Készült: 2024.04.29.04:52:37 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

154. ülésnap (2008.06.09.), 78. felszólalás
Felszólaló Hock Zoltán (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:24


Felszólalások:  Előző  78  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HOCK ZOLTÁN (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Igen tisztelt Ház! Igen tisztelt Államtitkár Úr! A Szentendrei-sziget Magyarország, de talán Európa egyik legnagyobb vízbázisa. Ennek védelme érdekében a környezetvédelmi hatóság az M0-s északi híd, a megyeri híd megépítése környezetvédelmi feltételéül a Szigetmonostort a 11-es úttal összekötő híd építését írta elő. Ez a híd biztosítaná a település számára az elzártság csökkentését, de nemcsak Szigetmonostorét, hanem Pócsmegyerét, Surányét, sőt még Horányét is.

Az M0-s északi híd kiviteli terveiben azonban nem szerepelt a felügyelőség által előírt úgynevezett kishíd. Szigetmonostor önkormányzata ezért az építési engedély megsemmisítését kérte. A bírósági ítélet nem adott helyt az önkormányzat keresetének, így az építés jogszerűen elkezdődhetett. A Fővárosi Bíróság 2006. szeptember 21-i ítélete az indoklásában egyértelműen fogalmaz: "A forgalombahelyezési engedély kiadására csak abban az esetben kerülhet sor, amennyiben az építtető igazolja, hogy az építmény az építési engedélyben foglaltaknak megfelelően épül meg. A perbeli esetben ez Szigetmonostor községet a 11. számú főúttal összekötő Duna-ági átjárást biztosító híd megépítését jelenti, mint a környezetvédelmi engedélyben megjelölt feltétel teljesítését." A bírósági döntést követően 2007. február 22-én a két település, Szentendre és Szigetmonostor megállapodott a konkrét helyben, kijelölték a helyet, és várták a garanciát arra, hogy a híd építése megkezdődjön. Megjegyzem, a Fővárosi Vízművek Zrt., amely a vízbázist kezeli, szakmai állásfoglalásában támogatta a híd helyszínének a kijelölését.

Az elmúlt csaknem másfél évben a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium megbízásából a NIF Zrt. a tanulmányterv készítésével foglalkozott. Kiderült, hogy a Fővárosi Bíróság által kötelezett beruházó, a magyar állam nem tud Szentendrén hídpillért építeni, mert a terület kezelője, a Magyar Honvédség nem adja hozzájárulását a hídpillér megépítéséhez. A települések időhúzást tapasztalnak, nem kapnak választ megkereséseikre. Augusztusra tervezik a megyeri híd átadását, amelynek - azt gondolom - a térség lakói mindenképpen örülnek, csak kérdés az, hogy jogszerűen üzembe helyezhető, forgalomba helyezhető-e a híd, hiszen ez a feltétel nem fog teljesülni. Az önkormányzatok úgy érzik, a tőlük elvárt megállapodás megszületett, a hídhely és az építéshez szükséges települési döntések biztosítottak. A környezetvédelmi feltételként előírt híd megépítése az M0-s beruházás mintegy tizedébe került volna.

Tisztelt Államtitkár Úr! Kérdéseim a következők. A kormány képviselői folyamatosan arról tájékoztatják a közvéleményt, illetve az érintett önkormányzatokat, hogy a források rendelkezésre állnak a híd megépítéséhez, azonban úgy tűnik, hogy még a tervekig sem jutottak el. Számíthatnak-e ezen települések a híd megépítéséig azon hátrányok valamilyen formájú orvoslására, amiket eddig a híd hiánya jelentett számukra? Tűz, baleset vagy betegség esetén elérhetővé válik-e a lakosok számára az Európai Unió irányelvében szereplő tizenöt perces segítségnyújtás kérdése, ami jelenleg 40-45 perc? Milyen módon fogják biztosítani a külső munkahelyek és az oktatási intézmények elérhetőségét az érintett települések lakói számára, amíg ez a konkrét híd meg nem épül?

Várom válaszát. Köszönöm. (Taps az MDF soraiban.)




Felszólalások:  Előző  78  Következő    Ülésnap adatai