Felszólalás adatai
92. ülésnap (1999.10.18.), 61-63. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Horváth Zsolt (Fidesz) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | Egészségügyi bizottság |
Felszólalás oka | Ismerteti a bizottság véleményét |
Videó/Felszólalás ideje | 4:44 |
Felszólalások: Előző 61 - 63 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. HORVÁTH ZSOLT, az egészségügyi és szociális bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Az egészségügyi és szociális bizottság előadójaként is és úgy mint a költségvetési bizottság tagja engedjen meg egyetlen mondatot.
Az előbb elhangzottakról a költségvetési bizottság kisebbségi véleményét elmondó képviselő úr a saját véleményét mondhatta el, mert ezek a mondatok (Közbeszólás az MSZP soraiból: Nem! Kisebbségi! Ott a jegyzőkönyv!) a költségvetési bizottság ülésén nem hangoztak el, egy része érthetően nem is hangozhatott el, hiszen (Közbeszólás az MSZP soraiból: Nem is volt ott a képviselő úr!) most rögtönözte a képviselő úr. Képviselő úr, ott voltam az ülésen, ne mondja már!
Még egy gondolatot engedjenek meg hozzá, hogy mindaz, amit egyébként ön elmondott...
ELNÖK: Szeretném figyelmeztetni, hogy bizottsági előadóként adja elő a mondandóját! Az előbbi... (Közbeszólások a Fidesz soraiból: És a Szekeres? - Taps a Fidesz soraiban.) Az általános vitában nyilván önnek lehetősége lesz reagálni arra, ami elhangzott. (Révész Máriusz közbeszólása.) Addig kérem, hogy bizottsági előadóként adja elő a mondandóját.
DR. HORVÁTH ZSOLT, az egészségügyi és szociális bizottság előadója: Igen. Bizottsági előadóként szeretném elmondani, az egészségügyi és szociális bizottság ülésén elhangzott, hogy a Szekeres képviselő úr által mondottaknak annyi köze van a költségvetéshez, mint a csendes betlinek az ultihoz, hajszálpontosan. (Taps, derültség a Fidesz és az FKGP soraiban.)
Az egészségügyi és szociális bizottság ülésén egyébként egy egészen más hangnemben érdemi vitát folytattak az ellenzéki és a kormánypárti képviselők a költségvetésről mintegy 3 óra időterjedelemben. Ebből néhány általános kitétel után a bizottság természetesen a profiljába tartozó 2 nagy minisztérium, az Egészségügyi Minisztérium és a Szociális és Családügyi Minisztérium költségvetésével foglalkozott. Részletekbe menően egy 3 órás vitát bizottsági előadóként értelem szerint nem lehet elmondani, de néhány dolgot ebből érdemes kiragadnunk.
Általánosságban tisztáztuk mint képviselők, hogy az önkormányzatok jövő évi költségvetési támogatása szerencsére növekszik, méghozzá a személyi jövedelemadóból ott maradó rész, a hiedelmekkel ellentétben, a 38,3 százalékról 40 százalékra növekszik, ami nyilvánvalóan egyértelműen bizonyítja azt, hogy minden önkormányzat helyzete ebben az értelemben javulni fog.
A helyben maradó részre is rávilágítottunk, hogy a korábbi 13 százalékról 5 százalékra csökkent, ám ugyanakkor a korábbi 25 százalékos normatív támogatás 35 százalékra emelkedik. Ez azt jelenti, hogy azokra a feladatokra, amelyeket az önkormányzatok az ott élő emberek érdekében látnak el, a pénzeszközök jelentősen megnövekedtek a normatív támogatásokon belül; ez egy területileg kiegyenlítettebb, jobb, biztonságosabb ellátást fog nyújtani azoknak az embereknek, akik az ország bármely településén éljenek is. Ezt egy komoly eredménynek tartottuk.
Elhangzott ennek a vitának a részleteiben, hogy a családok helyzetén ez a költségvetés tovább javít. Az előző évben sikerült megállítani azt a folyamatot, amelyet egyébként a TÁRKI is igazolt a korábbiakban, hogy a gyermekek vállalása nagyon sok magyar család számára egyenlő volt a szegénység vállalásával. Ez a folyamat megállt. A TÁRKI vizsgálatai azt is igazolták, hogy noha a legalacsonyabb és a legmagasabb jövedelműek közötti különbség valóban növekedett az elmúlt években is, ám ugyanakkor tegyük hozzá, hogy a középrétegek helyzete ezen a sávon belül egy tömbben és jelentősen megemelkedett. Ez egy óriási eredmény, és ezt is el kell mondanunk akkor, amikor a TÁRKI vizsgálatait nézzük. Vagyis sikerült megállítanunk azt, hogy a középrétegek a szegénységbe lecsússzanak. Ez az első és legfontosabb lépés a szegénység elleni harcban, amelyet az előző évi költségvetésben megvalósítottunk.
A következő évi költségvetésnek, vagyis a 2000. évi költségvetés legfontosabb feladatának azt tartjuk, mint ez a bizottsági ülésen is elhangzott, hogy azoknak az embereknek, akik Magyarországon dolgozni akarnak és képesek munkát vállalni, munkahelyet teremtsünk.
(17.00)
Ez volt az, aminek érdekében a költségvetést meg fogjuk szavazni, és ez az, amely a legfontosabb támogatandó út, hiszen az öngondoskodás és az öngondoskodásra való képessé tétel az egyetlen mód, amellyel a szegénység ellen érdemben küzdeni lehet.
Ugyanakkor beszéltünk arról is, hogy ebben a költségvetésben az új elemek megvalósulása tételesen... - ilyen például a gyermekgondozási díj, illetve a családi adókedvezmény növelése, amely (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) szerintünk az öngondoskodás elvére épül.
Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)
Felszólalások: Előző 61 - 63 Következő Ülésnap adatai