Készült: 2024.04.28.01:39:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

121. ülésnap (2020.04.21.), 194. felszólalás
Felszólaló Barcza Attila (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:42


Felszólalások:  Előző  194  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BARCZA ATTILA, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő törvényjavaslattal, ahogy az előzőekben tárgyalt törvénynél is, jogharmonizációs kötelezettségünknek teszünk eleget. Az előterjesztésben javasolt jogszabály-módosítással az élelmiszereknek nem minősülő, nem biztonságos termékek forgalmának korlátozása vagy azok kivonása válik egyszerűbbé, és ami nagyon fontos, hogy EU-szinten egységessé. Mint tudjuk, a piacfelügyeleti hatóságok annak biztosítása érdekében végzik tevékenységüket és hoznak intézkedéseket, hogy a termékek megfeleljenek a vonatkozó közösségi harmonizációs jogszabályokban megállapított követelményeknek, és talán, ami ennél is fontosabb, hogy ne jelentsenek veszélyt az egészség, a biztonság vagy a közérdek bármilyen szempontjának, és biztosítsák emellett a termékek szabad áramlását.

Tisztelt Ház! A beterjesztett módosítás szükségességének oka, ahogy mondtam, a jogharmonizáció, de további fontos tényező, ha nem a legfontosabb, amit államtitkár úr is említett, hogy a fogyasztók számára magyar nyelven a termékeket el kell látni a kezelési-használati útmutatóval. A szabályozás fontosságát az adja, hogy a széles spektrumú piacfelügyeleti hatóságok még hatékonyabb védelemben részesítsék a magyar állampolgárokat, a részben új és részben megerősített hatáskörüknek köszönhetően pedig még hatékonyabban, uniós szinten erősebb együttműködés keretében léphetnek fel a termékbiztonság erősítése érdekében.

A piacfelügyeleti hatóságok közül az ITM szakmai irányítása alatt lévő Fogyasztóvédelmi Hatóság, azaz a fővárosi és megyei kormányhivatalok egyik legfontosabb szakterülete az élelmiszereknek nem minősülő termékek piacfelügyelete.

A hatósági és laboratóriumi ellenőrzések célja, hogy kiszűrjék a piacról a veszélyes termékeket. A termékbiztonság évek óta a magyar fogyasztóvédelem központjában áll, ezért a hazai akkreditált vegyipari és műszaki laboratóriumok rendszeresen vizsgálják a kereskedelmi forgalomban elérhető árukínálatot. Ha egy termék veszélyesnek bizonyul, akkor a Fogyasztóvédelmi Hatóság nemcsak arról intézkedik, hogy az lekerüljön az üzletek polcairól, hanem indokolt esetben a vásárlóktól való visszahívásra is kötelezi a forgalmazót és a kereskedőt, a laboratóriumi vizsgálatok pedig azért fontosak, mert számos veszélyforrás minden igyekezet és körültekintés ellenére sem állítható meg pusztán ránézéssel a vásárlás során. Örvendetes, hogy Magyarország az utóbbi években itt előnyös pozíciót foglalt el, ahogy erre már államtitkár úr is utalt.

A 2019-ben végrehajtott fogyasztóvédelmi ellenőrzés eredménye, hogy az Európai Unión kívülről beáramló termékek körében több mint 340 ezer veszélyes termék forgalomba hozatala került megtiltásra, és ebből 166 ezer termék megsemmisítésre is került, mivel ezek a fogyasztók testi épségét vagy életét veszélyeztették. Ezzel nemcsak a magyar, hanem az EU-s fogyasztókat is sikerült megvédeni, az online piacfelügyelet megerősítése pedig jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy az online vásárlás is biztonságosabb legyen.

A piacfelügyelet alapvető feladata, hogy megvédje az embereket, különösen a gyermekeket a veszélyes termékektől. Ez nem egy egyéni feladat, hanem ez egy csapatmunka, az érintett feleknek a nagyon szoros együttműködésére van szükség. Az új piacfelügyeleti szabályozás ezt erősíti, mondok egy példát: a közös uniós információs és kommunikációs rendszer kötelező használatának előírásával. Az előterjesztés ezenkívül hatáskört biztosít a piacfelügyeleti hatóságok számára súlyos kockázat esetén, ha más hatékony eszköz nem áll rendelkezésre, az online honlapon vagy applikációban megjelenő tartalom eltávolítására, belépéskor kifejezett figyelmeztetés megjelenítésére, a belépés korlátozására. A cél, hogy a veszélyes, például a bolti forgalomból kivont termékeket a webáruházakban se tudják elérni, és az e-kereskedelemben egyre nagyobb szerephez jutó logisztikai szolgáltatók részére megállapít egy piacfelügyeleti kötelezettséget. Az EU-rendelet kizárólag az Unióban letelepedett gyártó, importőr és meghatalmazott képviselő hiányában végső esetben ró kötelezettséget a logisztikai szolgáltatóra, például tudja azt ellenőrizni, hogy az EU-megfelelőségi nyilatkozat elkészülte biztosítja az azonnali, szükséges korrekciós intézkedések meghozatalát. Jó példa erre a forgalomból való kivonás.

Tisztelt Országgyűlés! Végezetül fontos hangsúlyozni az egyik legfontosabb elemét a törvényjavaslatnak, hogy az új piacfelügyeleti hatáskör, azaz a honlapblokkolás jogszabályi bevezetése nem lehetetleníti el a vállalkozásokat, különösen a tisztességes jogkövető webáruházakat. A honlapblokkolás csupán egy végső szankció lehetősége a hatóság számára, amennyiben más jogkövetkezmény, például a figyelmeztetés vagy a bírság kiszabása nem vezet eredményre.

Az elhangzottak ismeretében kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy a Fidesz-frakcióhoz hasonlóan támogassák a törvényjavaslat elfogadását.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  194  Következő    Ülésnap adatai