Felszólalás adatai
248. ülésnap (2005.09.26.), 405. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Nagy Andor (Fidesz) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | napirend utáni felszólalás |
Videó/Felszólalás ideje | 5:04 |
Felszólalások: Előző 405 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. NAGY ANDOR (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Meg akarja szüntetni a Nógrád Volán a Szécsény-Varsány-Nógrádsipek vonalon két járatát, a 3365/34., valamint a 3365/37. számút. A járatok megszűnése érzékenyen érinti két zsáktelepülés, Varsány és Nógrádsipek lakosságát is. Fontos közszolgáltatásokról van szó, eddig a 20 óra 50 perckor Szécsényből induló járathoz igazították több munkavállaló munkarendjét, ezután viszont nem lesz lehetőség az éjszakai műszakba utazásra. A kimaradással négyórás várakozásra kényszerítik a településre eljutni szándékozókat.
Mint a Nógrád megyei 3. számú választókerület egyéni országgyűlési képviselője, értesültem a Volán-társaság döntéséről. Az érintett Varsány község polgármestere próbált közben járni a Nógrád Volán vezetésénél, de gazdaságosság hiányára hivatkozva kérését elutasították.
Információim szerint az említett két járat eltörlése nem kellőképpen megalapozott döntés. A Volán-társaságok, bár már törvényi védettséget nem élveznek, még mindig részben állami tulajdonban vannak. Közszolgáltatást végző intézményeknek minősülnek, amelyek vezetésére a kormány az igazgatótanácsokon, a felügyelőbizottságokon keresztül hatást gyakorol, ily módon biztosítja az állam beleszólását a társaságok működésébe, így akár a díjszabás meghatározásába, akár a menetrendet érintő döntésekbe is.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium honlapján a Lendületbe hozzuk egymást!ö címszó alatt a közlekedési szekció köszöntőjében a következő sorokat olvashatjuk: Globalizálódó világunkban a közlekedés kontinenseket, országokat, régiókat köt össze, hazánkat bekapcsolja Európa és a világ vérkeringésébe.ö A közlekedés önmagában is globális rendszernek tekinthető, hiszen mindenféle konkrét politikai, gazdasági helyzettől függetlenül ezek a folyamatok a határoknál nem álltak meg. Magyarország EU-csatlakozásakor különös hangsúlyt kap az a tény, hogy a közlekedés az Európai Unió négy alapelvéből háromnak, az emberek, áruk és szolgáltatások szabad áramlásának nélkülözhetetlen feltételeit teremti meg.
Tisztelt Államtitkár Úr! Kérdezem én, hogyan kívánnak ezeknek a saját maguk számára megfogalmazott elvárásoknak megfelelni, ha sorozatosan meg kell szüntetni buszjáratokat.
Miért gondolja azt a kormány, hogy a mai benzinárak mellett az emberek a buszjárat megszüntetésével megtehetik azt, hogy autóba ülnek, és azzal járnak munkába?
A benzinárakkal eljutottunk a kérdés másik olvasatához is. A benzinárak jelenlegi alakulása miatt ugyanis a személyszállítás még nagyobb gondokkal fog szembenézni, ha a kormány nem garantálja hosszú távon annak mérséklését. A Szécsény-Varsány-Nógrádsipek vonalhoz hasonlóan még több úton várható járatcsökkentés. Súlyos problémáról van szó, hiszen településeink kétharmadrészét csak Volán-buszokkal lehet megközelíteni, vasúton már nem, és ez napi szinten tudomásom szerint 3,9 millió utas szállítását jelenti.
(23.50)
Nem hivatkozhat a kormány az olaj világpiaci árára, és szüntethet meg közszolgáltatást, ellehetetlenítve ezáltal az ország településeinek egy részét.
Tisztelt Országgyűlés! Visszatérve a két település választ váró kérdésére, az ilyen jellegű intézkedések még nehezebbé és kiszámíthatatlanabbá teszik az ott élők mindennapjait, megnehezíthetik az iskolalátogatást, a munkába járást is, gyakorlatilag mindent, ami a helyben maradáshoz szükséges. Ezek az emberek joggal érezhetik azt, hogy még nehezebb körülmények közé kényszerítik őket. Egy újabb lépés a falvakban élők elszigeteltsége irányába: miután sok helyen az intézményeket, az óvodát, az iskolát és a postát megszüntették, még a mozgás lehetőségét is korlátozni akarják.
Mindezek fényében tisztelettel kérdezem az illetékes tárca képviselőjét, hogy a kormány miért nem védi meg ezeket a létfontosságú szolgáltatásokat a benzin árának mérséklésével, a közlekedés, a személyszállítás támogatásával.
Köszönöm a figyelmet. (Taps az ellenzék és a függetlenek soraiban.)
Felszólalások: Előző 405 Következő Ülésnap adatai