Készült: 2024.04.27.12:02:32 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

184. ülésnap (2021.03.17.), 88. felszólalás
Felszólaló Hadházy Sándor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:23


Felszólalások:  Előző  88  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HADHÁZY SÁNDOR, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő T/15397. irományszámú, a településtervezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat legfőbb célja  mint ahogy az expozéban is hallhattuk  nem más, mint az önkormányzatok jelenlegi jogköreinek megőrzése mellett átlátható és korszerű, digitalizációra alapuló területfejlesztési és településrendezési szabályozás létrehozása. A módosulással továbbá javul a jogbiztonság, hiszen a beruházók, az építtető családok, a tervezők és a hatósági szakemberek naprakész, azonnal hozzáférhető, átlátható digitális építési paraméterekhez juthatnak az érintett ingatlanok vonatkozásában.

(13.50)

Ezt segíti az egyablakos ügyintézést lehetővé tevő Elektronikus Térségi Tervezést Támogató Rendszer, azaz az E-TÉR-rendszer, ezáltal egy családi ház vagy akár egy ipari épület tervezési és engedélyezési ideje is jelentősen rövidülhet és egyszerűsíthető.

Vezérszónoki felszólalásomban szeretném röviden kiemelni a javaslat néhány legfontosabb elemét, amelyekkel szemléltethető az indítvány célja és elfogadásának szükségessége.

Tisztelt Ház! A törvényjavaslat értelmében az önkormányzatok által elkészítendő fejlesztési és rendezési dokumentumok száma észszerűsödik, településenként egy fejlesztési és egy rendezési típusú terv fog elkészülni. Ennek megfelelően a településfejlesztési koncepciót és az integrált településfejlesztési stratégiát a településfejlesztési terv, a településrendezési eszközöket pedig a településrendezési terv váltja fel.

Kivitelezésre kerül a településszerkezeti terv, viszont megmarad és megerősödik a helyi építési szabályzat. A vidéki települések esetében a helyi építési szabályzat minősül településrendezési tervnek, a fővárosban pedig a fővárosi rendezési szabályzat, a kerületi építési szabályzatok és a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott speciális helyi építési szabályzatok, például a Duna-partra és a Városligetre vonatkozóan, együtt jelentik a településrendezési tervet.

Fontos kiemelni, hogy a településszerkezeti tervben szereplő szabályozó elemek nem szűnnek meg, hanem átkerülnek a helyi építési szabályzatba. Ezzel szerepük még erősödik is, hiszen a szerkezeti terv önmagában határozattal került elfogadásra, és így nem tekinthető jogszabálynak, a helyi építési szabályzat viszont önkormányzati rendelet, amely az érintettekre nézve jogot és kötelezettséget tud megállapítani.

A településfejlesztési tervet és a településrendezési tervet együttesen településtervnek nevezhetjük, mivel egymásra tekintettel és egymással összhangban készülnek, módosulnak.

A településtervek minimális tartalmi követelményeinek a meghatározásával lehetőség nyílik arra, hogy a szakmailag indokolt esetben, különösen a községeknél és a kisvárosoknál egyszerűsített tartalmú tervek készüljenek. A törvénymódosításnak éppen ez az egyik meghatározó újdonsága, miszerint a kisebb települések a mainál sokkal egyszerűbb tervet is készíthetnek, amely jelentős adminisztratívteher-csökkentést jelent számukra.

A megfelelő átmeneti időszak biztosításával egységessé és digitálissá válik a fejlesztési és rendezési tervek egyeztetése, a jogszabályban meghatározott adatok szolgáltatása, valamint az elfogadott tervek közzététele.

Tisztelt Országgyűlés! A korábban megjelent álhírekkel szemben a települések továbbra is meghatározhatják többek között az egyes területek hasznosításának jellegét, a telek beépítési százalékát, az adott terület beépítési magasságát, telekméreteit, minimum zöldfelületi mértékét.

Emellett a főváros továbbra is készíthet fővárosi rendezési szabályzatot, amelynek tartalma nem csökken, megmarad a Budapestre jellemző kétszintű szabályozás, hiszen a kerületek mellett a főváros is elkészítheti a saját, specifikus szabályozási tervét. Az önkormányzatok még jól is járnak, hiszen kevesebb tervet, kevesebb hivatalos dokumentációt kell készíteniük, amelyek elektronikus környezetben, folyamatosan nyomon követhetők.

Az új szabályozásban a tervezés során jobban figyelembe vehetők a települések közti különbségek, és lehetővé válik a kistelepülések számára, hogy a jelenlegi követelményekhez képest a helyi adottságaikat jobban figyelembe véve jelentősen egyszerűbb tervet készíthessenek. Az építtető pedig az önkormányzattal egyeztetve, szükség esetén gyorsabban módosíthatja a településrendezési tervet, ezáltal a tervezett beruházás az eddigiekhez képest rövidebb idő alatt valósulhat meg.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Az elhangzottak ismeretében megállapítható, hogy a törvényjavaslat előremutató célokat szolgál, ezért kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy a Fidesz-frakcióhoz hasonlóan támogassák a javaslatot. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  88  Következő    Ülésnap adatai