Készült: 2024.04.26.11:38:24 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

237. ülésnap (2012.11.13.), 130. felszólalás
Felszólaló Bodó Sándor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:42


Felszólalások:  Előző  130  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BODÓ SÁNDOR (Fidesz): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Vagyunk itt a teremben jó páran, akik néhány évtizedet eltöltöttünk a pedagóguspályán, és nyilván vannak közvetlen tapasztalataink. Összetett világ ez, szép világ, összetett világ, de tudjuk mindannyian, hogy annyira összetett és annyira bonyolult, hogy ha csak egy-egy területét próbáljuk megváltoztatni, akkor bizony semmi garancia nincs arra, hogy az egész minősége jobb lesz. Ezért fontos átgondolnunk a következő teendőinket. Hiába próbálkozunk azzal, hogy egy-egy területen módosítsunk, attól még az egész nem lesz jobb. Változásokra van tehát szükség, amiről itt a Házban is beszélünk már jó néhány alkalommal, hiszen érezhető az, hogy a mérhető tudás itt Magyarországon valahol csorbát szenvedett. Ahogy Pokorni elnök úr említette, a nemzetközi mutatók sem hízelgőek, de gondoljuk csak el, amikor azzal találkozunk gyakorló pedagógusként, hogy iskolát végzett gyerekeknek olyan alaphiányosságaik vannak, mint írás, olvasás, matematika. Hát kérdezem, hogyan lesz ebből versenyképes gazdaság.

Tudomásul kell vennünk, a pedagógusvilágnak is, mindannyiunknak, hogy a gyereklétszám alakulására szinte nem reagáltunk eddig. A gyereklétszám csökkent, a feladatok hellyel-közzel megmaradtak, és ugyanolyan létszámmal próbáljuk elvégezni, de ha csak egy kicsi iskola helyzetét próbáljuk megvilágítani, vajon ott, ahol egy osztály van, milyen sikere lehet annak a kémiatanárnak, aki mondjuk, abban a három-négy órájában tud csak a saját szakjának megfelelő munkát végezni? Tehát itt is lépnünk kell.

És hát a legnagyobb probléma az oktatás finanszírozása, amiről akárhogyan is vitatkozunk, meghaladja az önkormányzatok erejét. Néhány évtizede, két évtizede önkormányzati képviselőként megadatott nekem, hogy egy-egy éves költségvetés összeállításakor tíz-húsz percet kelljen csak foglalkoznunk a költségvetés összeállításával, hiszen ha alapvetően az oktatás finanszírozása - ami akkor 80-90 százalékos volt - megoldottnak tűnt, akkor megoldottnak tűnt az egész település finanszírozása is. Nos, tudjuk, hogy mára hova jutottunk.

Szólnunk kell arról is, hogy a pedagógusképzés hogyan és miképpen alakult az elmúlt időszakban. Én még emlékszem arra, amikor képesítés nélküli kollégákkal dolgozhattam együtt - van egy véleményem erről is -, de az a világ szerencsére már elmúlt. Elmúlt, és következett egy olyan, amikor hellyel-közzel azt kell hogy értékeljem, hogy túlképzés volt, olyan mértékű túlképzés, hogy azok a kollégák talán nem is jutottak el a pedagóguspályára, vagy időközben meggondolták magukat, és rövid idő után továbbálltak. Ma pedig mivel találkozunk? Néhány nagyon fontos szakterületen pedagógushiány van, egyes szakoknak nincs meg a megfelelő biztonsága. Ezért is fontos, hogy a pedagógus-életpályamodellel, a pedagógusbérekkel foglalkozzunk.

Van tehát ok bőven, amit fel tudunk sorolni, és tudom, hogy önök is tudnák folytatni, hogy miért van szükség a változásra. De ez csak az egyik része a gondolatmenetnek - lássuk, hogy mik a legszükségesebb feladatok! Nyilván, ahogy elhangzott már, az egyik legfontosabb a finanszírozás biztosítása. Egészen biztos vagyok benne, hogy ez önkormányzati szinten nem kezelhető, főleg a kistelepüléseknél, tehát jó úton járunk, amikor állami feladatvállalásban gondolkodunk.

S itt van az esélyegyenlőség, amiről néha attól függően gondolkodunk, hogy milyen mez is van rajtunk. Kedves Kollégák! Nyilván a tanórai esélyegyenlőségekről is beszélhetnénk, hogy milyen esélye van egy gyereknek Hajdú-Biharban a határszélen, és milyen Budapesten, de én engedelmükkel a könnyebb érthetőség kedvéért a tanórán kívüli foglalatosságot veszem sorba. Hát vajon mi adatott meg egy nagyvárosban élőnek, esetleg egy közepes településen vagy a legkisebb településen élőknek, hogy az ilyen jellegű pluszinformációkra, lehetőségekre szert tegyenek?

S ahogy a kollégáim említették néhány perccel korábban, nem elkerülhető az oktatás világában a segítő szakmai ellenőrzés bevezetése sem. Ez megint nem várható el önkormányzati szinten, hiszen ez nem az a kategória, de sok pedagóguskollégával beszélgetve, azt hiszem, talán ők várják a legjobban, hogy ilyen jellegű segítséget is kaphassanak, hiszen abszurd esetben még az is megtörténhet, hogy valaki munkába áll, és esetleg évekig nincs alkalma konzultálni - jó, ez talán túlzás, de hónapokig nincs alkalma konzultálni - olyan szakemberekkel, akiktől nyilván nem alá-fölé rendeltségi viszonyban, hanem konzultációs viszonyban segítséget tudna kérni, illetve tanácsot tudnának adni egymásnak a kollégák. Ezért fontos tehát az állami feladatátvállalás. Úgy hiszem, hogy az elvárások elég konkrétak, hiszen várjuk a gyerekek jó felkészültségét, a gazdasági szereplőknek való megfelelést - mert előbb-utóbb azért ez is kérdés lesz ám részükről -, és nyilván kellenek hozzá pedagógusok, mert nélkülük nem működik a dolog.

Lehetne még hosszasan foglalkozni a fizetéssel vagy az óraszámokkal. A fizetéssel már az előttem szólók is foglalkoztak. Fontos, hogy az életpályához kapcsolódóan a fizetésemelés minél hamarabb megtörténjen, de az a riogatás, ami arról szól, hogy az óraszámok annyival megemelkednek, és mennyit töltenek a pedagógusok az iskolában, nem életszerű, hiszen nagyon jól tudom, hogy a kollégák mennyi időt töltenek el az iskolában úgy, hogy ennek az adminisztrációja igazából nincs is meg, hellyel-közzel - ahogy mondani szokták - a pedagóguselkötelezettség miatt.

Kedves Kollégáim! Azt hiszem, ebben a helyzetben mindenkinek egy az érdeke: az, hogy az oktatás átalakítása biztonságos legyen, és mindenképpen a gyerekek érdekében történjen.

Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:  Előző  130  Következő    Ülésnap adatai