Készült: 2024.04.26.05:22:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

152. ülésnap (2011.12.12.),  87-93. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 10:30


Felszólalások:   81-87   87-93   94-101      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Mint hallhattuk, a képviselő úr nem fogadta el az államtitkári választ. Ezért kérdezem az Országgyűlést, elfogadja-e azt. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés az államtitkári választ 187 igen szavazattal, 90 nem ellenében, tartózkodás nélkül elfogadta.

Lenhardt Balázs képviselő úr, az Országgyűlés jegyzője, a Jobbik képviselője, interpellációt nyújtott be a közigazgatási és igazságügyi miniszterhez: "Ki zsírosodik az étkezési utalványon?" címmel. Lenhardt Balázs képviselő urat illeti a szó. Parancsoljon, jegyző úr!

(16.40)

DR. LENHARDT BALÁZS (Jobbik): Köszönöm. Államtitkár úr, kinek az üzlete - mert az amúgy is kétségbeejtő helyzetben lévő költségvetést jelentős kár éri - az Erzsébet-utalvány és a Széchenyi-pihenőkártya? Nagyjából kétmillió dolgozó várja a béren kívüli juttatás utalványkártyáját, de se híre, se hamva az új utalványnak, miközben az eddigi szerződéseket fel kell bontani. Ezért nagyságrendileg havonta 5-10 milliárd forint adóbevételi közvetlen kár éri az államháztartást, ami óriási veszteség, elég lenne például az egészségügyi bérrendezésre.

Ki a felelős azért, hogy olyanok kaptak kizárólagos jogot egy zsíros üzletre, akik képtelenek a teljesítésre, akik kárt okoznak a dolgozóknak az elmaradó juttatással, jövedelemmel, az államnak pedig a kieső adóbevétellel? Az önök minisztériuma, a miniszter vagy esetleg a kormányfő?

November 21-én a koherenciazavar elhárítására csempészték az adótörvényeket módosító javaslatba a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány kizárólagos utalványkibocsátási jogát 2012. január 1-jétől. Minden épeszű ember számára világos, hogy képtelenség ilyen rövid idő alatt, majdnem egy hónap, pláne karácsonyi készülődésben ezt elkészíteni, legyártatni 100 milliós darabszámban az utalványokat, ami még meg sincs tervezve, leszerződni a vállalkozókkal, több tízezer elfogadóval, betanítani, felvenni a személyzetet.

Önök koherenciazavar elhárításaként nyújtották be a törvénymódosítást pár órával a szavazás előtt. Felháborító ez a gyakorlat, elég sokat értekeztünk erről. De szó sem volt jelen esetben ilyen okról, megint hazudtak. Gál András Levente, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium akkor még hivatalban lévő államtitkára egy november 25-ei sajtóbeszélgetésen nem titkolta: "A végül megszavazott tervezet már jóval korábban elkészült, csak taktikai okokból hagyta a minisztérium az utolsó pillanatra a tervezet benyújtását, hogy ne tudjanak érvényesülni az ágazati lobbik." - írja a beszélgetésen részt vevő Figyelő gazdasági szaklap. Önök nem cáfolták, hiszen nem is lehetne. Becsapták a saját frakciójukat is.

Aki ismeri az üdülési csekk kibocsátásának manufakturális körülményeit, az tudja, nincsenek meg a feltételei az évi 100 millió darabos, 100 milliárd forintos forgalom lebonyolításának. Itt nem az alkalmasság döntött, hanem annak hiányában a lehetséges lenyúlás. A Nemzeti Üdülési Alapítvány - amely kiadja a Széchenyi-pihenőkártyát és az Erzsébet-jegyet - szakszervezeti vezetőkből álló kuratóriuma valójában a Leisztinger Tamás nevével fémjelzett Arago-csoport üzletét függönyözte el. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Önök azt állították, hogy ezt fölszámolták - de valóban fölszámolták?

Nem a szocialisták gyakorlatát folytatják most önök új emberekkel, más néven? (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A válaszra megadom a szót Rétvári Bence államtitkár úrnak. Parancsoljon, államtitkár úr!

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Ha még egy szocialista képviselőtől hallatszódott volna ez az interpelláció, valamelyest meg tudtam volna érteni, de a Jobbik soraiból nem igazán tudom hova tenni ezt a kérdést, hogy ön ezt így veti itt föl a parlament előtt.

Először is tisztázzuk az új kormányzat viszonyát a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvánnyal kapcsolatban. Mint minden alapítványt és közalapítványt, ezt is átvilágította a kormányváltás után az új kormányzat. Alaposan áttekintettük az iratait, és az MNÜA és az Arago-csoport közötti gazdálkodási, elszámolási viszonyokat is nyilvánvalóan ebbe a körbe vontuk, éppen ezért, mert a szakszervezeti üdülővagyon felélésének ez volt az egyik terepe. Éppen ezért a KEHI vizsgálatot folytatott, a KIM pedig büntetőfeljelentést tett, és a nyomozás ebben az ügyben folyik is. Tehát most már az akkori gazdálkodás és a mostani gazdálkodás nem hasonlítható össze.

Ami pedig konkrétan az Erzsébet-utalványt illeti: eddig ez a terület külföldi kézben lévő cégek kezében volt. Eddig ennek a körülbelül évi több mint 200 milliárd forintos piacnak, étkezésijegy-piacnak a körülbelül 10 százalékos pénzügyi eredménye nem magyar tulajdonban levő cégek profitját szolgálta. Ezzel a módosító indítvánnyal, amit ön az imént kárhoztatott, száz százalékban ez a profit Magyarországon marad, s egy magyarországi közcélt fog szolgálni, a szociális és gyermekétkeztetés célját. A kormányzatnak nagyon nehéz forrásokat találni a különböző közjóléti, közösségi célokra, de itt egy tipikus sikertörténettel állunk szemben, amikor egy eddig külföldre vándorló pénz, egy óriási nagy étkezésijegy-piacról külföldre profitként vándorló pénz ezután a gyermekek étkeztetését szolgálja. Úgy gondolom, hogy ezzel ön is egyet tud érteni.

A Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány pedig az átvilágítás után azért került elő mint lebonyolító szervezet, hiszen a Nemzeti Üdülési Szolgálat Kft.-n keresztül már hasonló dologgal foglalkozik, 16 ezer elfogadóhelyen 140 munkavállalói létszámmal megvan az az infrastrukturális háttere, amellyel egy ilyesfajta jegykibocsátásnak egy országos hálózattal 2012. január 1-jétől neki tud futni.

Úgy gondolom, hogy ezek az étkezési jegyek, amelyeknek a tervezése már előrehaladottabb fázisban van... - képviselő úr mondta, hogy nem is tudjuk, hogy hogyan néz ki. (Felmutatja.) Így fog kinézni, körülbelül ez lesz az egyik oldala. A másik oldalán pedig, hogy mi fog szerepelni, ön is olvashatja a kormany.hu-n, hogy egy gyermekrajzpályázat van kiírva, és majd még decemberben ismertetjük annak az eredményét, hogy melyik gyerekrajz fog ennek a hátoldalára kerülni, tehát eléggé előrehaladott stádiumban van, mégiscsak 30 százalékkal kedvezőbb feltételeket biztosít a munkavállalók számára is, hogy béren kívüli egyéb juttatást kaphassanak.

Ezzel tehát támogatjuk a munkavállalókat, támogatjuk a hazai kereskedelmet, támogatjuk a hazai vendéglátóipart, egyúttal az Erzsébet-program keretében szociális gyermekétkeztetési új rendszerben új támogatásokat tudunk nyújtani. Tipikusan a nemzeti együttműködés rendszerének egy olyan eredménye ez szerintem, amikor senkitől nem veszünk el itt, Magyarországon azáltal, hogy valakiknek adhassunk. Nagyon kevés az a lehetőség, amikor valóban bölcsődébe, óvodába járó gyermekeknek az életszínvonala javulhat, és nagyon kevés az a forrás, amelyik a hazai adófizetőknek, legyenek munkavállalók, vállalkozók vagy nyugdíjasok, egy forintjába nem kerül. Itt tipikusan egy ilyen megoldást, egy ilyen sikermegoldást sikerült találnunk. És bízom benne, hogy ezzel sikerült a képviselő urat is meggyőznöm, hogy itt egy közfeladat ellátására fogjuk fordítani ezeket a forintokat, ami száz százalékban közcélokat fog szolgálni, és éppen ezért elfogadja a válaszomat.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Megkérdezem Lenhardt Balázs képviselő urat, jegyző urat, hogy elfogadja-e az államtitkári választ. Parancsoljon!

DR. LENHARDT BALÁZS (Jobbik): Államtitkár úr, pont azért tehetem föl én a kérdést hitelesen, mert nem vagyunk érintettek - személyesen én sem és a Jobbik frakciója sem - sem a Leisztinger-féle mutyikban, sem az önök mutyijaiban, akik a helyükre lépnek, és megpróbálják azokat a cégeket átvenni és bekebelezni, ahol pénzeket lehet lenyúlni.

Ön december 12-én egy rossz minőségű fénymásolatot mutat föl nekem válaszként, hogy már ilyen előrehaladott stádiumban van ez. Enyhén szólva nevetséges, amikor január 1-jével az új évben kézbe kellene hogy kapja ezt mindenki. Sikertörténetről beszél, de nyilvánvalóan nem megfelelő az előkészítés (Dr. Rétvári Bence: A cél nemes.), és épp ezért nem átlátható az sem, hogy hogyan tervezik majd ezt az egészet megcsinálni.

Nem hozták nyilvánosságra az üdülési alapítvány és az Arago-csoport közötti elszámolást, és nem hozták nyilvánosságra azt sem, hogy kik vannak most a kuratóriumban. Tehát legyen teljesen tiszta, átlátható, világos minden, és akkor abban az esetben el tudnám fogadni a válaszát.

Köszönöm. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! A képviselő úr nem fogadta el az államtitkári választ. Kérdezem az Országgyűlést, elfogadja-e azt. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés az államtitkári választ 192 igen szavazattal, 82 nem ellenében és 4 tartózkodás mellett elfogadta.

Tisztelt Képviselőtársaim! 16 óra 48 perc van, ezzel az interpellációs időszak végére értünk.

Áttérünk az azonnali kérdésekre. Megköszönöm együttműködésüket, az elnöklést átadom Lezsák Sándor elnök úrnak.

(16.50)

(Az elnöki széket Lezsák Sándor, az Országgyűlés
alelnöke foglalja el.)




Felszólalások:   81-87   87-93   94-101      Ülésnap adatai