Készült: 2024.04.28.00:44:53 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

242. ülésnap (2009.11.11.), 6. felszólalás
Felszólaló Dr. Kupper András (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Egészségügyi bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 5:19


Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KUPPER ANDRÁS, az egészségügyi bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Ma már mindenkinek világos, hogy a szocialista-szabad demokrata kormányzás egyik legnagyobb vesztese az egészségügyi ágazat volt, de az is jól látható, hogy az egészségügy liberalizálási kísérleteibe bukott bele a neoliberális politikai elit is. Az elmúlt hét és fél év kormányzása alatt liberalizáció, reform és gazdasági válság címszavakra hivatkozva önök tönkretették az egészségügyet, romokban hevernek a kórházak, a szakellátók, a szakma és az emberek egészsége is.

S most itt állunk ezzel a törvényjavaslattal a kezünkben, és nem tudjuk, hogy hogyan értelmezzük. Az, hogy egyetlenegy csomagba, egyetlenegy törvényjavaslatba belepakoltak 14 törvényt, 14 törvény módosítását kezdeményezik ezzel az egy csomaggal, már önmagában is alkotmányossági aggályokat vet fel. Ez elhangzott a bizottsági ülésen is, bár erre írásbeli magyarázatot kaptunk, ami azonban abszolút nem volt meggyőző. A 14 törvény módosításával - ahogy önök fogalmaztak a bizottsági ülésen - egyfajta finomhangolást akarnak az egészségügyön elvégezni, de csak csendben szeretném jelezni, hogy amikor az egészségügyi ágazat romokban hever, a finomhangolással nem sokra lehet menni. De idézhetném akár Vojnik Mária államtitkár asszonyt is, aki azt mondta, hogy amit eltoltak, azt korrigálni kell. Kicsit szebben fogalmazott, mint Gyurcsány Ferenc, de az egészségügy jelenlegi állapota és egy működőképes rendszer olyan messze van egymástól, mint az égtől a föld, és akkor önök finomhangolásokkal akarnak gyakorlatozni.

Hivatkoznak az előterjesztés indoklásában európai uniós normákra, miközben a liberalizációt és a reformokat szintén európai uniós követelményekkel magyarázták. Öntsünk már végre tiszta vizet a pohárba! A patikaprivatizáció idején is azzal érveltek, hogy mindez az EU előírásainak felel meg. Mire kiderült, hogy az Európai Bizottság és az Európai Bíróság elítélte a kiválasztott törvényi megoldást, addigra kész volt a baj, addigra teljesen szétverték a patikai ellátás rendszerét.

(8.30)

Egy törvényjavaslatnak mindig kritikus eleme, hogy milyen egyeztetéseket folytat le a kormány a szakmai szervezetekkel. Természetesen megértem és nagyra becsülöm a kártevő-mentesítők egyesületeit, de azt gondolom, sokkal fontosabb lett volna bevonni az egyeztetésbe a segédeszköz-forgalmazók, -gyártók szövetségét. A legutóbbi bizottsági ülésen, éppen tegnap tárgyaltunk erről, és az egyik szakmai szervezet megjelent képviselője elmondta, már történt egyfajta egyeztetés, de az egyeztetésnek semmi eredménye nem volt, mert a kifogásolt észrevételeket nem vezették át a törvénytervezetbe.

Jól kiolvasható ebből a törvénytervezetből, hogy a tervezet alkotóinak kezét a költségvetés vezette, márpedig itt, kérem szépen, nem a költségvetési törvényről van szó, itt beteg emberek ellátásáról van szó. Akkor, amikor a forgalmazók, a patikák bevételei csökkennek, ez a tény semmi mást nem jelent, mint azt, hogy betegek ma már ellátatlanul maradnak.

A miniszter úr is az expozéjában külön szólt az egészségügyi bírság bevezetésének kodifikálásáról. Csak csendben jegyzem meg, a bizottsági ülésen ez is elhangzott, bírság eddig is volt, az OEP rendszeresen kijárt az ellátókhoz, a szolgáltatókhoz, és bírságolt. Az előterjesztés valóban megteszi azt a szívességet, hogy jogi kereteket ad ennek a bírságolásnak, de az indokolás egyértelműen árulkodik, az indokolásban fellelhető, hogy ez semmi másról nem szól, mint bevételek generálásáról. Tehát a szabályozás eleve arról beszél, ha nem az ellátást akarjuk biztonságosabbá, színvonalasabbá tenni, az ellenőrzésnek egyetlenegy célja lesz, hogy különböző bírságokkal a kassza bevételét növeljék.

További fölösleges költségeket ró a forgalmazókra, különösen a segédeszköz-forgalmazókra, megnöveli a piacra kerülő új eszközök bevezetését, bevezeti a szállítói minősítés rendszerét, ez is pluszköltségeket jelent, és ezeket a pluszköltségeket is a forgalmazókra terhelik. Az egész forgalmazói körnek az a véleménye, hogy a törvénytervezet a kisforgalmazók, a kis-segédeszközellátók ellen irányul, ezeknek a centralizációját segíti elő, és kifejezetten a piacon legfeljebb egy-két forgalmazó életképességét fogja tudni ez a törvény garantálni, a picik pedig tönkre fognak menni. Ugyanaz a helyzet fog előállni a segédeszköz-forgalmazásban (Az elnök a csengő megkocogtatásával a hozzászólási időkeret leteltét jelzi.), mint ami a patikai életben történt, koncentrálódni fognak az ellátások a nagy, tőkeerős cégek irányába.

Köszönöm. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  6  Következő    Ülésnap adatai