Felszólalás adatai
158. ülésnap (2016.05.30.), 325. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Hegedűs Lorántné (Jobbik) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | felszólalás |
Videó/Felszólalás ideje | 9:39 |
Felszólalások: Előző 325 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
HEGEDŰS LORÁNTNÉ (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Urak! Gelencsér Attila képviselőtársamnak üzenném, hogy tekintettel a késői órára, igencsak próbálok én is a lényegre szorítkozni az offshore probléma kitárgyalása ügyében.
Kezdjük mindjárt ott, ami itt többször is elhangzott a Ház falai között most az elmúlt pár órában az offshore problémáról tárgyalva, hogy ha látunk valamilyen problémát, ami visszaélésgyanús, akkor ezzel a problémával mit kezdünk. Sokszor felszólított minket a kormánypárt, minket, ellenzéket, hogy akkor tegyünk büntetőfeljelentést. Hadd mondjak egy konkrét példát, mi történt nemrégiben pontosan egy ilyen ügyben; mit ér tehát a büntetőfeljelentés, erre lesz példa ez a kis történet.
Budapesten a Bérc utcában, tehát a Gellérthegynek abban az utcájában, ami a legmagasabban fekszik a Citadellához képest, volt egy beépítetlen, igen nagy és ezért tehát igen értékes telek. Ezt a telket megvette az egyik fideszes polgármester lánya, illetve egy Fidesz-közeli nagyvállalkozó fia, akik összeházasodtak, és azon melegében alakítottak is egy offshore céget. No, ez az offshore cég vette meg ezt a bizonyos nagy telket, ami a nemzeti vagyontörvény szerint egyértelműen nem átlátható cég. Ha megnézzük, hogy hova van bejegyezve, nem kell túl sokáig kutakodni, teljesen egyértelmű a képlet.
Mikor ez a mi tudomásunkra jutott, akkor levelet írtunk a telket eladó I. kerületi önkormányzatnak, az elővásárlási joggal bíró Fővárosi Önkormányzatnak, a mind a kettő törvényességi felügyeletét gyakorló Fővárosi Kormányhivatalnak, valamint az ügyészségnek. Rövidre fogva a lényeget, mi lett a történet vége? Az, hogy megkaptuk az ügyészségtől a papirost, tekintettel arra, hogy ez a cég nyilatkozott arról, hogy ő magát átláthatónak érzi, ezért a törvény szerint a minimális kötelezettségének eleget tett, és az ügyészség azt állítja, hogy ma Magyarországon nincs semmilyen olyan hatóság vagy szerv, ami jogosult vizsgálni ennek a nyilatkozatnak a tartalmát, egyedül csak azt vizsgálja, van‑e nyilatkozat vagy nincs. És ha egyébként egy offshore cég magát átláthatónak érzi, akkor egyébként ezt elegendőnek kell tekinteni.
Botrányos ez a hozzáállás, már csak azért is, mert maga az adásvételi szerződés is számtalan további kérdőjelet tartalmazott számunkra, például azt, hogy a vételárban az előzetes ingatlan-értékbecsléshez képest 25 százalék engedményt tettek, merthogy a telek lejtős. Tetszik érteni, tehát a Gellérthegyen értékcsökkentő tényező az, hogy a telek maga lejtős. Hát, akkor felmerül az emberben, hogy miért nem vajon a Hortobágyon vásárolnak telket, ha nekik annyira fáj, hogy egy telek lejtős, miért kell nekik feltétlenül egy Bérc utcai ingatlan? Ebből a történetből is láthatjuk, hogy igen, a nemzeti vagyontörvény lábbal tiprásával jöhetett létre egy ilyen jogsértő szerződés, de a magyar ügyészség semmit nem tesz ebben az ügyben. Tehát hiába tesszük a büntetőfeljelentéseket egymás után, sajnos a végeredmény majd’ minden esetben ugyanez.
Nagyon fontos beszélnünk arról a típusú magatartásról, ami ebben a történetben is tükröződik, és sajnos sok igen gazdag, igen nagy önkormányzat életében jellemző volt az elmúlt években; például az, hogy hogyan üzleteltek offshore céggel egyes önkormányzatok. Tudjuk, hogy e tekintetben az alapminta Hunvald György, akit nemrégiben mentettek fel teljes egészében, sőt még a magyar államnak kell számára kártérítést fizetni azért, mert egypár hónapig börtönben kellett ülnie. De mi is ez a minta, amit Hunvald György megteremtett az önkormányzatok számára, illetve egyes korrupt önkormányzati vezetők számára?
Jellemzőket fogok felsorolni: önkényes joggyakorlás, az önkormányzati bérlők ‑ ha egy olyan típusú ingatlaneladásról van szó ‑ becsapása, például hogy egyben adják el, és ezért nem tudnak az egyes bérlők, az egyes lakásbérlők az elővásárlási joggal élni. Nagyon jellemző, hogy az ilyen típusú szerződéseket zárt ülésen hozzák meg, és a pályáztatást, ami egyébként kötelező lenne a törvény szerint, kikerülik. Feltűnő értékaránytalansággal történik minden esetben az ingatlanpanamáknál az egyes önkormányzati vagyontárgyak értékesítése. Ezért tehát jelentős az a kárérték, ami az önkormányzatokat éri.
A szereplők, azok is mindig jellemzőek az egyes történetekre. Egyik oldalon természetesen ott vannak az önkormányzati döntéshozók és az általuk utasított munkatársak, de a másik oldalon az a hármasság van, ami Hunvaldéknál minden esetben megvolt: van egy projektcég minimális törzstőkével, tehát semmifajta felelősséget igazából nem lehet tőle elvárni, vele köt szerződést az önkormányzat, de a projektcég mögött rögtön ott van egy offshore cég. Itt különböző adóparadicsomokra kell gondolni, Hunvaldéknál bőven volt ilyen, és ezen offshore cég valódi tulajdonosa az a befektető, aki igazából ezeket a nemzeti vagyontárgyakat meg akarja szerezni, például Hunvaldék esetén Arie Jom Tov volt vagy Tordai Péter és így tovább. Igen sokakat tudnánk még fölsorolni, de hogy a mintát ki vette át hűen, ki másolta le, erre vonatkozólag egy konkrét esetet hadd mondjak el! Hát, Rogániában Rogán Antal volt az, aki annak idején betűre pontosan a hunvaldi mintát követve adott el önkormányzati ingatlanokat, például az egyik esetben nemcsak hogy egy teljes épületet adott el, hanem egy épületcsomagot kínált fel.
E tekintetben is engedjenek nekem meg egy rövid kis történetet! Még a 2010‑es választások idején keresett meg engem egy idős bácsi, aki a Matild-palotában lakik. Tudjuk, hogy az Erzsébet híd pesti hídfőjénél két ikerpalota áll, az egyik a Klotild-palota, a másik a Matild-palota. A korábbiakban mind a kettő a belvárosi önkormányzat tulajdonában volt, ez már a múlt.
(21.30)
A Matild-palotában lakó idős úr, aki egyébként a Matild-palota építtetőjének a leszármazottja volt ‑ csak miután fölépítették, és a kommunizmus ránk szakadt, a bácsit családostul kiköltöztették a Hortobágyra, majd a sors furcsa fintora kapcsán pont a Matild-palotában kaphatott a későbbiek során egy kis szükséglakást ‑, mutatott nekem egy papirost, ami Rogán Antal tollából származott, és amiben ennek a bácsinak fölajánlják megvételre az ingatlant, méghozzá olyaténképpen, hogy megveheti a Matild-palotát, a Párizsi udvart és a Szent István téren álló egyik ingatlant laza 5,5 milliárd forintért. A bácsi egyébként szívbeteg volt, de ennek ellenére túlélte ennek a levélnek az elolvasását, ami megint csak egy pofátlan, önkényes joggyakorlás a tekintetben, hogy gyakorlatilag megtagadja azt a lehetőséget, hogy a bent lakó kisember, keményen dolgozó kisember megvehesse az általa birtokolt önkormányzati lakást, tehát a tulajdonába is kerülhessen.
Persze még nagyon sok példát tudnék mondani, egyet még engedjenek meg, az SCD Holding zűrös ügyleteit, ami egyébként szintén valamilyen furcsa és megfoghatatlan okból kifolyólag a Fidesz-kormányzathoz kötődik, csak nem ehhez a ciklushoz, hanem még a ’98-2002‑es ciklushoz, merthogy Fidesz-közeli vállalkozóknak adták el a Siótour, Zalatour, illetve a Balatontourist összes Balaton-parti kempingjét, amely SCD Holding egyébként egy postafiókcégbe van valahol Londonban bejelentve, máig nem tudjuk, hogy ki volt a valódi és igazi tulajdonos.
Még egy gondolatot engedjenek meg nekem! Azt is mondták, hogy mondjunk megoldásokat. Mondtunk megoldásokat. Ott van az Áht., annak a módosítása, ami azt jelentené, hogy megtiltjuk államnak és önkormányzatnak egyaránt, hogy szerződést kössön offshore céggel. E tekintetben adtunk be módosító indítványt, vita nélkül leszavazta a Ház, még egy érdemi ellenvetésre sem voltak képesek. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Szilágyi György tapsol.)
Felszólalások: Előző 325 Következő Ülésnap adatai