Készült: 2024.05.05.21:52:23 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

51. ülésnap (2003.02.24.), 69. felszólalás
Felszólaló Szalay Gábor (SZDSZ)
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:43


Felszólalások:  Előző  69  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZALAY GÁBOR gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Képviselő Úr! Azért van abban valami zavarba ejtő szemtelenség (Zaj, felzúdulás a Fidesz és az MDF soraiban.), amikor ön, annak a kormánynak a volt közlekedéspolitikusaként, amelyik úgy riadt minden versenyeztetéstől, minden közbeszerzéstől, mint ördög a tömjénfüsttől, ilyen kérdést tesz fel. (Zaj, közbeszólások a Fidesz és az MDF soraiban. – Taps az MSZP és az SZDSZ soraiban.) Amikor ön annak a kormánynak a közlekedéspolitikusaként, amelyik büszkén hirdette, hogy megtalálta a jogi kiskaput, amiért nem kell versenyeztetést hirdetni, közbeszerzést hirdetni (Font Sándor: Toller László csinálta ezt először Magyarországon!) az autópálya- és autóútépítésnél, ön ilyen kérdést tesz fel. Van abban valami zavarba ejtő szemtelenség, amikor n plusz egyedik alkalommal aggódnak itt a parlamentben (Általános zaj, közbeszólások a Fidesz soraiból.) az elmaradt tatabányai Peugeot-beruházás miatt. Nem emlékszem, hogy ön 2001 tavaszán aggódott volna, hogy ugyanezen a telephelyen nem jött létre az 5-6 ezer munkahelyet ígérő BMW-beruházás, hogy ön aggódott volna 2001 karácsonya tájt, hogy ugyanezen a telephelyen nem jött létre egy másik Peugeot-beruházás (Zaj, közbeszólások a Fidesz soraiból. - Domokos László: A tárgyról beszélj!), vagy ugyanekkor aggódott volna, hogy ugyancsak Komárom-Esztergom megyében nem jött létre Nyergesújfalun egy Daimler-Benz-beruházás.

Van abban valami lélegzetelállító szemtelenség, hogy ön (Zaj, közbeszólások a Fidesz soraiból: A kérdésre válaszolj!) annak a francia cégnek az esetleges munkájáért aggódik, amellyel önök írtak alá egy nagyon rossz szerződést a budapesti sportcsarnok felépítése céljából, amelynek terheit azóta is nyögi az ország. (Taps az MSZP és SZDSZ soraiban.)

 

(15.40)

 

Szóval, tisztelt képviselőtársam, azt gondolom, hogy mindez nem tisztességes, és azt gondolom, önnek igazán nem kellene, hogy képe legyen ahhoz, hogy ilyen című kérdést tegyen föl nekünk. (Zaj az ellenzék padsoraiban. - Taps a kormánypártok padsoraiban.)

Ami - most már visszatérve az M5-ös beruházásra - az M5-ös autópálya továbbépítésének kérdésére vonatkozik, arra azt tudom elmondani, hogy nehéz terhet vettünk át ennek a tárgyalásával; ugyanolyant, mint önök is, csak az a különbség, hogy önök meg sem kísérelték a tárgyalást, mi pedig nyolc hónap óta ezen dolgozunk.

Hármas célt kívánunk elérni a tárgyalások során: azt szeretnénk, ha az útdíjak fajlagos szintjének érzékelhető csökkenését eredményezné a tárgyalás; azt szeretnénk, ha a matricás rendszer az M5-ös autópályára is kiterjeszthető lenne oly módon, hogy a matricával rendelkezők jelentős mértékű kedvezményeket kapjanak; végül azt szeretnénk, ha a magyar költségvetésre 2003-ban és az azt követő években háruló pénzügyi terhek minimalizálhatók lennének.

Ami az ön javaslatát illeti: igen, meg lehetne várni 2003 végét karba tett kézzel, hogy leteljen a koncessziós szerződés szabta kötelezettség. Ebben az esetben nem épülne út Szegedig 2006-ig, és ha utána épülne, a magyar költségvetésnek felvállalhatatlan terheket jelentene. Ha így csinálnánk, akkor ön ezt kifogásolná, és ezt kérné számon rajtunk.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok, majd hosszan tartó taps az ellenzék padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  69  Következő    Ülésnap adatai