Készült: 2024.04.29.19:12:10 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

251. ülésnap (2002.02.05.), 28-30. felszólalás
Felszólaló Tóth István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Környezetvédelmi bizottság
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 10:44


Felszólalások:  Előző  28 - 30  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÓTH ISTVÁN, a környezetvédelmi bizottság előadója, a napirendi pont előadója: Köszönöm, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! A környezetvédelmi bizottság megtárgyalta a J/4930. számú beszámolót, mely az atomenergia 2000. évi hazai alkalmazásának biztonságáról szól. A bizottság egyhangúlag, 13 igen szavazattal ezt elfogadta.

A bizottsági vita alkalmával az előterjesztőt dr. Rónaky József főigazgató úr képviselte, az Országos Atomenergia Hivatal főigazgatója, aki az írásos beszámolót kiegészítve részletes, fontos információkkal segítette a bizottság munkáját.

Képviselői kérdésként merült fel a munkatársak egészségi állapotának nyomon követése és egyúttal az uniós jogharmonizáció fontos lépése, az egészségügyi miniszter 16/2000. számú rendelete, amely Magyarországon bevezette a legkorszerűbb sugárvédelmi szabályozást, a sugárvédelem alaprendeletét. A vita során elhangzott, hogy a meglévő püspökszilágyi tároló működési engedélye 2002. december 31-éig érvényes, de ugyanakkor a befogadókapacitása záros határidőn belül telítődik, és ezért szükséges lenne egy végleges tároló megépítése a kis és közepes radioaktivitású hulladékok elhelyezésére. Ezen hulladéktároló további kutatási programja elindult, melyet a hazai hatósági vizsgálatok, valamint a nemzetközi vizsgálati eredmények is alátámasztanak.

A helyszín kiválasztásának feltételezett lehetősége továbbra is vitákat indukál, ami a bizottságunk munkája során is előbukkant, de a magam részéről és többünk részéről is elmondhatom, a döntési folyamat felgyorsítására szeretnénk biztatni mindenkit, aki ez ügyben illetékes, tekintettel arra, hogy az atomerőmű területén történő jelenlegi elhelyezés csak szigorúan átmeneti, ugyanakkor helyi kapacitásának végessége miatt nem teszi lehetővé a további időveszteséget.

A jelentésben nem szerepel, de a bizottsági vitában felvetésre került a biztonság kérdése illetéktelen külső behatolás esetére, figyelemmel a szeptemberi sajnálatos terrorista cselekményekre. A főigazgató úr tájékoztatásában elhangzott, hogy a készenléti rendőrség neutronbeavatkozó egységének a telephelye Paks városa, és ennek a kommandónak a feladata az atomerőmű védelme váratlan események kapcsán. Természetesen az atomerőmű jelenlegi üzemi állapotában is biztonsági szolgálat működik, és a beléptetés ennek megfelelően mindig is szigorúan ellenőrzött volt.

A beszámoló bizottsági vitája után elkészítettük a H/5775. számú országgyűlési határozattervezetet, melyet a Házszabály szerint beterjesztettünk a Ház elé. Javaslatunk szerint a parlament fogadja el a kormány által előterjesztett beszámolót.

A beszámoló áttekintése során lényegesnek tartom, hogy tartalmazza a biztonság létesítményi kereteit, a nukleáris biztonság intézményi kereteit, a sugárbiztonságot és sugárvédelmet, az együttműködést a nemzetközi és európai uniós szervezetekkel és a tájékoztatási tevékenység széles körű megvalósítását. A magam részéről az utolsó pontot roppant fontosnak tartom, tekintettel arra, hogy a térségben megválasztott képviselőként a lakossággal való folyamatos kapcsolattartásnál az erőműnek a helyzete, működése mindig felmerül. Ezt a folyamatos együttműködést az atomerőmű működése óta fenntartja, rendszeresen bővíti, és rendszeres kiadványaival a lakosságot tájékoztatja a működéssel kapcsolatos paraméterekről.

Az utóbbi időszak leglényegesebb fejlesztése és legfontosabb fejezete volt a szirénarendszer korszerűsítése, az úgynevezett kisbírórendszer bevezetése. Bizonyára ismerik a képviselőtársaim ennek a fontosságát, illetve azt, hogy a szirénarendszer használatán kívül közlemények adhatók be, és így kikerülhető az, hogy a szirénarendszer működését esetlegesen nem kellő tájékozottsággal követik az állampolgárok, nem tudják a jelek, jelzések minőségét, minősítését. Éppen ezért fontos, hogy ennek a szirénarendszernek a kiépítése a 30 kilométeres körzeten belül is a harmadik lépcsőben meg fog történni.

Az együttműködés a nemzetközi és európai uniós szervezetekkel folyamatos munkát jelent, ami azt jelenti, hogy a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség által végzett ellenőrzéseket az Országos Atomenergia Hivatal együtt koordinálja. Ezenfelül az OECD Nukleáris Energia Ügynöksége is az atomerőmű működéséről folyamatos képet kap. De talán a legfontosabb számunkra az, hogy az európai uniós követelmények szempontjából az energiafejezet a 2000. évben lezárásra került, és ennek a lezárása a beszámolóban is kiemelésre került, illetve ez a lezárás azt jelenti, hogy az atomerőmű az uniós jogszabályokkal harmonizál. Ezenkívül az Európai Uniónál egy minőségi előrelépés történt, a nukleáris biztonság kérdése bizottsági szintről politikai szintre került, az Európa Tanács szintjére.

A sugárbiztonság és sugárvédelem beszámolóban található fejezete nagyon fontos az ellenőrzések folyamatos és fokozatos bővülése érdekében. Ezeket az ellenőrzéseket az Állami Tisztiorvosi Szolgálat megyei, fővárosi intézményei végzik, a Környezetvédelmi Minisztérium hat állomása végzi, valamint az Országos Meteorológiai Szolgálat tíz állomása végzi.

A beszámoló talán leglényegesebb fejezete a nukleáris biztonság létesítményi feltételeinek a taglalása, illetve ennek a bemutatása. A létesítményi feltételeket négy helyszínen ellenőrzik, illetve négy helyszín található Magyarországon: a Budapesti Oktatóreaktor a Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem területén, a Kutatóreaktor Budapesten a Központi Fizikai Kutató Intézet területén, a kiégett kazetták átmeneti tárolója a Paksi Atomerőmű területén, és maga a Paksi Atomerőmű.

Mint a beszámolóban olvashatják a képviselőtársaim, a biztonságnövelő intézkedések folyamatos végrehajtása folytán 2002-re befejeződik az a folyamat, amellyel az Európai Unióval és a nyugat-európai reaktorokkal összevethetővé válik a Paksi Atomerőmű. Ezeknek a biztonsági intézkedéseknek néhány pontja a reaktorvédelem, a földrengésállóság, a tűzbiztonság növelése, az emberi hibázás lehetőségének a csökkentése, a primerköri túlnyomásvédelmi rendszer átalakítása, a primer és szekunder átfolyás kezelése.

 

(10.20)

 

Utolsóként említeném meg a beszámolóban - de természetesen nem utolsósorban - a biztonság intézményi feltételeit, amelyek az Országos Atomenergia Hivatal függetlenedése folytán javulnak, illetve folyamatosan teljesülnek. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Ez - mint tudjuk - a költségvetések saját bevételeinek erősítésével tud megvalósulni.

Felszólalásom végén, de nem utolsósorban szeretném kifejezni magam és a környezetvédelmi bizottság köszönetét mindazon munkatársaknak, vezető beosztású dolgozóknak munkájukért, áldozatos tevékenységükért, akik ezen a szakterületen dolgoznak. Precíz, feszes munkavégzésükkel elősegítik az ország atomenergia-ellátó rendszerének...

 

ELNÖK: Képviselő úr!

TÓTH ISTVÁN, a környezetvédelmi bizottság előadója, a napirendi pont előadója: ...biztonságos működtetését. Elnézést kérek.

Köszönöm szépen, elnök asszony.

 




Felszólalások:  Előző  28 - 30  Következő    Ülésnap adatai