Készült: 2024.09.21.10:08:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

258. ülésnap (2013.03.05.), 87. felszólalás
Felszólaló Kucsák László (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Oktatási, tudományos bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 5:02


Felszólalások:  Előző  87  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KUCSÁK LÁSZLÓ, az oktatási, tudományos és kutatási bizottság előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Köszönöm a szót. Az oktatási, tudományos és kutatási bizottság február 25-ei ülésén tárgyalta a felnőttképzésről szóló T/9928. számú törvényjavaslatot az általános vitára való alkalmasság szempontjából. Ha a Nemzetgazdasági Minisztérium illetékeseinek tájékoztatója után a különféle oldalakról megfogalmazott felvetéseken gyorsan végigsorjázok, bár kisebbségi vélemény elhangzására is hamarosan sor fog kerülni, akkor az úgy foglalható össze, hogy az MSZP részéről elhangzott, hogy ez egy keretjellegű törvény, és a keretjellegű törvényen belül, illetve ehhez kapcsolódóan szeretnék, ha az ehhez későbbiekben kapcsolódó, alacsonyabb rendű jogszabályokat is idővel megismerhetnék.

Szintén arról az oldalról felvetődött az akkreditáció, illetve az engedélyezési folyamattal kapcsolatos kérdéskör, valamint az ellenőrzés szerepe. Az ellenőrzés kapcsán fogalmazódott meg egy olyan állítás, ami, gondolom, a vita során is elhangzik majd, illetve kifejtésre kerülhet ellenzéki oldalról, hogy adott esetben ellenőrizhetetlen tudás birtokába jutnának a fiatalok, merthogy a felnőttképzési törvény jelen tervezete Sós Tamás képviselő úr megfogalmazása szerint nem fedi le a képzés egészét. A Jobbik részéről Dúró Dóra megfogalmazta, hogy a törvénytervezetben tapasztalható elmozdulás iránya alapvetően nem rossz, de mivel keretszabályozásról van szó, ezért ők az általános vitára való alkalmasság kapcsán tartózkodni fognak a szavazásnál.

Kormánypárti oldalról több más mellett egyrészt elhangzott az, hogy a felnőttképzési, mondjuk úgy rossz szóval, piacon a különféle lehetőségek között hangsúlyosan számolni kellene azzal a kapacitásfelesleggel, amely egyrészt jelen van a felsőoktatási intézményekben; különösen és hangsúlyosan a fővároson kívüli főiskolák, mondhatjuk azt, küszködnek azzal, hogy milyen módon tudnak hallgatókat, fiatalokat bevonni a képzésbe. Másrészt pedig szintén kapacitásfelesleg tapasztalható a szakképzésben is, ugyanis a négyéves szakképzés idején nagyságrendileg 30 százalékos volt a kihasználatlan kapacitás, és azóta a négyéves szakképzés háromévesre csökkent, ily módon a kapacitásfelesleg minden bizonnyal nőtt is. Így a tanulni vágyó fiatalokért törekszenek tulajdonképpen a felsőoktatási intézmények és a szakképző intézmények is.

Szó esett bizonyos képzések kapcsán arról, hogy mindenféleképpen szükséges megteremteni azt, hogy az egyes szakképesítések eléréséhez rendezett módon, megfelelő időtartamú és színvonalú képzésekkel lehessen eljutni. A bizottsági ülésen a szakácsképzés kapcsán hangzott el, hogy ott van hároméves képzés is, és van olyan képzés, amely néhány hónapnyi időintervallumot fed le. Erre való reakcióként egyébként a tárca részéről visszaigazolásként elhangzott, hogy valóban tapasztalható az, hogy rossz irányú verseny is jelen van a felnőttképzés területén, sokszor nem a minőség versenyez, hanem az ár, illetve az órák korlátozott száma, amit egyébként, szintén a tárca képviselőjének elmondása alapján a szeptemberben belépő új OKJ mederbe fog terelni, s kellőképpen fog szabályozni.

Még egy nagyon hangsúlyos kérdéskör volt terítéken az oktatási bizottság ülésén, ez pedig a nyelvi képzéssel kapcsolatos kérdéskör. Itt talán arra utalnék az összefoglalómban, hogy ennek kapcsán egy elnöki javaslat hangzott el, hogy mivel itt az EMMI-nek, tehát az Emberi Erőforrások Minisztériumának is vannak kompetenciái, ezért indokolt lehet egy levélben megkeresni az emberi erőforrások miniszterét az ügyben, hogy egy egységes rendszer álljon össze, és ebben egyértelműen tisztázott kompetenciák legyenek.

Még egy gondolatot engedjenek meg, hogy elmondjak. Többféle megfogalmazásban és többféle irányból közelítve került szó arról is, hogy a kamaráknak milyen szerepük lesz, illetve miben lesz kompetenciájuk. Nyilván ez a vita során is terítékre fog kerülni.

Az oktatási, tudományos és kutatási bizottság az általános vitára való alkalmasságról 13 igen szavazattal, 2 nem ellenében, 3 tartózkodás mellett döntött, tehát általános vitára alkalmasnak tartotta a törvényjavaslatot.

Köszönöm a figyelmet. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  87  Következő    Ülésnap adatai