Készült: 2024.05.21.01:30:01 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

250. ülésnap (2002.02.04.), 187. felszólalás
Felszólaló Endre Sándor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:53


Felszólalások:  Előző  187  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ENDRE SÁNDOR (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Országgyűlés! Amikor a napirend előtti felszólalásra jelentkeztem, még nem tudhattam, hogy egy nagyon furcsa apropója lesz a megszólalásomnak, méghozzá, ami a mai híradásokból kiderült, hogy Kiskunfélegyháza határában, a régi 5-ös úton egy nagyon súlyos közlekedési baleset történt.

A felszólalásom tárgya egyébként arra vonatkozik, hogy Kiskunfélegyházán hétezer polgár kérte aláírásával a Magyar Köztársaság kormányát arra, hogy segítsen a várost érő súlyos közlekedési terhelés csökkentésében azzal, hogy egy elkerülő út megépítésére sor kerül. Ez régi vágya a félegyháziaknak, és amikor 1998-ban az M5-ös autópálya végre megépült és eljutott Kiskunfélegyháza határáig, akkor nagyon sokan azt gondoltuk ebben a városban, hogy ez valóban meg fogja oldani azt a problémát, hogy az észak-déli tranzitforgalom a városból kikerül.

 

(23.30)

 

Sajnos ez nem így történt, és azt kellett mára megállapítani, hogy a meg nem épült elkerülő utak, az M5-ös autópálya tovább nem építése okán, valamint az M5-ös autópálya irreálisan magas úthasználati díjai miatt továbbra is az ott élő emberek számára szinte elviselhetetlenül nagy a közlekedési terhelés. Ezt azt jelenti, hogy a környezeti ártalmak - ha önök Kiskunfélegyháza belvárosában járnak, akkor láthatják azt, hogy az ott élő fák milyen módon kezdtek el pusztulni; tessék arra gondolni, hogy a város központjában kisgyermekeket babakocsiban toló édesanyák tulajdonképpen ugyanolyan magasságban viszik végig a gyerekeket a városon, ahol ezek a járművek a mérgező gázaikat kibocsátják -, tehát a légszennyezettség, a zajártalom, az épületek állagának romlása ugyanitt tetten érhető.

Azt is el kell mondani, hogy a közlekedés biztonsága továbbra is igen-igen bizonytalan, veszélyezteti a kerékpárosok és a gyalogosok mindennapi forgalmát, a nagy súlyú tehergépjárművek pedig felgyűrik az útburkolatot. Azt gondolom, hogy ezen a helyzeten fontos változást lehet elérni akkor, ha komolyan vesszük a 7 ezer polgár kívánságát, amelyet a Kiskunfélegyházi Civil Szervezetek Szövetsége kezdeményezett és hajtott végre az elmúlt évben.

Az aláírásgyűjtés eredményeképpen az aláírásról tanúskodó íveket két héttel ezelőtt dr. Fónagy János közlekedési miniszter úrnak adtuk át, és akkor a miniszter úr arról tájékoztatott bennünket, hogy még az idén tavasszal el fog kezdődni az úgynevezett 451-es út elkerülésére a déli elkerülő szakasz építése. Azt gondolom, hogy ha az M5-ös autópálya továbbépítésével Budapesttől a déli határig megoldható lesz, hogy egyvégtében autópályán lehessen közlekedni, valamint az M5-ös autópálya valóban az egységes díjfizetési rendszerbe kerül, magyarul matricás rendszerben lehet majd használni, és ehhez hozzávesszük ezt a bizonyos déli elkerülő szakaszt, akkor valójában érdemben fog Kiskunfélegyháza belvárosának közúti forgalmi terheltsége csökkenni.

Emellett azt gondolom, fontos megvizsgálni, milyen más lehetőségek vannak arra, hogy a félegyházi polgárok akaratának érvényt szerezzünk. Ilyen lehetőség kínálkozik a helyi önkormányzat számára, amennyiben helyi rendeletben vagy valamilyen más adminisztratív úton megpróbálja a nehézgépjárműveket a város központjától távol tartani, ha úgy tetszik, kitiltani. Itt valamilyen olyan optimális megoldáson kell törnünk a fejünket, amely egyrészt figyelembe veszi a helyben termelő és fuvarozó gazdák érdekeit, ugyanakkor figyelembe veszi a helyi polgárok egészségesebb és nyugodtabb környezethez való igényét. Magyarul: a Duna-Tisza közének ezt a részét, Kiskunfélegyháza környékét Magyarország kertjének is szokás nevezni, ezért egyáltalán nem mindegy, hogy ezeket a féladminisztratív korlátozásokat milyen módon fogjuk tudni bevezetni. (Az elnök csengetéssel jelzi az idő lejártát.)

Közben az időm lejárt. Tisztelt Országgyűlés! E helyről is szeretném biztatni a magyar kormányt arra, hogy minden lehetséges eszközzel vegye figyelembe a kiskunfélegyháziak törekvéseit. Köszönöm a szót.

 




Felszólalások:  Előző  187  Következő    Ülésnap adatai