Készült: 2024.04.28.17:48:44 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

182. ülésnap (2004.11.04.), 58. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:54


Felszólalások:  Előző  58  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A 2005-ös pánikköltségvetés számos vesztese között a legrosszabbul vélhetően a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium járt; lehetőségei, forrásai a 2004. évre tervezett 382 milliárd forintnak közel a felére, 220 milliárdra csökkentek. Ez a megszorítás lehetetlen helyzetbe hozza a tárcát még akkor is, ha a kutya vacsorája kategóriájába tartozó kisebb-nagyobb EU-támogatások néhány helyen esetleg szerényen javítják ezt a helyzetet. Végső soron a zuhanást is lehet lendületnek nevezni, sebességet fejez ki ez is, az is.

Tisztelt Ház! Fájdalmas kötelezettségemnek teszek eleget, amikor számot adok a Magyar Szocialista Párt 2002 tavaszán hangoztatott választási ígéreteinek teljesítéséről, mely szerint négy év alatt 800 kilométer új autópályát építenek. A 800 kilométer ígéretből 2003-ban kormányrendeletben is rögzítetten 430 lett, a 430 kilométer utóbb ismét osztódott megépült, épülőben lévő és előkészítés alatt álló mennyiségekre. A 2005. évi költségvetés ismeretében már biztos, hogy nem lesz 800 kilométer új autópálya, nem lesz 400 kilométer új autópálya sem, hiába hittek ebben az ezzel is becsapott magyar választópolgárok. Kérdés, hogy ha nem lesz 800 kilométer új autópálya, nem lesznek új folyami hidak, nincs M0-s, nincs északi híd, mi marad meg az MSZP-SZDSZ-kormány négyéves működéséből. Mi lesz maradandó? Mi fogja az embereket ezekre az évekre emlékeztetni? (Közbeszólás a Fidesz soraiból: Az adósság!)

A 2005-ös költségvetés infrastruktúrára vonatkozó javaslatát megismerve csak egy ilyen dolgot tudok említeni, egy olyan dolog lesz, ami miatt az utánunk jövő generációk megemlegetik ezt a négy évet, és ez az adósság. A nagyhangú ígéretekből, azok tört részének teljesítéséből elsősorban az adósság terhe marad az embereknek és az utánunk következő generációknak.

A gyorsforgalmi közúthálózat fejlesztéséről szóló 2003. évi CXXVIII. törvény 3. § (1) bekezdése a 2005. évre tervezett gyorsforgalmi utak tervezéséhez és építéséhez 327 milliárd forint biztosítását írta elő. Ebből az összegből a 2005. évi költségvetés építésre 33 milliárdot, előkészítésre 15 milliárdot, összesen tehát 48 milliárdot irányoz elő. A fennmaradó mintegy 280 milliárd forintot koncessziós, úgynevezett public private partnership konstrukcióból, illetve ezek révén kívánja előteremteni.

Az említett konstrukcióra az ÁSZ a következőket mondja: a gyorsforgalmi úthálózati program folytatásához ez a konstrukció tényleges forráslehetőséget a 2005. évre nem biztosít. Az elvégzett munkák 2005. évre áthúzódó pénzügyi teljesítési összegei várhatóan már 2005. január-február hónapokban meghaladják az egész évre rendelkezésre álló támogatási összeget. A tervezett támogatás még az M0-s keleti szektor, valamint az ezzel egy időben megvalósítandó Vecsés-Üllő elkerülő szakasz finanszírozásához sem elegendő. Ez a megoldás a kormány által is elismerten, a legkedvezőbb esetben is 30 százalékkal teszi drágábbá az útépítést, tehát a magyar adófizetőknek és azok gyermekeinek, unokáinak az elkövetkezendő 25 évben csak a 2005. évi autópálya-építések után 84 milliárd forinttal többet, összesen 364 milliárd forintot kell kifizetni.

A botrányos körülmények között kivásárolt M5-ös autópálya és a már koncesszióba adott M6-os Érd-Dunaújváros közötti szakasz az elkövetkezendő években évi 40 milliárd forint rendelkezésre állási díjat igényel az adófizetők pénzéből, természetesen a 2005-ben már 15 százalékkal drágábban megvásárolt autópálya-matricán felül. Ez azt jelenti, hogy néhány éven belül évi 120-150 milliárd forint díjfizetési kötelezettsége lesz a költségvetésnek, tehát kétszerese annak az összegnek, amelyet például a 2005. évi költségvetés a 30 ezer kilométer összes többi állami útfenntartására biztosít. Ezekben a konstrukciókban minden kockázat a magyar államé, ezen belül az adófizetőké, a százmilliókat kereső koncesszor pedig csak számláz, mégpedig vastagon és sokat, például 14 százalék garantált nettó hozamát 25 éven keresztül. (Domokos László: Borzasztó! - Egy hang a Fidesz soraiból: Szörnyű!)

Tisztelt Képviselőtársaim! Félreértés ne essék: utat, hidat, gyorsforgalmi utat, vasutat és sok minden mást építeni kell, de nem mindegy, hogy mennyiért, milyen ütemben, milyen sorrendben és milyen árért.

Tisztelt MSZP-s és SZDSZ-s Képviselőtársaim! Vegyék a fáradságot és számolják ki, hogy a megalapozatlan, hetente más-más jogi és pénzügyi manipulációkkal kiagyalt látszatmegoldásaik többletköltségéből hány heti többletnyugdíjat lehetne fizetni. Mi kiszámoltuk: közel nyolchetit. Ha ezt takarékosabban csinálják, a jelenlegi összeg dupláját lehetne költeni az egyéb utak fenntartására, vagy például három nagy folyami hidat lehetne építeni.

Tisztelt Ház! A sor hosszan folytatható. Nyilvánvaló, hogy a 2005. évi költségvetésnek a gyorsforgalmi utakkal kapcsolatos elképzelései, melyet számos szakember mellett a Számvevőszék is joggal bírált, súlyosan sértik az ország érdekeit, súlyosan megterhelik az elkövetkezendő évtizedek adófizetőit, ellentmondanak a szakmai szabályoknak és az emberek érdekeinek. Mindezek alapján a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség nem fogja támogatni a 2005. évi költségvetést.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps az ellenzéki oldalon.)




Felszólalások:  Előző  58  Következő    Ülésnap adatai