Készült: 2024.05.30.06:10:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

263. ülésnap (2013.03.19.), 366. felszólalás
Felszólaló Pál Béla (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:27


Felszólalások:  Előző  366  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

PÁL BÉLA (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Az előbb a kisebbségi vélemény elmondásakor is utaltam arra, hogy van néhány pont, amelyet hiányolunk a törvényjavaslatból. Ezért tehát abban a tekintetben nem helyes az általános indoklás, hogy azt írja, hogy a települési önkormányzatokat terhelő kötelezettségek teljesítésének törvényi hátterét biztosítsa, mert a törvényi háttér eddig is megvolt, megvan. Talán pontosabb lett volna az a fogalmazás, hogy az a cél, hogy az átfogó módosítás óta eltelt idő alatt összegyűjtött néhány tapasztalat jogszabályi változások alapját teremti meg. Itt azért használnám a "néhány" szócskát, mert teljes, átfogó felülvizsgálatra nem került sor. Ez csak egy pontosító észrevétel bevezetésként.

Mi az, amit hiányolunk, amellett, hogy természetesen mi is nagyon fontosnak tartjuk azt, hogy a településrendezési eszközök elkészítését meghosszabbítják, hiszen ennek hét település nem tudott megfelelni, ezt mindenképpen támogatjuk, a célelőirányzat sem állt erre ebben a tekintetben rendelkezésükre. Ez helyes, hogy ebben a tekintetben az időpont kitolásával lehetőséget teremt erre a kormányzat.

Azt is helyesnek tartjuk, hogy a balatoni kistelepülések szennyvízkezelési programját meghosszabbítják, azzal a kitétellel, amelyet az előttem szóló Bóka István képviselő úr is említett, és korábban előtte én is, hogy itt jó lenne ezt a határidőt lerövidíteni, már csak azért is, mert ennek a programnak a megvalósítása, a környezet minőségének a megőrzése, a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet felszíni és felszín alatti vizei jó állapotának megőrzése érdekében erre mindenképpen szükség van, ha lehet, minél előbb. Ebben mi is egy adagot teljesítettünk európai uniós és más forrásból, célszerűnek tartjuk, ha ezt le lehetne rövidíteni.

A településrendezési és az építési fogalmak összehangolását is helyesen végzi el a törvényjavaslat, és nem szólnék arról részletesen, de a zöldterületek szabályozását és az erdőgazdálkodásra vonatkozó szabályokat is általunk támogatható módon módosítják.

Mi az, amit hiányolunk? Hiányoljuk azt, hogy mindenképpen szükségesnek tartjuk a 2008-as módosítás óta eltelt időszaknak egy átfogóbb értékelését, és elsősorban az önkormányzatok által megfogalmazott javaslatok, tapasztalatok szélesebb körű érvényesítését, amelyre természetesen ebben a törvénytervezetben nem kerülhetett sor, de valószínűnek tartjuk és támogatjuk is, hogy a következő időszakban erre mielőbb sor kerüljön. Hiszen valószínű, hogy a kormány most is komolyan gondolja azt - legalábbis bízom ebben -, amit korábban még hangsúlyoztak Balaton környéki képviselők, hogy legyen a Balaton önálló fejlesztési statisztikai régió. Ezt mi is támogatjuk, de ehhez bizony meg kell teremteni azokat a feltételeket, akár az intézményrendszer, akár a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet vonatkozásában, amelyek például az európai uniós pénzek fogadását, az önálló fejlesztési régióként való működést segítik.

(17.10)

Újabb uniós tervezési időszak kezdődik 2014-től, ezt addig mindenképpen el kellene végezni. Hadd utaljak itt arra, hogy létrejöttek a járások, az ebből következő változásokat is célszerű átvezetni majd a Balaton-törvényen.

Már utaltunk arra, hogy hiányoljuk azt a szabályozást, amely a 94/2011. (X. 17.) számú alkotmánybírósági határozatban rögzítetteknek megfelelően a parti sétány kialakításához szükséges, parti közcélra igénybe vehető közterületek kisajátítási, kártalanítási szabályait tartalmazza. Ez is kezelhető módosító indítvánnyal, de mindenképpen szükségesnek tartjuk, hogy ebbe a törvénytervezetbe is bekerüljön, vagy a későbbi átfogó módosításba.

Jelenleg a Balaton környékén 800 illegális partfeltöltés és bejáró van. Azt gondolom, hogy ebben a módosításban kellett volna ennek a jogszabályi lehetőségeiről is írni, hiszen hiányzik a Balaton tómederbe történő illegális partfeltöltések és bejárók felszámolására, a helyreállítások elvégzésére és főként az ehhez szükséges eszközök biztosítására vonatkozó javaslat, jóllehet ez évről évre visszatérő probléma, és érdemes lenne ezt ebben a törvénymódosítási javaslatban is megfogalmazni.

A törvénymódosítás tartalmazza azt, hogy kikerül a hatályos törvényből a 35. § j) pontja, amely szerint a nyilvántartásba vételre nem kötelezett vízi jármű a tómeder területén csak kiépített kikötőben tárolható. Ezzel enyhít a nyilvántartásba vételre nem kötelezett vízi járművek, főként a horgászcsónakok tárolására vonatkozó előíráson, amelyet már többször ösztönöztünk a sport- és turizmusbizottság ülésén is. Örülünk neki, hogy ez bekerült. Kérdésre válaszolva azzal nyugtatott meg minket Szaló Péter államtitkár úr, aki részt vett a bizottság ülésén, hogy a hajózási szabályzatban fogják majd meghatározni, hogy ezek a járművek hol köthetnek ki, hol lehet tárolni ezeket.

Jobbnak tartottuk volna, ha bekerül ebbe a törvénymódosító javaslatba a kikötők létesítésére és minősítésére vonatkozó szabályozás is, vagy arra való utalás, hogy ez a szabályozás hol történik meg, és az is, hogy a horgászhelyek kiépítésére milyen szabályok, milyen szabályozás vonatkozik majd, hiszen ezeknek a bejáróknak egy része horgászok által létesített bejáró. Nagyon fontosnak tartjuk a Balaton környékén a horgászturizmus még szélesebb körű elterjesztését, ehhez viszont az kell, hogy megfelelő és betartható szabályok álljanak a horgászok rendelkezésére, azoknak a vízi sportot űzőknek a rendelkezésére pedig, akik kikötőt használnak, a kikötők minősítésére, létesítésére vonatkozó szabályokra van szükség.

Kikerül a hatályos törvényből a 18. § (2) bekezdése, amely szerint a települések újonnan létesített zöldterületein legfeljebb 4 százalékos beépítettséggel helyezhetők el vendéglátó-, sport-, szabadidő-létesítmények, illetve a terület gondozását szolgáló építmények. Helyette került be a fent említett háromféle zöldterületre vonatkozó szabályozás. Azt javasoljuk, hogy itt mindenképpen érdemes lenne - ha önkormányzati javaslat is megfogalmazódott ebben a témában - ha nem is a 4 százalékra, de valamifajta határra vonatkozó beépítés is ebben a törvénytervezetben.

Néhány módosító indítványt mi is benyújtunk, de elsősorban azt várjuk a kormánytól, hogy vegye figyelembe azokat a tapasztalatokat, amelyek 2008 óta felhalmozódtak, megfogalmazódtak az önkormányzat szintjén, a Balaton környékén élő emberektől, a turisztikai szolgáltatóktól és azoktól a civil szervezetektől - például a Balatoni Települések Szövetsége részéről -, amelyek lényegessé és fontossá teszik azt, hogy a 2008 óta eltelt időszak átfogóbb értékelését is tegye meg a kormányzat, és ennek megfelelően tegyen javaslatot a Balaton-törvény átfogó és a mai korhoz igazító módosításaira.

Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket. Én egyébként zárásképpen hadd mondjam el, hogy - gondolom, sok más képviselőtársammal együtt - úgy szólunk hozzá a vitához és olyan módon szeretnénk segíteni, hogy a Balaton közös nemzeti kincsünk, és ez mindenképpen egy pártpolitika feletti hozzászólást igényel. Ezért is indokoltam én is nagyon sokszor és mondtam az általános vitában elhangzott felszólalásomban is, hogy elsősorban az önkormányzatok, a balatoni emberek, a Balaton Fejlesztési Tanács, illetőleg a balatoni szolgáltatók részéről beérkezett vélemények alapján fogalmazódjanak meg a módosító javaslatok, amelyek egy részét tartalmazza az előttünk fekvő törvényjavaslat, azonban hogy erre teljesebb körben sor kerülhessen, azt igényli, hogy egy átfogóbb, alaposabb törvénymódosító javaslat is álljon majd rendelkezésünkre amellett, hogy ennek is a jelentős pontjait teljes mértékben elfogadhatónak tartjuk.

Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  366  Következő    Ülésnap adatai