Felszólalás adatai
136. ülésnap (2008.04.08.), 52. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Tompa Sándor (MSZP) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | Környezetvédelmi bizottság |
Felszólalás oka | Ismerteti a bizottság véleményét |
Videó/Felszólalás ideje | 5:15 |
Felszólalások: Előző 52 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. TOMPA SÁNDOR, a környezetvédelmi bizottság előadója: Elnök Úr! Államtitkár Úr! Köszönöm szépen. A környezetvédelmi bizottság április 1-jén tárgyalta az előterjesztést, és öt olyan észrevételt szeretnék a többségi vélemény megfogalmazása keretében önök elé tárni, amelyeket megfontolásra javaslunk.
Mindenekelőtt megállapítottuk, megfogalmaztuk, hogy az előttünk fekvő törvényjavaslat és korábbi, már élő törvények fogalomhasználata nem mindig egyezik meg, szükség van a további és akár módosító javaslatok formájában is ezek összehangolására. Utalok itt akár a természetvédelemről, a vízgazdálkodásról, hulladékgazdálkodásról szóló törvények fogalmi használatára, illetve az itt, ebben a törvényben használt fogalmakra.
A környezetvédelmi bizottság üdvözölte, hogy a törvényjavaslatban 11 darab országos övezet kerül meghatározásra, és ezek között 6 új övezet fogalma is bevezetésre kerül, köztük nem egy olyan, amely a környezetvédelemmel, a környezettudatos gazdálkodással, gondolkodással kapcsolatos. Ilyeneknek tekintjük a kiváló termőhelyi adottságú erdőterületek, az országos jelentőségű tájképvédelmi területek övezetét, de ilyennek tekintjük az ásványi nyersanyag-gazdálkodási területek kijelölését is. Fontosnak tartjuk, hogy ezek megjelenése és ezek értelmezése az elkövetkezendő vitákban pontosan meghatározásra kerüljenek.
Ugyancsak fontosnak tartjuk harmadikként a bizottságban, hogy a közlekedéspolitika, a közlekedéspolitikai koncepciók, ha finoman akarok fogalmazni, folyamatos változása következtében nem mindig van szinkronban az előttünk fekvő törvényjavaslat és az egyes szaktárcák elképzeléscsomagja. Vonatkozik ez a vasúti, közúti, de légi közlekedési koncepciók kiforratlanságára is és ennek a törvényjavaslatnak a megfogalmazásaira is.
(11.40)
Fontosnak tartjuk tehát, hogy egyrészt a közlekedés, de a logisztika területén is egy finomhangolás a törvényjavaslat vitája során megtörténjen, illetve ebben intenzív szerepet vállaljanak az illetékes tárcák.
Negyedszerre: szeretném megjegyezni, hogy a környezetvédelmi bizottság fontosnak tartotta az energiagazdálkodással, az energiakoncepcióval való összehangolását az előttünk fekvő törvényjavaslatnak, hiszen már az előbb az övezetek kapcsán is utaltam rá, nem világos pontosan a törvényjavaslatból, hogy az energiafelhasználás, az energiaigények kielégítése terén milyen irányt fogalmaz meg a törvényjavaslat, különös tekintettel a megújuló energiaforrások felhasználására, illetve az ezekkel való tervezésre.
Ötödszörre: szeretnénk jelezni a bizottság részéről is azt az aggályunkat, miszerint - itt már ez elhangzott a bizottsági véleményekben - viszonylag későn jutottunk a teljes anyaghoz, későn került fel a parlament internetes oldalára. Éppen ezért mi azt javasoljuk, hogy egy hosszabb időkeretben, de úgy is mondhatnánk, hogy nagyobb áttekintéssel, több háttértárgyalással tudjunk megismerkedni az előttünk fekvő törvényjavaslattal, és a megfogalmazódó módosító javaslatok kiérlelésére, a szaktárca szakembereivel való egyeztetésre kellő idő maradjon. Így, ha mindezeket is figyelembe vesszük, és elfogadja a tárca ezt a tárgyalási ütemtervet, akkor lehetőség van azoknak a már előbb említett hiányosságoknak a megszüntetésére, akár a megújuló energia vagy akár a közlekedéslogisztikai programok tekintetében az összehangolás megteremtésére is.
Végezetül szeretném elmondani, elhangzott, hogy a jogalkotási törvénynek megfelelően a megyei önkormányzatokkal, a fővárosi és az önkormányzati érdek-képviseleti szervezetekkel az egyeztetés megtörtént, és megtárgyalta az Országos Területfejlesztési Tanács. Azt azonban látni kell az előterjesztőnek is, hogy a politikusok, az Országgyűlés egyes bizottságai is politikusi szemmel, adott esetben egy-egy térségben megfogalmazódó törekvéseken keresztül értékelik ezt a törvényjavaslatot. Ezért is tartjuk fontosnak már az előbb említett kicsit lassúbb, részletesebb tárgyalását, akár az általános vita hosszabb ideig való megtartását.
Zárásként szeretném elmondani, hogy a környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslatot 9 igen és 1 nem szavazattal általános vitára alkalmasnak tartotta.
Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps az MSZP padsoraiban.)
Felszólalások: Előző 52 Következő Ülésnap adatai