Készült: 2024.04.29.16:04:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

240. ülésnap (2001.11.12.), 137. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás közlekedési és vízügyi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:58


Felszólalások:  Előző  137  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS közlekedési és vízügyi miniszter: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A polgári kormány valóban nagy figyelmet fordít a lakosság mindennapi életkörülményeit javító infrastruktúra fejlesztésére. Az elmúlt három év során többek között a Széchenyi-terv keretében is jelentős beruházások sora indult meg, a vasúti közlekedés fejlesztése terén pedig alapvető törekvésünk, hogy a közúti és kötött pályás forgalom Magyarországon még viszonylag jónak mondható arányát megtartsuk, illetőleg az, hogy a vasúti szállítás részesedési aránya a jelenlegi szintnél lejjebb ne süllyedjen.

 

 

(14.50)

 

A vasútfejlesztésre fordítható források között a magyar költségvetésen kívül jelentős tételt jelentenek a különböző hitelek és az uniós támogatások. Ezeket azért említem külön, mert az Európai Unió legutóbbi, közlekedésről kiadott fehér könyve gyakorlatilag a régi klasszikus jelszót ismétli, jelesül azt, hogy vasút, vasút és vasút. Tehát a magyar kormánynak a gyorsforgalmi alapúthálózat kiépítése mellett alapvető feladata és érdeke az ön által is szorgalmazott vasútfejlesztés.

'98 óta három fővonalon indultak meg a pályarehabilitációs munkák, az idei évben pedig másik három, a Budapest-Cegléd-Szolnok, a Budapest-Győr-Hegyeshalom és a Zalalövő-Zalaegerszeg-Boba vasúti fővonal fejlesztése is megkezdődött. Szintén ebben az évben kezdődik meg a Budapest-Ferencváros-Soroksár közötti vonalszakasz építése Phare-támogatás igénybevételével.

Ami pedig a képviselő úr által említett konkrét - ön által helyinek minősített, általam minden máshoz hasonló értékűnek minősített - felvetését illeti: a MÁV Rt. az elmúlt év folyamán, az elfogadott személyszállítási irányelveknek megfelelően határozta meg az egyes vonattípusok megállási helyét.

A Szeged-Budapest vonalon az eddigi utasforgalom mérése szerint Szatymaz és vonzáskörzete utasforgalmi adatai nem indokolták a gyorsvonati megállásokat, de a képviselő úr felvetése alapján az utasforgalom-számlálást készséggel ismételten elvégeztetem.

Ugyanakkor a reggeli órákban - mint ahogy ön is említette - a Budapestre közlekedő gyorsvonathoz személyvonati csatlakozást biztosítunk. További kocsik beállítására, lévén, hogy a jelenlegi forgalomhoz a MÁV gyakorlatilag majdnem minden személyszállító kocsiját igénybe veszi, csak az egyébként folyamatban levő személykocsi-rehabilitációt követően nyílik lehetőség.

A Csongrád-Szentes közötti pályaszakaszokon valóban vannak sebességkorlátozások, amelyeket egy-egy vízáteresz leromlott műszaki állapota miatt kellett elrendelni. A képviselő úr által említett Kónyaszék utáni szakaszon a hibás átereszt a MÁV már építi, így a sebességkorlátozás megszüntetésére legjobb meggyőződésünk szerint legkésőbb a jövő év legelején sor kerül.

A képviselő úr felvetéseire tehát azt tudom mondani, hogy megkezdődtek azok a járműbeszerzések és pályajavítások, amelyek belátható időn belül javulást eredményeznek az ön által említett pályaszakaszon is.

Kérem a képviselő urat és a tisztelt Házat, hogy ezek alapján válaszomat elfogadni szíveskedjenek. Köszönöm szépen, elnök asszony.

 




Felszólalások:  Előző  137  Következő    Ülésnap adatai