Készült: 2024.04.29.22:48:25 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

276. ülésnap (2013.05.13.), 329. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 8:05


Felszólalások:  Előző  329  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Azt nem kísérlem meg, hogy válaszoljak minden kérdésre, hiszen ez egy általános vita. Elöljáróban azt szeretném megköszönni azoknak, akik az általános vitára való alkalmasságot támogatják, hogy ezt az egyébként évtizede várt törvényt beengedik, beengedtük és behoztuk a Ház nyilvánossága elé.

Engedjék meg, hogy az általános vitakörben szóljak. Bevallom, én arra a vitára készültem, ami ennél kézenfekvő: például melyik rendszert alkalmazzuk? A mikrohullámút vagy a műholdast? Melyik nagy európai rendszerhez csatlakozzunk? Mert ennek tényleg van jelentősége, és Kovács képviselő úr eltávozott közben, de hát ő bizonyára emlékszik azokra a nagyon nagy vitákra, és bizony, azokra az érdekköröket mozgató vitákra, amelyek 2004-2005-2006-ban azon folytak, hogy a mikrohullámos vagy a műholdas rendszert valósítsuk meg. Mert nem mindegy, hogy ki, melyik rendszer tud, ki, melyik társaság eszközrendszerével csatlakozni. Nyilvánvaló, hogy ez idő volt, és nyilvánvaló, hogy ez elvérzett.

Ilyenkor az ember már nem akar pusztán a saját hangja miatt szerepelni, és elmondani azt, hogy egy ilyen jelentőségű törvénynél azért egy minimális szakmai hozzáértésre és minimális szakmai bizalomra szükség van. Hogyha egész Európának jó a "használó fizet" elektronikus rendszer, akkor higgyük már el, hogy Közép-Európa közepén egy tranzitországban, ahol jelenleg mind a kelet-nyugati, mind a számunkra fontosabb dél-kelet és nyugati forgalom, és hogyha törekvéseink, reményeink szerint közös törekvéseink érvényesülnek, akkor egy észak-dél irányú forgalom is átmegy, ott nyilvánvaló, hogy a közúthálózati rendszernek az ilyetén költségviselővé tétele egy alapvető nemzeti érdek.

Kérem, higgyék el, és talán ennyit elhisznek nekem, ilyen késői órában is, hogy nálam nagyobb híve a magyar vasútnak nincs. Persze, azzal is számtalan feladat van, igyekszünk azoknak is megfelelni, de ez most történetesen az elektromos útdíjbeszedésről szól.

Ami az általános vitában elhangzott, és amit nem tudok másnak, csak a - hogy mondjam? - politikai habitusnak tulajdonítani, ez a Budapest-vidék ellentétnek a felhozása. Tisztelt Képviselőtársaim! Budapesten ezekkel a járművekkel mozdulni nem tudnak, ugyanis tilos a forgalma, tehát Budapesten ilyen jellegű forgalom nincs, városközi forgalom, városközi nehézteherjármű-forgalom városok között van és nem Budapesten. A budapesti vállalkozóknak éppen az a baja, hogy nem tudnak ezekkel a járművekkel Budapesten közlekedni, egyszerűen azért, mert egy nagyváros, és a világ minden nagyvárosához hasonlóan ezt itt sem engedik meg. Megvan a budapesti vállalkozónak is a maga lehetősége meg a vidékinek is.

Ugyanígy az általános vita témakörében a közelítés módját szeretném szóvá tenni. Kovács képviselő úr utalt rá, hogy ha nem tárgyalunk a fuvarozókkal, akkor arrogánsak vagyunk, és a jogszabály nincs előkészítve. Ha tárgyalunk, akkor lepaktáltunk velük, és valamilyen bűnös, nem tudom én, mire törekszünk. Csak a jelenlévők szíves tájékoztatására mondom, természetesen tárgyaltunk mind a nagyfuvarozókkal, mind a közepesekkel, mind a kis, egy-két-három kocsival rendelkező mikro- és kisvállalkozókkal, hiszen alapvető érdekünk, hogy ezek a mikro- és kisvállalkozók jobb feltételekkel jöjjenek ki a rendszerből.

Szakértés és árbevétel dolga. Elkezdtem felírni, de így háromnegyed 11-kor megkímélem képviselőtársaimat. Kérem szépen, csak az árral kapcsolatban 5 vagy 6 nagytanulmány készült az elmúlt 3-4-5 évben. Ezek között vannak magyarok, vannak külföldiek, vannak, amelyek forgalombecsléssel, költségarányosítással, díjarányosítással foglalkoznak, és akkor ezekben még nincs benne a műszaki megoldások variációja.

A következő, ami az általános körben is a kétely magvát akarja ennek az - ismétlem - évtizede várt törvénynek a tárgyalása sorai közé elhinteni, az, hogy az elmúlt hónapokban mi történt. Én nem szoktam, azt hiszem, a sajtóra hivatkozni, de most a legjobb lelkiismerettel tudok rá hivatkozni. Az történt, amit a sajtó leírt: a magyar kormány, jelesül az általam jelenleg itt képviselt Fejlesztési Minisztérium, ahogy azt a magyar törvények előírják, közbeszerzésen meghirdette, azt valaki megnyerte, ennek minden eljárási procedúrájával együtt. Majd a végén kiderült, hogy a nemzetközi piac bizony nagyon erős, és nem szereti, hogyha más oda bejön, és így olyan helyzetet hoztak létre, hogy a nyertes visszalépett, egyszerűen azért, mert európai cég, Európában akar lenni, és úgy gondolta, hogy jobb a békesség. Otthagyott minket a pácban ezzel az egyébként teljesen jogszerű eljárásunkkal.

(22.50)

Ergo ezt kellett tennünk a megvalósítás érdekében, nem azért, mert a kormány vagy a miniszterelnök kitűzte a határidőt, hanem azért, mert valóban évtizede húzódik ez az ügy, valóban minden készen volt erre, és azt mondta a kormány, ma is állítom, hogy helyesen és megalapozottan, hogy 2013. július 1-jével ezt a rendszert beindítjuk.

Nagyon sok mindenről szó volt, a szállítástól a völgyhídon át a prostitúcióig. Bármelyik témával nagyon szívesen foglalkozom a részletes vita keretében, de engedjék meg, hogy az általános vitára való reakciómat azzal zárjam le, hogy nagyon bízom benne, a részletes vita során alkalmunk lesz eszmét cserélni, alkalmunk lesz az esetleges jobbító módosító javaslatokat, a tárgyhoz kötődő és erre vonatkozó javaslatokat közösen megtárgyalni, majd végezetül ezt a törvényt az egész magyar társadalom, az egész magyar gazdaság és az európai közlekedés javára minél előbb befejezni.

Köszönöm a türelmét, elnök úr. (Taps a Fidesz padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  329  Következő    Ülésnap adatai