Készült: 2024.09.21.05:51:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

64. ülésnap (2011.02.14.),  157-164. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:09


Felszólalások:   149-156   157-164   165-172      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr.

Tisztelt Országgyűlés! Szabó Rebeka, az LMP képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni a nemzetgazdasági miniszternek: "Átláthatóak lesznek-e a közpénzből támogatott, természeti tőkénket csökkentő nagyberuházások?" címmel.

A miniszter úr halaszthatatlan közfeladat ellátása miatt Szatmáry Kristóf államtitkár urat jelölte ki válaszadásra. Kérdezem a képviselő asszonyt, elfogadja-e a válaszadó személyét. (Szabó Rebeka: Elfogadom.) Igen. Megadom a szót, képviselő asszony.

SZABÓ REBEKA (LMP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! A győri Audi-gyárbővítés kiemelt beruházássá nyilvánítása kapcsán számos új kérdés és információ merült fel az Audinak adott állami támogatás összegét, a beruházás folyamatának átláthatóságát, illetve a természetvédelmi károkat kompenzálni hivatott intézkedések mértékét illetően.

Mindezek tisztázása végett most szeretnénk megkérdezni az államtitkár urat: hogyha még tényleg nem tudják, hogy mennyi állami támogatást adnak az Audinak - ami azért minket kissé meglep, hogy őszintén bevalljam -, akkor vajon mikor fogják ezt eldönteni? És be fogják-e tartani a Becsey Zsolt államtitkár úr által a napokban nyilatkozott, munkahelyenkénti 5 milliós állami támogatási határt a győri Audi-beruházás esetében, amely az önök által becsült 1800 munkahelyre 9 milliárdos állami támogatást jelent?

A pusztán általános elveket megfogalmazó és így ellenőrizhetetlen sajtónyilatkozatokon felül szándékukban áll-e tájékoztatni a közvéleményt a nagyberuházóknak nyújtott állami támogatások konkrét összegéről? Vajon a kiemelt beruházási státusból következő gyorsabb engedélyezési eljárásokban is elég szigorú lesz-e a hatósági kontroll? Illetve biztosítják-e majd a helyi közösség, az érintett civil szervezetek és természetvédelmi szakemberek részvételét a gyárbővítés folyamatában? Ez különösen fontos, mivel a természeti értékek sérülésének mértéke a beruházás során nagyban függhet az egyes lépések körültekintő megtervezésétől és a szakértők bevonásától a folyamatba.

Kérdezném még azt is, hogy mikor hozzák nyilvánosságra a Natura 2000 hálózatot érintő kiegyenlítő intézkedések végleges tervét, ütemezését, illetve ezek várható költségét. És milyen szankciókat terveznek, hogyha esetleg ez a kompenzáció nem vagy hiányosan valósulna meg? Illetve tervezik-e, hogy kötelezik az Audit olyan pénzügyi biztosíték bemutatására, amelyből az esetleg elmaradt kompenzáció vagy a nem várt környezetkárosító hatás elhárítása fedezhető volna?

Nagyon köszönöm megtisztelő válaszát. (Taps az LMP padsoraiból. - Szórványos taps a Fidesz padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő asszony. Válaszadásra megadom a szót Szatmáry Kristóf államtitkár úrnak. Öné a szó, államtitkár úr.

SZATMÁRY KRISTÓF nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselő Asszony! Azzal kezdeném, hogy itt pár szám elhangzott az elején, és hadd reagáljak legalábbis arra, amire tudok elsőként. Nagyon sok kérdés elhangzott, amelyekre valószínűleg ez alatt a két perc alatt nem fogok tudni válaszolni, a többire megpróbálok majd esetleg írásban válaszolni.

Tehát egyrészt azt szeretném mondani, hogy a győri beruházás közvetve 15 ezer munkahely teremtését célozza meg, tehát ez a beszállítói körrel együtt értendő. Én azt gondolom, hogy ez ma Európa legnagyobb autóipari beruházása, a térségben mindenképpen listavezető ilyen szempontból. Közvetlenül valóban 1800 munkahely jön létre, ahogy ön is említette, az előzetes számítások szerint, de itt mindenképpen érdemes azt a 15 ezer főt számba venni, amikor ennek a beruházásnak a munkaerő-piaci hatását számoljuk.

Ha csak a GDP-re utalunk, akkor azt lehet mondani, hogy közel 2 százalékkal növeli a magyar nemzeti összterméket ez a beruházás. Tehát ha van Magyarországon olyan beruházás, amikor a kormányzat, a város és az egész ország érdekelt abban, hogy egy speciális eljárásban próbáljuk ezt a beruházást segíteni, akkor azt gondolom, az Audi győri beruházása ilyen.

Egyébként azok a felvetések, amiket említett itt: egy olyan brüsszeli döntésre várt a kormányzat, ami pontosan a Natura 2000 területet érintette. Brüsszeltől egyébként ez az engedély megérkezett, hozzájárult a terület átminősítéséhez. Itt Magyarország 2,5-szeres kompenzációt vállalt egyébként, amit a kormányzat be is akar tartani. Ha egész pontos akarok lenni, akkor 343 hektár új terület kerül kijelölésre, tehát azok a zöldszempontok, azok a környezetvédelmi szempontok, azt gondolom, jócskán kompenzálva vannak ennek a megállapodásnak a keretében, amelyek itt az Audi-beruházás kapcsán esetlegesen felmerülnek.

Én azt gondolom, közös érdek, hogy ez egy gyors eljárás keretében minél hamarabb megvalósuljon. Köszönöm szépen. (Taps a kormányzó pártok padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr. A képviselő asszonyt viszontválasz illeti meg.

SZABÓ REBEKA (LMP): Köszönöm a választ. Én tudom, hogy sok kérdést tettem fel, de mondjuk, két elég fontosra nem sikerült válaszolni. Az egyik, hogy mikor döntik el, hogy mennyi állami támogatást kap az Audi, és hogy mennyit fog kapni, és ezt nyilvánosságra hozzák-e. Én azt gondolom, hogy ezt a kérdést már többször feltettük önöknek, és amikor ilyen jelentős mértékű közpénzről van szó, akkor nagyon jó lenne néha valamiféle konkrétumot is hallani. Úgyhogy szerintem erre még vissza fogunk térni a jövőben.

Illetve értem, hogy közvetve 15 ezer munkahelyet teremt az Audi. Én majd nagy örömmel várom azt a pontos hatástanulmányt, amikor kielemzik, hogy pontosan mennyi magyar beszállítója van az Audinak, ez akkor ténylegesen hány munkahelyet generál. És akkor ehhez arányítják majd az állami támogatás mértékét, és megnézik, hogy akkor kijön-e az egy munkahelyre számolt 5 millió forint, esetleg ez több vagy kevesebb, és hogy szándékoznak-e majd változtatni ezen a gyakorlaton.

A speciális eljárást végül is érteni vélném, de azért azt kell hogy mondjam, az semmiképpen nem mehet sem a civil részvétel, sem a hatósági ellenőrzés rovására. Amit pedig a kiegyenlítő intézkedésekről mondott, azt gondolom, az valóban (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.) további tárgyalást igényel, úgyhogy erre is majd vissza fogok térni.

Köszönöm szépen. (Taps az LMP padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő asszony. Az államtitkár urat viszontválasz illeti meg. Öné a szó.

SZATMÁRY KRISTÓF nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, csak nagyon röviden. Én annyiban reagálnék, az, hogy egy kiemelt beruházást ilyen módon támogat a kormány, tehát a gyorsaság tekintetében, mert ez nemzetgazdasági szempontból nagyon fontos, az nem a beruházás átláthatóságát fogja megkérdőjelezni.

Tehát amikor a döntés megvan, hogy pontosan milyen összegben kerül támogatásra ez a beruházás, akkor ez mindenki számára elérhető és nyilvános lesz, és ebből egyébként mindenki, akár 1800, akár 15 ezer főről beszélünk, a kalkulációkat el tudja végezni.

Én azt gondolom, egy fontos lépésen vagyunk túl, hiszen az egész beruházás függött a brüsszeli döntéstől. Ez a döntés január 25-én megszületett, tehát környezetvédelmi szempontból ez a beruházás, úgy gondolom, többé-kevésbé ezzel a kompenzációval rendben van. Innentől kezdve pedig az elkövetkező hetek-hónapok kérdése, hogy a pontos szerződést és a pontos részleteket tisztázzuk az Audival.

Köszönöm szépen. (Taps a kormányzó pártok padsoraiból.)

(17.40)




Felszólalások:   149-156   157-164   165-172      Ülésnap adatai