Készült: 2024.09.21.18:09:59 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

68. ülésnap (2011.02.21.),  139-142. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 5:00


Felszólalások:   131-138   139-142   143-146      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Most áttérünk az írásban benyújtott kérdések megtárgyalására.

Elsőként Simon Gábor, az MSZP képviselőjének kérdését tenném föl. Az MSZP-ben két Simon Gábor képviselő úr is van, azonban egyikük sem tartózkodik a teremben, tehát nincs jelentősége, hogy nem tudom eldönteni, melyikük. (Simon Gábor belép a terembe, és elfoglalja képviselői helyét. - Közbeszólások: Egy van!) Egy van, igen, akkor ön az. Akkor folytatom érdemben. A nemzetgazdasági miniszternek kíván kérdést föltenni: "Hatékony fogyasztóvédelem, ellenőrzési tapasztalatok" címmel. Önt illeti a szó, képviselő úr.

SIMON GÁBOR (MSZP): Köszönöm, elnök úr, a méltányosságát. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A korábbi évek gyakorlatai alapján hatósági összefogással ellenőrzési akciók indultak. A tapasztalatok azt mutatták, hogy az emberek egyre inkább jogkövetők. A szigorú hatósági ellenőrzések következtében csökkentek a visszaélések, egy átláthatóbb fogyasztóvédelmi politikát, mindennapi gyakorlatot teremtettünk meg.

Az előző időszakban a hatósági jelenlét következtében a fogyasztóvédelem területén csökkentek azok az esetek, amelyek bírságot vontak maguk után. A számadatok azt jelezték, hogy az ellenőrzések száma növekedett, ugyanakkor azt is, hogy nem növekedett az egy eljárásban kiszabott bírságok összege, megcáfolva ezzel a bírságbeszedési szándék elsődlegességét. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság az illetékes miniszter által jóváhagyott ellenőrzési és vizsgálati program alapján végezte a tavalyi évig azokat a területeket, amelyek ellenőrzéseket irányoztak elő.

A szakhatóság honlapján közzétett információk alapján a korábbi, jól bevált rendszeren azonban változtatni kívánnak. Mint a fogyasztóvédelmi bizottság elnöke, magam is fontosnak tartom és támogathatónak gondolom az újdonságok bevezetését és szakmailag megalapozott változtatások megtételét, a rendszer folyamatos fejlesztését, javítását.

A tájékoztatás szerint meg fognak változni a hangsúlyok egy-egy vizsgálati területen. A tényfeltáró vizsgálatokra kívánják áthelyezni a hangsúlyt, valamint a vállalkozásoknak nyújtott tanácsadásra, oktatásra, továbbképzésre és a hatékony ellenőrzések háttérbe szorítására. Örömmel értesültem arról, hogy bizottságunk által korábban javasolt területek is bekerültek az ellenőrzés rendszerének középpontjába, ilyennek gondolom az elektronikus kereskedelem, a szolgáltatások ellenőrzése, a szavatosság, jótállás feltételeinek kérdését.

(16.00)

Kérdezem az államtitkár urat, mert ez az önök hatáskörébe tartozó és - ha jól tudom - ön által felügyelt terület: milyen tapasztalatok vannak a téli ellenőrzésekről, hogyan tudnák fejleszteni a meglévő rendszert, és megtudhatunk-e bővebbet a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság éves munkatervéről, valamint mit várnak a bevezetésre kerülő új intézkedésekről?

Köszönöm tisztelettel, és várom a válaszát. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Megadom a szót Szatmáry Kristóf államtitkár úrnak.

SZATMÁRY KRISTÓF nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Először is engedje meg, hogy megköszönjem a fogyasztóvédelmet dicsérő szavait, és hadd tájékoztassam arról, hogy a fogyasztóvédelem területén a hatósági tevékenység valóban az elmúlt év második felében jelentős változáson esett át, de ez a változás nem a jól működő rendszer megszületését jelenti, hanem olyan új elemekkel való kiegészítését foglalja magában, amelyek reményeink szerint növelni tudják a munka hatékonyságát.

A téli ellenőrzések egyébként, mert rákérdezett, megmutatták, hogy egy olyan hatósági ellenőrzési rendszer, amely nem tekinti a vállalkozókat ellenségnek, ugyanolyan hatékony tud lenni, mint a korábbi években megszokott razziák. A téli ellenőrzések piacfelügyeleti vizsgálódásai alapján, amelyek során 1054-féle, 13 808 darab termék ellenőrzésére került sor, a biztonsági problémák aránya 21 százalék volt. Ez a szám mutatja egyébként az ellenőrzések fokozott jelenlétét és hatékonyságát. Ahol a kifogásolási arány továbbra is magas, mint például a karácsonyi szezonális termékek biztonsága vagy az akciós termékek árfeltüntetésének köre, ott a hatósági fellépés továbbra is intenzív marad. A fogyasztóvédelmi hatósági munkának tehát új iránnyal kell kiegészülnie, ez az új irány pedig a prevenció. Általános tapasztalat, hogy a hatósági kötelezés mellett vagy ahelyett az információ, a tudás átadása a vállalkozóknak ugyanolyan hatékonyan tudja javítani a fogyasztóvédelem helyzetét, mint a korábbi eszközök.

A képviselő úr által kérdezett másik konkrét dologra annyit tudok válaszolni, hogy az ön által említett területeket a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság évek óta egyébként kiemelten vizsgálja, tehát ezeknek az újszerűsége nem mondható igazából el, a hatóság idei évi terveit bemutató 2011. évi ellenőrzési és vizsgálati programot jóváhagyták, és ahogy ön is mondta, ez egyébként a korábbi évek gyakorlatának megfelelően a nemzeti fogyasztóvédelmi hivatal honlapján elérhető és megismerhető.

Kérem a válaszom elfogadását, illetve tudomásulvételét. Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:   131-138   139-142   143-146      Ülésnap adatai