Készült: 2024.04.28.01:32:11 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

321. ülésnap (2013.11.05.), 34. felszólalás
Felszólaló Ékes József (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 15:34


Felszólalások:  Előző  34  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ÉKES JÓZSEF, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm, elnök úr, a szót. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Meghallgatva a bizottságok többségi és kisebbségi véleményét és a kisebbség által, Tukacs István által felsoroltakat is, szeretném jelezni, hogy a 2014. évi költségvetés, valamint annak adórendjéről szóló általános vita tulajdonképpen a parlamentben már kellő időkeretben lezajlott, és így a megalapozó egyes törvények módosításáról szóló expozé, amelyet államtitkár úr elmondott, teljesen koherens, hisz az Alkotmánybíróság sem mond mást, ebben a sorrendben nyújtotta be a parlamentnek a kormány a költésvetést, az adó- és a megalapozó törvényeket is.

Harminc olyan törvényt módosít, ezekben általában határidőket, valamint különböző szigorításokat fogalmaz meg maga a megalapozó törvény. Ilyen az önkormányzati adósságrendezési fejezet, amely kimondottan az önkormányzatok pénzügyi-gazdasági stabilitását próbálja meg szolgálni, hisz visszaemlékezünk arra, hogy az elmúlt időszakban a kormány a maga részéről az önkormányzati adósságátvállalást 780 milliárd forint mértékben megtette, hisz ide beletartozik a megyei önkormányzatok adósságátvállalása, valamint további adósságrendezési tervei is vannak a kormánynak a fennmaradó önkormányzati adósságokkal kapcsolatban.

Ehhez képest valóban a törvényeket úgy kellett módosítani, hogy az elmúlt időszak nagyon rossz tendenciái, hitelfelvételei, eladósodottsága az önkormányzatoknak ne következhessenek be, ezért különböző fejezeteknél az önkormányzati törvénynél, az Áht.-n is változtatásokra van szükség. Ilyen a kezességvállalás, az adatszolgáltatás mértéke, hisz innentől fogva, hogy a kormány átvállalta és átvállalja az önkormányzatok adósságállományát, egy szigorú, fegyelmezett rendben kell az önkormányzatok pénzügyi tevékenységét végezni, és ennek megfelelően a szükséges adatszolgáltatásokat meg kell tenniük, valamint az esetleges hitelfelvételhez szükséges különböző eljárásokat szigorúan be kell tartaniuk.

(10.00)

Tehát valóban, a megalapozó törvény kimondottan azt szolgálja, hogy az önkormányzatok pénzügyi stabilitása rendbe jöjjön, és a következő időszakban az iskolarendszer átalakításával, az egészségügyi rendszer átalakításával, a szociális rendszer átalakításával, az önkormányzaton belüli eddigi államigazgatási feladatokat ellátó rendszerek központosításával tulajdonképpen rengeteg feladat elkerült az önkormányzatoktól, ebből adódóan a normatív támogatási rendszer is teljes egészében átalakult. Ebből adódóan az önkormányzatok a saját költségvetésükből, bevételeikből, valamint az egyes állami normatívákból kell hogy gazdálkodjanak.

A következő ilyen témakör a megalapozó egyes törvényeknél a vis maior támogatás áthúzódásának kérdése. Itt határidő-módosításról van szó. Hiszen a vis maior nem várt esemény az önkormányzatok életében, és arra az esetre, amikor ez bekövetkezik, megvan a megfelelő forrásrendszer, elosztási rendszer, abban van egy automatizmus. Viszont a pénzek felhasználása valóban nem egy teljes évet tesz ki, hanem áthúzódhat egy következő időszakra is. Hasonlóképpen az önkormányzatok által beszedett gépkocsiadók befizetésének rendjét is megpróbálja megváltoztatni a megalapozó törvény, és ebben is egy tisztánlátást kíván konzekvensen megteremteni. A fejlesztési források határidejének változtatása is szükségszerű, mint ahogy államtitkár úr az expozéjában is elmondta, a különböző tárcák pénzügyi felhasználásának folyamatát próbálja meg szabályozni. Ebben is határidő-módosítással próbálja meg átrakni a felhasználás, végelszámolás rendjét. Tehát itt júliusra tolja ki a határidőt.

A kiemelt ápolási díjaknál, ahogy államtitkár úr is hangsúlyozta, a fogyatékosrendszerben lévő személyek és hozzátartozóik, ellátók kérdését próbálja meg rendezni. Itt kiemelt ápolási díjat határoz meg a súlyosan fogyatékos személyeket gondozó családtagok vagy adott esetben ezt a tevékenységet végrehajtó személyek esetében. Tehát ez is egy óriási pozitív változást fog eredményezni. Ilyen a gyermekek védelméről szóló törvény is, amely úgyszintén különböző változások alapján a gyermekek elhelyezésének és védelmének kérdését rendezi, újraszabályozza.

A közszolgáltatás és a hulladéklerakási járulék kérdése is nagyon fontos. Ugye, a közműdíjak jelenlegi átalakításával, a közműszolgáltatások későbbi, esetleges nonprofit tevékenységének megfogalmazásával... - valamint az elmúlt időszakban az a rengeteg uniós és állami forrás, ami a különböző hulladékdepóniák bezárásából adódóan egyfajta kötelezettség a kormány számára is, és újból meg kell fogalmazni a lerakási díj rendszerét, folyamatát. Ebből adódóan át kell alakítani a közszolgáltatást és a hulladéklerakási járulékot, és itt kell meghatározni azt, hiszen rengeteg feladat, tevékenység húzódik meg emögött, hogy a központi költségvetésbe kell hogy befolyjanak ezek az összegek. Ebből adódóan az újraelosztás, felhasználás kérdését próbálja meg rendezni a megalapozó törvény.

A sportról szóló törvény; azt hiszem, az elmúlt időszakban mindannyian, a parlament minden egyes tagja megtapasztalhatta azt, hogy a magyar kormány hihetetlen forrásokat fordít a sportra, a sportrendezvények támogatására, a kiemelt sportolás ténykérdésére, az olimpiai, nemzetközi sportrendezvényeken való részvétel finanszírozására. Átalakította a támogatási rendszerek folyamatát. Tehát így tulajdonképpen egyes intézmények, klubok, egyesületek sokkal könnyebben, rendszerezettebben és sokkal kisebb korrupcióval tudnak hozzájutni a különböző forrásokhoz, és ebből adódóan a felhasználás is valóban a sport átfogó támogatásán keresztül jelentkezik.

Itt szeretném kihangsúlyozni, hiszen ez téma volt az elmúlt időszakban a költségvetésnél is, az adóknál is, hogy Magyarországon ezzel a sporttámogatással, azt lehet mondani, az elmúlt időszak egyik legsikeresebb nemzetközi részvételét tudta biztosítani a magyar sport, a magyar sportolók számára a nemzetközi porondon. Hihetetlen az az éremtáblázat, amit a magyar sportolók világversenyeken, Európa- és világbajnokságon, olimpián elértek. És ebbe beleértjük a fogyatékkal élők sportjának kérdését is. Hiszen nagyon jól tudjuk, hogy azon a területen is, akár a siketek, vakok, akár a transzplantáltak nemzetközi versenyén, akár a paralimpia területén hihetetlen eredményeket értek el a magyar sportolók, magyar versenyzők. Ennek a támogatási rendszernek a stabilitása, biztosítása miatt kell a megalapozó törvényeket is megváltoztatni.

Ami nagyon kiemelt volt az elmúlt időszakban is az egészségügy területén, a parlamentben nagyon sok vitát váltott ki, a gyógyszerpiac kérdése és az ehhez kapcsolódó egészségügyi törvények kérdése. Itt szeretném kihangsúlyozni, hogy az elmúlt időszakban megközelítőleg 2 ezer gyógyszer ára csökkent, mérséklődött, és minimális volt azoknak a gyógyszereknek a száma, ahol esetleg drágulás következett be. Tehát 2 ezer gyógyszer ára nagymértékben lecsökkent. Ezt is megpróbálja helyre tenni úgy, hogy az egészségügyi intézményeknél a gyógyszerbiztosítás, -eladás és a bevételek származtatási, felhasználási rendjét próbálja meg kellőképpen megfogalmazni a megalapozó törvény.

A nemzeti köznevelési törvénnyel kapcsolatosan szeretném kihangsúlyozni, hogy nagyon sok európai uniós direktíva és annak kötelezettsége, hogy Magyarország számára is, fogalmazzunk úgy, törvénybe iktatva, előírás szerint kell működjön. Így nem magyar állampolgár, de európai uniós állampolgár esetében, aki Magyarországon tartózkodik, családjával együtt itt él, a beiskolázás, az egészségügyi kérdés, valamint a magyar fiatalok, ha magyar állampolgárok külföldön tartózkodnak, hasonlóképpen az európai uniós direktívákból adódóan az Európai Unión belül is ugyanazokat az eljárási rendeket kell alkalmazni a nem magyar állampolgár, külföldi állampolgár és családja beiskoláztatásával, iskolalátogatásával, valamint egészségügyi ellátásával kapcsolatosan.

Szeretném külön kihangsúlyozni a megalapozó törvényeknél a koncessziós szerződések, díjhátralék, kártérítés, késedelmi pótlék, adók befizetési rendjének módosítását. Itt is nagyon sok olyan törvényt hoztunk az elmúlt időszakban, amelyek kimondottan a szigorítás területén határozták meg a koncessziós szerződések folyamatát. Itt nagymértékben és nagyon nagy hangsúlyt helyezett a kormány az egyes törvényi rendelkezések alapján a korrupció csökkentésére, és ebből adódóan a koncessziós szerződéseknek is tartalmazniuk kell azokat az elemeket, amelyekkel ezek minél nagyobb mértékben kiszűrhetők. És valóban, az adókövetés, a díjfizetés követése mindenki számára egyforma kötelezettséggel kell hogy bírjon, és ennek alapján ezt is a megalapozó törvénynek rendeznie kell.

Szeretném kihangsúlyozni, hogy a 2014. évi költségvetés majd minden területen plusz költségvetési forrást biztosít fejezetenként is. Ebből adódóan, ahogy az adóvitában is a Fidesz-frakció a maga részéről kihangsúlyozta, hogy minimális adóváltozások vannak jelen, tehát nem növekednek az adótörvények területeinek különböző formái, sőt mi több, további könnyítéseket próbál meg az adótörvényeken keresztül az állampolgárok, vállalkozások irányába a törvény beiktatni. Ehhez szükséges a megalapozó törvény lábait is megteremteni ahhoz, hogy valóban azok a kedvezmények, adórendszerek, adóátalakítások, amelyek az elmúlt időszakban megtörténtek, és amelyeket akár a vállalkozások, akár az egyének, mikro- kis- és középvállalkozások számára fogalmazott meg az elmúlt időszakban a kormány és a parlament, annak alapján az ezek rendszerének átalakításához szükséges megalapozó törvényeket is rendezni kell.

Még egyszer szeretném kihangsúlyozni, hiszen Tukacs képviselőtársam mondta el a gazdasági bizottság kisebbségi véleményét, nincs semmi rendkívüli abban, hogy a 2014. évi költségvetés - az ÁSZ-véleménnyel, a tanács véleményével együtt - általános vitája végrehajtásra került, tehát az általános vita azon szakasza, ugye, lezárult. Vele együtt az adótörvények szakasza is lezárult tulajdonképpen. És ahogy a költségvetési fejezetekben a forrásnövekedés, úgy az adó területén a stabilitás kérdése volt elsőrangú szempont a 2014-es évre.

(10.10)

Így a megalapozó törvényeknek is azt a stabilitást kell szolgálniuk, amely esetében jóval tovább kerül fejezetenként és tárcánként is felhasználásra, a másik oldalon pedig az adórendszer átalakításával és annak megalapozó törvényeinek a döntésével együtt lesz teljes maga a költségvetés, a 2014. évi bevételi és kiadási fejezet. Ezzel tudja biztosítani a kormány az önkormányzatok stabilitását, az egészségügy stabilitását és az oktatás-nevelés kérdésén keresztül a pedagógusbéreknél is tapasztalható évenkénti 10 százalékos növekedést, hiszen a jövő évben a pedagógusbéreknél ez is beépítésre kerül. De ugyanígy az elmúlt időszak egészségügyi fejezetein belül a béremelésekkel és azon keresztül az egészségügyi intézmények átalakításával, azzal a hihetetlen mértékű felújítással, valamint az egészségügy területén beruházni kívánt 300 milliárdos összeggel, annak a felhasználásával és azon keresztül a gyógyszerellátással és az egészségügyi intézmények gyógyszerbevételi felhasználási rendszerének a kialakításával egyfajta stabilitás kerül megfogalmazásra.

Itt szeretném még egyszer kihangsúlyozni, hogy 2014-ben 2 százalékos gazdasági növekedéssel számol maga a költségvetés, alacsony mértékű inflációval, a magyar államadósság csökkentésével és ezzel párhuzamosan bérnövekedéssel különböző ágazatok területén. Tehát ez fogja megadni a stabilitást és a garanciát a magyar társadalom számára, a hazai vállalkozások számára, az egészségügy, az oktatás és tényleg az önkormányzatiság területén is, az önkormányzatok irányába, a központi költségvetésből normatívákon keresztül nyújtott, és azokkal a szigorításokkal együtt, amelyek a hitelfelvételi, valamint a beszámolási kötelezettséget írják elő az önkormányzatok számára, ezzel együtt lesz teljes a 2014. évi költségvetés. Ha ezt a parlament elfogadja, hiszen én magam is azt javaslom, hogy a parlament a megalapozó törvényeket és az adó- és a költségvetési törvényt is fogadja el, annak alapján valóban egy nyugodt időszak fog bekövetkezni Magyarország esetében. Ebben az esetben valóban az a hosszú távú tendencia, az a hosszú távú elképzelés, hogy egy stabil, emelkedő magyar gazdasággal és a társadalom számára pedig a létbiztonságot megalapozva tehát valóban egy hosszú távú növekedés fog bekövetkezni Magyarországon.

Köszönöm, elnök úr, még egyszer a figyelmüket, és bízom benne, hogy a parlament támogatni fogja a megalapozó törvényeket, hiszen rengeteg pozitív elem van ezekben, amelyeket bűn lenne nem támogatni. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  34  Következő    Ülésnap adatai