Készült: 2024.04.26.05:23:50 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

80. ülésnap (2003.06.17.), 166. felszólalás
Felszólaló Rózsa Endre (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:09


Felszólalások:  Előző  166  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

RÓZSA ENDRE (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt MDF-es Képviselők! Az oktatási intézmények átszervezésével, esetleg megszüntetésével kapcsolatos témával foglalkozni kell. Vigyázni kell azonban arra, nehogy túlburjánozzon a “bezárásö szó. A képviselői indítványban is már megjelennek az óvodák. Korábban az ellenőrzési albizottság úgy fogalmazott, hogy a nevelési-oktatási intézmények. Teljesen természetes, hogy ebben az óvodák benne vannak, de amennyiben markánsan kiemeljük az óvoda szót, ennek a kiterjesztése sokkal jelentősebbé válik.

Az eseti bizottság felállítását támogatjuk. Tudnunk kell azonban azt, amit a szülők és a pedagógusok is tudnak, hogy az iskolabezárások kérdése nem most kezdődött el. Köztudott, hogy az elmúlt négy évben az 5300 oktatási intézményből 72 intézmény került bezárásra. Itt is szeretném nyomatékosan alátámasztani azt, sajnos így fogalmazzák meg, hogy bezárásra. Nem biztos, hogy bezárásra kerültek, hanem átszervezésre, esetleg egy ésszerű átcsoportosításra. És ha nagyságrendileg vizsgáljuk ezt, akkor az oktatási intézmények egy-két százaléka az, amely ezzel kapcsolatba került valami módon.

Teljesen természetes az, hogy egy iskolának a bezárása is sok abban a közösségben, azon a településen, azoknak a családoknak, akiket ez érint. Teljesen természetes, hogy maximálisan egyetértünk Lezsák képviselőtársammal, aki gyakorló tanítóként, mint ahogy említette, sok mindent tapasztalt a tanyasi iskolák területén, nyilván én ezeket egy városi területen tudom elmondani, tehát e területen maximális egyetértés van.

Ugyanakkor módosító javaslatokat adtunk be, és a tisztelt Háznak javasoljuk, hogy a vizsgálat kezdő éve ne 1993 legyen; szerencsésebb lenne az 1989-es év. Miért? Azért, mert az 1980-as években kezdődtek meg az oktatási reformok, és 1989-re datálható, ha nem is napra, de azért körülbelül erre az időszakra, amikor az iskolaszerkezetekkel kapcsolatos változások markáns módon megindultak; illetve 1989-re datálható az is, hogy új fenntartók jelentek meg abból adódóan, hogy a tanácsi rendszert felváltották az önkormányzatok, abból adódóan, hogy beléptek az egyházak, illetve az alapítványi iskolák.

Mi indokolja még az 1989-től történő vizsgálat kezdetét? Az, hogy így teljesebb képet kapunk, reálisabb értékelést készíthetünk, és valósabb javaslatok születhetnek. Ugyanakkor tisztelt MDF-es képviselőtársaim javaslatában én indirekt módon, tudat alatt, úgy gondolom, felfedezni vélem azt, ők is arra gondoltak, hogy ne 1993-tól kezdődjön ez a vizsgálat, hiszen a képviselői önálló indítvány 2. pontjában, a lap alján az szerepel, hogy az óvoda- és iskolafenntartás több mint egy évtizedes tapasztalatait, ellentmondásait, feszültségeit kívánják feltárni. Tehát ez egyértelműen indirekt módon, tudat alatt bizonyítja azt, hogy ők is szerencsésnek tartanák, ha nem 1993-tól, hanem tán 1989-től kezdődne ez a vizsgálódás.

Ugyanakkor a tisztelt Ház számára is elmondanám, hogy az oktatási és tudományos bizottság ellenőrzési albizottsága megkezdte a munkáját, 2003. március 10-ével alakuló ülést tartott, ezt követően március 19-én egy újabb ülést, ennek a jegyzőkönyvei rendelkezésünkre állnak.

Tisztelettel javasolnám a Háznak, illetve az indítványt tevő képviselőtársaknak, hogy az albizottság munkáját és ezzel kapcsolatos megállapításait vegyük figyelembe, ezt ki kell értékelni, és a statisztikai feldolgozásokat - mint ahogy azt Lezsák képviselőtársam nagyon korrekt és nagyon precíz módon megtette - szintén meg kell várni. Ugyanakkor azt is el kell mondani, hogy a beterjesztett indítvány komoly, alapos előkészítő munkát sugall.

Tisztelettel figyelmébe ajánlom még itt az eseti bizottsággal kapcsolatos gondolatokat a Háznak, és azt mondjuk módosító indítványként is, hogy szeptemberben kezdjük meg a munkát, és ne áprilisig, azaz ne 2004. április 1-jéig tartson, hanem 2003. december 31-éig fejeződjön be ez a munka. Ez lehetőséget ad már a következő tanév indításához is a javaslatok megtételére. Teljesen természetes, hogy ez bizonyíthatja majd azt, hogy van olyan terület, van olyan fenntartó, ahol tán azért szűnik meg, tán azért csoportosítják át az oktatási intézményben levő tanulókat, mert a létszám csökkent; lehetséges az, hogy finanszírozási okai vannak, de lehetséges az, hogy a gazdálkodást kell olyan hatékonnyá tenni, ami eredményesebb munkát tud majd biztosítani.

Bízom abban, hogy az eseti bizottság a magyar oktatás érdekét szolgálja, szakmai és racionális javaslataira mindenképpen szüksége van a Háznak. Dolgozzunk együtt, és részünkről a munkát és a jó szándékot felajánljuk.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps.)




Felszólalások:  Előző  166  Következő    Ülésnap adatai