Készült: 2024.09.23.22:31:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

249. ülésnap (2012.12.11.), 80. felszólalás
Felszólaló Dr. Kovács Árpád
Beosztás a Költségvetési Tanács elnöke
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:32


Felszólalások:  Előző  80  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KOVÁCS ÁRPÁD, a Költségvetési Tanács elnöke: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Köszönöm a lehetőséget és a szót. Hármunk nevében szeretnék beszélni, Simor András úr, Domokos László úr és jómagam nevében. A sorrendet Simor úr és Domokos úr esetében meg is fordíthatnám, hiszen a Költségvetési Tanács 2012-ben minden határozatát egységesen, egyetértésben hozta meg.

A Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi törvénynek megfelelően, amelyet a továbbiakban stabilitási törvényként említek majd, a Költségvetési Tanács a mai ülésén megvizsgálta, hogy a költségvetési törvényjavaslat zárószavazásra bocsátott változata megfelel-e az alaptörvény vonatkozó előírásainak és a stabilitási törvény vonatkozó előírásainak.

A tanács arra a következtetésre jutott, mint ezt a tisztelt jegyző úr említette, hogy az államadósság-szabály tekintetében bár szerény mértékben, de csökkenő tendencia érvényesül. Ennek alapján a tanács álláspontja szerint Magyarország 2013. évi központi költségvetési törvényjavaslata, az elfogadott módosításokkal együtt, zárószavazásra bocsátható. E döntés megszületését hosszú elemző munka alapozta meg, amelynek során a tanács felhasználta a Magyar Nemzeti Bank és az Állami Számvevőszék, valamint független szakértők elemzéseit is.

A munka kezdetén a tanács véleményezte a Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló, a nemzetgazdasági miniszter által 2012. május 31-én megküldött tervezetet. A tanácsnak a tervezet hitelességére és végrehajtására nézve nem voltak akkor olyan alapvető ellenvetései, amelyek indokolták volna, hogy a véleményezésre átadott dokumentummal kapcsolatban egyet nem értést kellene jeleznie.

A tanács ugyanakkor a tervezet részét képező makrogazdasági prognózissal kapcsolatban kockázatokat azonosított. Ezek kezelése érdekében javasolta, hogy a kormány készítsen alternatív makrogazdasági prognózist, amelyben figyelembe veszi a gazdasági növekedés beindulását veszélyeztető folyamatokat, és ennek eredményei alapján változatlan hiánycél mellett gondoskodjon az Országvédelmi Alap előirányzatának a felmerülő kockázatokkal arányos megemeléséről, illetve a költségvetési javaslat kockázatokat mérséklő korrekciójáról.

A költségvetési törvényjavaslat benyújtását követően az Országgyűlés számos, a költségvetés bevételi és kiadási oldalát, valamint az adórendszert jelentős mértékben módosító javaslatot fogadott el. E módosítások következtében a 2013-as költségvetési törvényjavaslat, amelynek sarokszámait 2012. július 12-én rögzítette az Országgyűlés, alapjaiban különbözött attól a költségvetési törvénytervezettől, amit a tanács vizsgált, s amellyel kapcsolatban alapvető ellenvetése nem volt.

Erre figyelemmel a tanács indokoltnak tartotta, hogy a költségvetési törvényjavaslatot ismételten elemezze. Az elemzés megalapozása érdekében információkat kért a nemzetgazdasági minisztertől, majd ezek ismeretében további információkat, háttérszámításokat igényelt.

(12.30)

A tanács által jelzett kockázatok realitását mutatja, hogy a kormány 2012 októberében lefelé korrigálta a 2012-es és a 2013-as makrogazdasági pályával kapcsolatos várakozásait, és a 2013. évi költségvetés hiánycélkitűzésének módosítását jelentette be, amelyet a zárószavazás előtti módosító javaslatok benyújtásával érvényesített. A módosítás négyszeresére emelte az Országvédelmi Alap előirányzatát, és ezáltal lényegesen megnövelte a költségvetés bevételi oldalán mutatkozó kockázatok kezelésére rendelkezésre álló tartalékot.

Az Országgyűlés elnöke 2012. december 6-án küldte meg a Költségvetési Tanács részére a 2013. évi költségvetési törvényjavaslat módosítására irányuló egységes indítványt, valamint a zárószavazás előtti módosító javaslatokat. Kezdeményezte, hogy a tanács véleményét a megküldött irományok együttes értékelése alapján alakítsa ki. A tanács 2012. december 8-án tartott ülésén egyhangú döntéssel megállapította, hogy az előterjesztett egységes indítvány, valamint a kormány által benyújtott zárószavazás előtti módosítások alapján a 2013 végére várható államadósság mértéke megfelel az alaptörvényben foglalt követelményeknek. Ugyanakkor itt, az Országgyűlés előtt is szeretném hangsúlyozni, hogy a tanács véleménye szerint a hiánycél és az államadósság-szabály betartásához az szükséges, hogy a jelentősen megemelt tartalékok ne kerüljenek felhasználásra, mivel azok a már meglévő kockázatok kezeléséhez szükségesek, és nem teszik lehetővé a költségvetési kiadások évközi növelését. A 2012. és a 2013. évi adósságmutatók közötti csekély különbség pedig arra figyelmeztet, hogy az adósságszabály betartása 2013-ban is rendkívül szigorú költségvetési gazdálkodást tesz szükségessé.

A tanács a bevételi kockázatok mérséklése érdekében határozottan felhívta a kormány figyelmét, hogy következetesen és kellő hatékonysággal gondoskodjon a már meglévő intézkedések eredményes végrehajtásáról, és tegyen további lépéseket a bevételi célok teljesítése érdekében. A tanács úgy ítéli meg, hogy a költségvetési hiánycél elérése érdekében meghozott egyes intézkedések és szabályozások hatása összességében emeli a növekedés megindulásával és fenntarthatóságával kapcsolatos már meglévő jelentős kockázatokat, ezért a tanács javasolja, hogy a kormány kezdeményezzen a növekedés beindítását szolgáló további lépéseket, természetesen oly módon, hogy azok az adósságszabályt ne sértsék.

Tisztelt Országgyűlés! Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket; köszönöm a lehetőséget, hogy szólhattam. (Taps.)




Felszólalások:  Előző  80  Következő    Ülésnap adatai