Készült: 2024.05.15.04:04:40 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

91. ülésnap (2019.11.06.), 28-30. felszólalás
Felszólaló Domokos László
Beosztás az Állami Számvevőszék elnöke
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 14:33


Felszólalások:  Előző  28 - 30  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DOMOKOS LÁSZLÓ, az Állami Számvevőszék elnöke: Képviselem a Számvevőszéket, remélem, elég határozottan, ezért…

ELNÖK: Így van!

DOMOKOS LÁSZLÓ, az Állami Számvevőszék elnöke: …azért is kell szólnom erről, mert igazából a pártok és a kampány ellenőrzését már évek óta, sőt amióta én elnök vagyok, pont azokra a felvetésekre, amit önök említettek most, nem én bonyolítom le. Átadtam a mindenkori főtitkárnak, ő az, aki eljáró volt, és az ÁSZ elnöke ilyen értelemben nem vett részt a konkrét ügylet menedzselésében. (Közbeszólás az MSZP soraiból: Ez nem számít!) Ja, hogy ez nem számít? Akkor meg nem értem, miért probléma az, hogy a törvényeket betartva az ÁSZ elnökét az Országgyűlés bizalommal látta el, és a törvényeknek megfelelően, ellentétben, amit önök szoktak mondani, törvénymódosítás nélkül volt meg a jogszabályi kinevezési feltétele az ÁSZ-nak. Ezt tíz év után méltatlan felvetni. Méltatlan felvetni! Egy szervezet működéséhez, amelyik a 18. évi tevékenységét mutatja be, ennek semmi köze.Viszont van annak köze, hogy önök ellenőrzöttek, és vélhetően lesznek továbbra is ezek szerint problémák. Én remélem, hogy nem így van. Mindent megtettem, elrendeltem, ami rajtam múlott, hogy önök információt kapjanak. Nem kötelességem a törvények változását senkinek sem elmagyaráznom, bemutatnom, de jelzem, a pártok öntesztet kaptak, kedves Bősz Anett, és még le is töltötték. Megnéztem, itt a statisztika, több tucattal még le is töltötték. Tehát a konzultáció után a legfontosabb törvényi, lényegi kérdésekre felhívtuk a figyelmet. Mód van ma is kitölteniük ezt, és ezzel felkészülni egy mindenkori bármilyen ellenőrzésre. Elnézést, tehát ha önök hibáztak, én ezt sajnálom, nyilván, nagyon nehéz elismerni.

Én azt gondoltam, hogy nem fogjuk az egyes pártok ellenőrzésének a kérdését, mint érintetteket, itt megbeszélni, én nem is mennék ebbe bele, de muszáj a DK-s felszólalás kapcsán szólnom, mert ez egy folyó vita, amit láthatóan kommunikációs és befolyásolási céllal is próbálnak megtenni. Egyébként az ügyvédek ezt elég gyakran szokták megtenni, amikor bírói vagy adóhivatali eljárás van. Az ÁSZ maga nem ilyen, azt kell mondanom, mint akármelyik másik hatóság, de azért egyet rögzítsünk: a dokumentálás kérdését a törvény nagyon egyértelműen szabályozza. Egyrészt a számviteli törvény megmondja, hogy minden gazdasági folyamatot dokumentálni, bizonylatolni kell jelen időben, és, kedves Z. Kárpát képviselőtársam, nem lehet utólag pótolni. Mi egy konkrét időben kértük a dokumentumokat, az elnökük ki is jelölte az adatszolgáltatót, és ő nem szolgáltatott adatot sem levélben, sem személyesen.

És nagyon fontos még egy dolog. Az ÁSZ a törvények szerint a székhelyen kell hogy a dokumentumokat keresse. A DK-nak nem a székhelye semmisült meg, illetve nem is semmisült meg, de volt benne kár. A törvény szerint az alapító okirat szerinti székhely nem az a hely. De ennek a vitáját én nem akarom itt most, még egyszer mondom, lefolytatni, csak látom, hogy a székhellyel is gond van, nem önöknél, másoknál. Van, aki nem is tudja, hogy melyik a székhelye. Van, ahol az anyukája megy ki a nem tudom, melyik ellenőrzött szervezetnek, hogy ő nincs felhatalmazva, hogy átvegye a levelet tőlünk, de egyébként az van beírva a párt dokumentumába, ennek az anyukának a lakhelye. Elnézést! Tehát gondolom, önök is szeretnék, ha rend lenne, ha egy komoly ország, komoly pártjainak komoly parlamentje lenne.

(11.20)

És ha már minket bíztak meg ezzel…  nem kértem, nem nekem adták, így van 30 éve, önök így gondolták a kerekasztal-tárgyaláson, még Nyikos úr is így gondolta akkor, úgy tudom. És a nemzetközi befolyás, a nyilvánvaló jogszabályokhoz való illeszkedés egy állandó tehertétel a parlamentnek. Erre választ is keresett az akkori többség ’13-ban, megváltoztatta a törvényt. Jobban megfelelünk a nemzetközi irányoknak. Legyenek szívesek, önök is legyenek partnerek, hogy Magyarország korrupciós vádjai csökkenjenek, mert az önök nem helyes párt- és kampányelszámolása is az egész ország képéhez tartozik. Ott már nem a Fideszt vagy a kormányt, vagy a parlamentet, vagy az ÁSZ-t minősítik, az egész országot.

Mindenki tegye hozzá a magáét! Én nem mondtam azt, hogy tökéletes. Valaki azt mondta, hogy győzelmi nyilatkozatot tettem a zárszámadásban. Ez nem így van. Minden évben elmondtam, hogy hol vannak a problémák, hol vannak a kockázatok. Elmondtam, hogy mennyi levelet írtunk, kinek, hogy milyen szabálytalanságok vannak. Válaszolok, amikor mondták, hogy milyen ellentmondás az, hogy kockázatalapon kiválasztott néhány száz helyszínünk, mennyi hiba van benne, de az egyébként 20 000 milliárdos zárszámadási költségvetésben  14 ezer közpénzfelhasználó van , abban pedig az összkép mégiscsak egy javuló kép. Ez az arányok kérdése.

A Statisztikai Hivatal is nemzetközi módszerek szerint dolgozik. Vannak az egyedi esetek, amiket meg kell különböztetni, és vannak az általános, úgymond makroszintű vagy társadalmi szintű értékelések. Mindenki, aki ebben a témában tanult, akár közgazdászként is, tudhatja, hogy a makro- meg a mikroszintű érzékelés akár egymásnak ellentmondhat. Jó, én ebbe nem akarok belebonyolódni, mert itt többen személyes sértésnek tekinthetik, ha ezt jobban elkezdem magyarázni, de a lényege mégiscsak az, hogy a zárszámadásra se igaz, hogy nem találtunk benne hibát, és erre nem kértünk, tettünk intézkedést. De azért szeretném felhívni a figyelmet, hogy nem mi vagyunk a végrehajtó hatalom. Nekünk nincs cselekvési lehetőségünk, hogy egy vezető helyett az ÁSZ elnöke cselekedjen. Kényszerítő, nyomásgyakorló, ösztönző eszközei vannak.

Nemzetközi ajánlás szerint kellett a pártok tekintetében is, a kampány tekintetében is eljárni. Szeretném felhívni a figyelmet, továbbra is ott van a kampánytörvény-módosításokra lehetőség, mindenkor a parlament megteheti, ott van a mi ajánlásunk. Ebben nincs benne az az összetétel, hogy magánszemély, nemzetközi szervezet, közösségi média, magántámogatónak kötelessége lenne a párt költségvetésén vagy gazdálkodási folyamatain átvezetni ezt. Nem ír elő ilyet a törvény. Tehát ha, mit tudom én, bármelyik képviselőnek a szomszédja úgy dönt, hogy ő a bejáratára kiteszi az ön plakátját, ez politikai tevékenység, de nem a párttörvény szerinti pártpolitikai tevékenység, és nem a kampány szerinti kampánytevékenység. Legalábbis a mi ellenőrzésünk arra nem terjed ki, mert a törvény ilyen irányba nem ad lehetőséget.

Az ÁSZ mindenkor a beszámoló alapján ellenőriz. Tehát ha a krumplik nincsenek benne a beszámolóban, azt kívül helyezik. Ha önök úgy látják, hogy ez bűncselekmény, arra nem is az ÁSZ az eljáró szerv, forduljanak a hatóságokhoz. Ha azt látják, valaki mondta, hogy valamelyik önkormányzatnál szerinte olcsóbban adtak el ingatlant vagy drágábban, erre van egy hivatalos szerv, aki ezt kivizsgálja, egyébként hivatalból, az adóoldalról. Hát, megnézik! Nem tudom, hogy önök vetteke vagy adtake el ingatlant. Jó néhányszor az adóhivatal utána még utánellenőriz az illeték kivetése előtt, és ha törvénytelenséget talál, akkor el is jár. Tehát ennek van egy szervezete. Én nem tudom, mind a tízezer milliárdnyi éves tranzakciót az ÁSZ nyilván nem ellenőrzi, de nem is csak az ÁSZ ellenőrzési rendszere kell legyen, hiszen az a három védelmi vonal…  nem mondom el a részletes szakmai történetét. Több tízezer ellenőr van Magyarországon. Sőt, ha belevesszük az adóhivatal teljes állományát, a Kincstár, a Nemzeti Bank, az ÁSZ-t meg a belső ellenőröket, közel 40 ezer ilyen ellenőr van. Ezek mind-mind azért dolgoznak, hogy a jogszabályokat betartsák, és nagyon sokan tényleg nem tartják be a jogszabályokat. Ja, még a rendőrség is ugyanez a kategória. Ők azért vannak, hogy ezeket a jogszabályban megtévedt embereket, vagy azt nem követő embereket figyelmeztesse, büntesse, szankcionálja. Az ÁSZ nem ez. Ez mind a végrehajtó hatalomhoz van rendelve; a Nemzeti Bank egy más ügy, a bankok ellenőrzése pedig a független Nemzeti Bankhoz.

Tehát még egyszer akarom mondani, mert többször előjött: a kormányzati kommunikáció nem része a párttörvény szerint sem és a kampánytörvény szerint sem Magyarországon a kampányfinanszírozás számvevőszéki ellenőrzésének. (Dr. Varga-Damm Andrea: De attól még ez így működik!) Én nem azt vitatom, hogy az nem kampány, vagy hogy befolyásolja a politikai nézeteket vagy sem, csak még egyszer mondom, mi szeretnénk törvényszerűen. Önök meg azt mondják, hogy mi olyat is vizsgáljunk, ami a törvény szerint nem jár. (Dr. Varga-Damm Andrea: De akkor kezdeményezzen törvényjavaslatot!) Kap majd ön is szót, gondolom, ha fog kérni. (Dr. Varga-Damm Andrea: Igen, fogok!)

Szeretném jelezni, hogy az ÁSZ az alkotmány szerinti elfogultsággal bír. Ezt vállalom, mert ilyen vád is volt. Kovács Árpád többször elmondott itteni beszédét is volt módom meghallgatni, kérte, hogy alkotmányos keretek között közpénzügyi szabályok legyenek alkotva. Ezt ’11-ben az akkori kétharmad beleszavazta az Alaptörvénybe, és az Alaptörvényben benne van nagyon sok olyan szabály, amely, ha úgy tetszik, nem egy totál semleges nézőpontot adott az ÁSZ-nak, hanem például világos értékrendet adott, hogy a hiány rossz, minél kisebb a hiány, annál inkább az adósság csökkenjen. Ez egy értékválasztás, nem minden közgazdász ért vele egyet. Nem is minden szakember ért vele egyet, államelméleti ember, és főleg nem, aki mindenkor kormányon van, hiszen ő meg szeretne tágabb teret adni. Én ezért dicsértem, ha úgy tetszik, a kormányt, hogy legalább nem próbált nagyobb hiányt csinálni, és nem pont annyit, 0,1 százalékot, hanem amikor volt a gazdaságnak lehetősége, több százalékponttal csökkent az adósság. Az Alaptörvény ezt mércéül szabja a Számvevőszéknek. Ezt kérem, értsék!

A másik, többen is jelezték, hogy a jól irányított állam micsoda elfogult fogalom. Szeretném jelezni, a számvevőszéki törvényben van benne. Amikor úgy döntött a parlament, hogy bajban az ország, és kell a Költségvetési Tanács, és a tanácsban a Számvevőszék elnökének is jelen kell lennie, akkor világossá vált, hogy egy tanácsadó, támogató szerepre is szükség van, mert egyetértek, az nagyon blamázs minden ország minden számvevőszéki elnökének, ha az ő kezei között omlik össze egy ország költségvetése. És most nem aktualizálom, hogy Magyarországon melyik években, melyik elnök alatt történt ilyen. Én örülök; lehet, hogy szerencsés vagyok, lehet, hogy a Költségvetési Tanács működése, lehet, hogy a kormányzat fegyelme, mindenki nyilván a saját ízlése szerint elmondhatja, de Magyarország, amióta én vagyok elnök, nincs abban a helyzetben. Voltak határesetek ott ’11-12 táján vagy ’13-ban, amikor az adósságszabályokból kijöttünk, ’16-ban, amikor az EU-s pénzek hirtelen elfogytak, és nem volt újabb pluszimpulzus. Ezek nagy kockázatok voltak, de összességében a jól irányított állam előmozdítása felé. Nem azt mondja a törvény, hogy az van, és az ÁSZ ezt kérje számon, hanem minden javaslat, amit tesz, ami irányába hat, próbálja meg ezt előmozdítani. És ezt lehet kormánypárti elfogultsággal mondani, de én úgy mondhatnám, hogy az ország iránti elkötelezettség, az ország parlamenti többségének, a kormányának a szándékai ezek, és miután a törvény odarendelt bennünket ehhez, hogy ne külföldi szempontok, ne hitelezői szempontok, ne befektetői szempontok, vagy sorolhatnék bármilyen más szempontot, hanem egyedül az ország gazdasági függetlenségét szolgáló adósságcsökkentés legyen a mérce, ez egy értékrendet adott. Ez egy elkötelezettséget adott. Ráadásul beletettek személy szerint engem is a Költségvetési Tanács tagjai közé mint elnököt, ex officio. Nem személy szerint, odatettek engem ebbe, és hozzárendelték a törvényben, hogy kötelező a Számvevőszéknek ebben támogatást nyújtania nekem, illetve a Költségvetési Tanácsnak. Ezért készülnek az elemzések, amit idéznek önök is, amit az egészségügynél meg máshol is leírtunk.

Tehát én úgy gondolom, az országkockázatok soha ilyen mértékben az ÁSZ által nem voltak definiálva az elmúlt négy évben, mint ahogy az elmúlt évek elemzéseiben ezt a kollégáim elvégezték. Nem az ÁSZ elnöke végezte el egyébként, jelzem, én csak a nyilvánosságra hozását engedélyezem. A kollégáim szakmai meggyőződését tükrözik azok az elemzések, amelyeket önök egyébként üdvözöltek és idéztek is.

(11.30)

Én azt gondolom, így helyes, én azt látom, mindenki olvassa az ÁSZ jelentéseit, olvassa az ÁSZ elemzéseit, kommunikációját, és reagálnak rá. Én nem haragszom önökre, én nem tekintem senki esetében se ezt személyes ügynek. Mindenki a saját székéből próbálja a maga igazát a leghatékonyabban, ahogy tanulta, ahogy gondolja, érvényesíteni.

Az ÁSZ elnökétől fogadják el: mi az alkotmány, az alkotmányos előírások szemszögéből próbáljuk az ország javát szolgálni. Köszönöm a megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  28 - 30  Következő    Ülésnap adatai