Készült: 2024.04.30.01:14:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

276. ülésnap (2013.05.13.), 305. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 6:02


Felszólalások:  Előző  305  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A megtett úttal arányos útdíj bevezetése régóta meglévő igény mind a politika, mind pedig az autósok részéről. A jelenlegi, időátalányos rendszer számos igazságtalanságot, egyensúlytalanságot magában hordozó struktúra, amely az alkalmi használókat érinti hátrányosan a rendszeres úthasználókkal szemben.

A mostani rendszer másik hiányossága, hogy nem veszi figyelembe az Európai Unióban általánosan elfogadott, elterjedt - és meg kell mondjam, egyre inkább megkívánt - "felhasználó fizet" elvet. A csak részben megfizetett használat nyomán forráshiány keletkezett, s Magyarország közúthálózatának jelentős része - mint mindnyájan tudjuk - kritikus állapotúvá vált, felújítása, korszerűsítése nem tűrhet halasztást. A leromlásért, valamint a növekvő zaj- és porártalomért is leginkább a nehéz-tehergépjárművek tehetők felelőssé, mégis ezek csak a töredékét fizetik meg az okozott többletköltségeknek és a környezeti károk elhárítási költségeinek.

Feszültséget generál a jelenlegi rendszerben a jogsértők szankcionálása is. A nem kellő hatékonyságú szankcionálás, így különösen a pótdíjbehajtás eredményességének alacsony foka mindig a jogkövető, becsületes állampolgárokat sújtja a jogszabályt be nem tartókkal szemben. Ma egy kamion úgy haladhat keresztül a magyar autópályákon, hogy az úthasználat költségét csak részben téríti meg, s nincs igazán hatékony eszköz a kezünkben ahhoz sem, hogy szankcionáljuk a díjfizetés esetleges elkerülését. Ez jelentős versenyhátrányt okoz a jogkövető, döntően hazai fuvarozóknak.

A kormány a jelenlegi díjszedési és díjellenőrzési rendszer hiányosságait felismerve arra kérte fel a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy vizsgálja meg a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg feletti tehergépjárművek esetében a megtett úttal arányos elektronikus útdíj bevezetésének lehetőségét, és ezt valósítsa meg úgy, hogy az útdíjból származó bevétel fedezetet nyújtson a közlekedési szektor finanszírozására, így a romló állapotú közúthálózaton e folyamat megfordítására is. Az autópályák, autóutak és a főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló törvény megteremti ennek a lehetőségét. Megteremti az alapját egy európai mércével mérve is korszerű, társadalmilag és szakmailag igazságosabb útdíjszedési rendszernek, megteremtve egy következetes, lényegesen zártabb ellenőrzési intézményrendszert, amely végre nem az ügyeskedőket hozza kedvezőbb helyzetbe, hanem a jogkövetőket védi, és lehetővé teszi az utak állagromlásának (sic!) további folyamatát.

A javaslat olyan szervezetrendszert határoz meg, amely valódi verseny kialakulását segíti elő az útdíjszolgáltatók között. Ez a verseny célzottan egész Európában megvalósul, s a nem túl távoli jövőben egész Európában átjárható, egységes elvek alapján szervezett útdíjszedési rendszert alakít ki. Eljön az idő, amikor a fuvarozó egyetlen fedélzeti eszközzel szelheti át Európát, s havonta egyetlen számlát kap az útdíjszolgáltatójától, függetlenül attól, hogy hány országba fuvarozott, nem kell minden határátkelésnél az adott ország útdíjszedő rendszerével kompatibilis eszközt előkeresnie, gondosan bekapcsolnia, arról nem is beszélve, hogy ahány ország, annyiféle díjfizetés terheli, ráadásul többféle pénznemben. Magyarország készen áll arra, hogy részese legyen az európai egységes, megtett úttal arányos útdíjrendszernek.

Tisztelt Képviselőtársaim! Fontos hangsúlyozni, hogy a fedélzeti eszköz használata számos előnyt rejt, hiszen egyszerű, biztonságos, s megnehezíti a visszaéléseket. A kialakítandó rendszer azok számára is megoldást kínál a díjasított úton történő közúti közlekedés során, akik az induláskor még nem rendelkeznek fedélzeti eszközzel. A törvény lehetővé teszi a fedélzeti eszköz igénybevétele nélküli úthasználatot is egy átmeneti használatra tervezett, előre váltott viszonylati jegy alkalmazásával, és fenn is tartja ezt annak érdekében, hogy senkit ne érjen hátrány a jövőben sem azért, hogy nem volt lehetősége ilyen eszköz beszerzéséről gondoskodni.

Tisztelt Országgyűlés! Az önök előtt lévő törvényjavaslat a megtett úttal arányos, igazságos útdíjszedés alapjait fekteti le. Kérem ezért a tisztelt Országgyűlést, hogy a T/11109. számú törvényjavaslatot megtárgyalni, majd az általános és részletes vitát követően támogatni szíveskedjenek. Köszönöm, elnök úr.




Felszólalások:  Előző  305  Következő    Ülésnap adatai