tekintetében nem mindenki értette meg, hogy miről kell szólnia a rezsicsökkentésnek. Ezzel a módosító indítvánnyal szándékozunk mindenféleképpen eleget tenni annak, tehát nyomatékosan eleget tenni. Az én elképzelésem szerint már a villamos energiáról és a gázellátásról szóló törvény, tehát a Vet. és a Get. alapján is - ott meghatározott, hogy mi számít lakóingatlannak -, illetve a hulladéktörvény alapján is és a víziközmű-törvény alapján is, hogy most már teljes legyek, érvényesíteni lehetne, de így azt gondolom, hogy pontosabb és egyértelműbb ebben a tekintetben. Úgyhogy ezt a módosítót mindenféleképpen támogatni szándékozom.

A július 1-je és a december 31-e közötti felvetésre pedig szeretném önnek elmondani, hogy a lerakási díj a mindenkori inflációs rátával növekszik a hulladéktörvény alapján. Tehát ezért szól erre az időszakra. Egyetértek önnel abban, hogy voltak olyan társulások, inkább nevezzük társulásoknak, nem önkormányzatoknak, bár önkormányzati jóváhagyással, akik csalárd módon, én ezt itt ki merem mondani a parlamentben, vagy rafinált módon, mondhatjuk ezt is, megalapozták azt, hogy - mert most 4,2 százalékos emelést lehetett volna elérni - ne 4,2 százalékkal, hanem egyéb szolgáltatások bevonásával, új tender kiírásával, új szerződés megkötésével jóval magasabb díjat szedjenek, és pont azoktól a családoktól egyébként, akik pedig a legrászorultabbak lennének abban a tekintetben, hogy megkapják a valós rezsicsökkentést. Ebbe az irányba minden eszközt be fogok vetni, akár a törvénymódosítás eszközét, akár pedig a polgári peres eljárás eszközét, hogy mindenütt érvényesüljön - egyébként a törvényben foglalt 4,2 százalékos emelést tekintve - a 10 százalékos csökkentés.

Ugyanezt tudom még elmondani, ugyan nem esett erről szó, de a jövőt illetően a kéményseprés díjai is hasonló nagyító alá fognak kerülni, mert a kéményseprés tekintetében is láttunk már karón varjút, meg hallottunk ilyen nagyon komoly információkat.

Még egyszer szeretném leszögezni, hogy a kormány és a Fidesz-KDNP célja ezzel a törvényjavaslattal is, és már azzal a több törvénnyel, amit módosítottunk, azzal a több rendelettel, miniszteri rendelettel, illetve energiahivatali határozattal, ami most már egyébként majd rendeleti úton fog megvalósulni, hogy a magyar családokat segítsük meg, mégpedig úgy, hogy a háztartási rezsit csökkentsük 10 százalékkal minden magyar családnál, és úgy csökkentsük ezt a háztartási rezsit, hogy ez kizárólag a szolgáltatók profitjának kárára történjen. Tehát semmi egyéb eszközt nem kíván a magyar kormány és a Fidesz-KDNP ebben a tekintetben felhasználni.

Azt is szeretném leszögezni, hogy ezzel a törvényjavaslattal is egy paradigmaváltásról van szó, a kormány, a politika, a parlament a magyar családok oldalára áll, a magyar családok érdekeit képviseli, és hosszú távon kívánja ezeket az érdekeket képviselni, egy teljesen új keretet, egy teljesen új rendszert szab meg ebben a tekintetben.

Úgyhogy kérem a képviselőtársaimat, hogy szíveskedjenek mind az általam támogatott módosító indítványokat, mind pedig magát a rezsicsökkentést, a magyar családokat és ezt a törvényjavaslatot támogatni.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  253 - 255  Következő    Ülésnap adatai