Készült: 2024.04.28.01:29:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

321. ülésnap (2013.11.05.), 186. felszólalás
Felszólaló Dr. Vas Imre (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 19:58


Felszólalások:  Előző  186  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VAS IMRE, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A 2013. évi V. törvénnyel kihirdetett és 2014. március 15-ével hatályba lépő új polgári törvénykönyv a magánjogi jogviszonyok eddigi legteljesebb körű szabályozását tartalmazza. Emiatt az új Ptk. hatálybalépése számos jogszabály felülvizsgálatát teszi szükségessé. Az új Ptk. alkalmazásával összefüggő törvények módosítását tűzi ki célul az egyes törvényeknek az új polgári törvénykönyv hatálybalépésével összefüggő módosításáról szóló T/12824. számú törvényjavaslat. (Dr. Apáti István: Ezt az előbb is mondtad!)

A törvényjavaslatban foglalt módosítások szociális és gyermekvédelmi tárgyú, egészségügyi és egészségbiztosítási tárgyú, közlekedési, energetikai, hírközlési, vagyonpolitikai tárgyú, agrár- és környezetvédelmi tárgyú, honvédelemmel kapcsolatos törvényeket egyaránt érintenek. Egyidejűleg a módosítás kiterjed a helyi önkormányzattal, az építésüggyel, a rendőrséggel, a katasztrófavédelemmel, az idegenrendészettel, az élet- és vagyonbiztonság védelmével, a temetkezéssel, a kulturális örökség védelmével, a kéménysepréssel kapcsolatos szabályozásra, továbbá számos módosító rendelkezést tartalmaz a törvényjavaslat a közigazgatási és igazságügyi tárgyú törvényeket érintően is.

Valamennyi tárgykör vonatkozásában általánosságban elmondható, hogy a módosítások egyik fő célja, hogy az új Ptk. hatálybalépése a jogrendszer egységességének megőrzése mellett valósuljon meg, ezért a módosítások elsődlegesen az új Ptk. terminológiájának történő megfelelést, valamint a helytelenné váló jogszabályi utalások lecserélését, a Ptk.-ra történő törvényi hivatkozások megváltoztatását szolgálják. Például a szociális és gyermekvédelmi tárgyú törvények körében a cselekvőképesség megváltozott szabályaira, a hozzátartozó fogalmára, a közkereseti és betéti társaság jogi személlyé válására, a sérelemdíj bevezetésére, a gazdálkodó szervezet fogalmának az új Ptk.-ból való kikerülésére tekintettel, vagy az egészségügyi és egészségbiztosítási tárgyú törvények vonatkozásában a cselekvőképesség, a kártérítési felelősség, a személyiségi jogok, a termékfelelősség területének Ptk.-beli újraszabályozása miatti terminológiai eltérések átvezetése miatt vált szükségessé a módosítás.

Részletesebben szeretnék szólni a közigazgatási és igazságügyi tárgyú törvényeket módosító javaslatokról. Ezek a javaslatok azon túl, hogy technikai pontosítást végeznek, tartalmi változásokat is magukban foglalnak. A közigazgatási és igazságügyi tárgyú törvények körében a cselekvőképességre vonatkozó szabályozás tartalmának, terminológiájának változása szinte minden esetben indokolja az érintett jogszabályok rendelkezéseinek megfelelő módosítását.

Az új Ptk. ugyanis a cselekvőképességnek három-három fokozatát különbözteti meg attól függően, hogy az érintett személy cselekvőképességét az életkorára tekintettel vagy a belátási képességére tekintettel vizsgáljuk. Az ember az életkorára tekintettel lehet cselekvőképes, korlátozottan cselekvőképes vagy cselekvőképtelen, hasonlóan a korábbi szabályozáshoz. Változás következett be a nagykorúak cselekvőképességének belátási képességre tekintettel történő korlátozása eseteinek elnevezésében, amely szerint a nagykorú ember lehet cselekvőképes, állhat cselekvőképességet részlegesen korlátozó gondnokság alatt, illetve állhat cselekvőképességet teljesen korlátozó gondnokság alatt, azaz az új Ptk. nem ismeri a nagykorú személyek cselekvőképességének, cselekvőképességet kizáró gondnokságának korábbi terminológiáját.

(15.30)

Erre is tekintettel a korábbi rendelkezéseket az új jogszabályi környezethez kellett igazítani.

Az új Ptk. által életre hívott új jogintézmények és eljárások - például a támogatott döntéshozatal, előzetes jognyilatkozat, a zálogjogosulti bizományos, az apaság vélelmének megdöntése nemperes eljárásban - indokolják többek között a polgári perrendtartásról szóló törvény, a büntetőeljárásról szóló törvény, a közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény és a bírósági végrehajtásról szóló törvény módosítását.

A polgári perrendtartásról szóló törvényre vonatkozóan az alábbiakat emelem ki: a korábbi szabályozás "személyhez fűződő jogok" kifejezése helyett az új Ptk. a "személyiségi jogok" kifejezést használja. A személyiségi jogok körében új jogintézményként a nem vagyoni kártérítés kiváltására került be az új Ptk.-ba a sérelemdíj, amely szerint akit személyiségi jogában megsértettek, sérelemdíjat követelhet az őt ért nem vagyoni sérelemért.

A polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 2. §-ának módosítása az új Ptk. által a személyiségi jogi jogsérelmekre bevezetett szankcióval, a sérelemdíjjal való összhang megteremtése miatt vált szükségessé. A fél abban az esetben, ha a bíróság elmulasztotta a félnek a jogviták elbírálásához, a perek tisztességes lefolytatásához és ésszerű időn belül történő befejezéséhez való joga érvényesítését, sérelemdíjat követelhet, feltéve, hogy a sérelem a jogorvoslati eljárásban nem orvosolható. Ha a félnek mindezek elmulasztásából eredően kára keletkezik és az a jogorvoslati eljárásban nem orvosolható, a szerződésen kívül okozott kárért való felelősség szabályai szerint követelheti a jogsértőtől kárának megtérítését. A sérelemdíj iránti igény, illetve a kártérítés iránti igény elbírálása során a bíróság soron kívül jár el.

Az új Ptk. új jogintézményként kívánja bevezetni a támogatott döntéshozatalt, azaz a támogató személy kijelölésének intézményét. Azokban az esetekben alkalmazható, amikor bár az érintett személynek csökkentett a belátási képessége az ügyei vitelére, ennek ellenére mégsem szükséges, illetve indokolt a cselekvőképessége még részleges korlátozása sem, ugyanakkor a támogatása mégiscsak szükséges annak érdekében, hogy az ügyeit képes legyen intézni.

A támogatott döntéshozatal új jogintézményének bevezetésével összefüggésben is szükségessé válik a Pp. módosítása. A támogató feladatai teljesítése érdekében a féllel egyidejűleg valamennyi perbeli eljárási cselekménynél jelen lehet, ideértve a nyilvánosság kizárásával megtartott tárgyalást is, távolléte azonban az eljárási cselekmény teljesítésének, valamint a per folytatásának nem akadálya. A támogató az általa támogatott fél helyett jognyilatkozat tételére nem jogosult. Tekintettel arra, hogy a támogató jelenléte a tárgyaláson nem szükségszerű, a bíróságnak a támogató idézéséről nem kell gondoskodnia. A támogatót a támogatott kérelmére a gyámhatóság rendeli ki.

Az új Ptk. új jogintézményként bevezeti az előzetes jognyilatkozat-tételt, amelyben a nagykorú cselekvőképes személy cselekvőképességének jövőbeni korlátozása esetére közokiratban, ügyvéd által ellenjegyzett magánokiratban vagy a gyámhatóság előtt személyesen rendelkezhet egyes személyi és vagyoni viszonyaira vonatkozóan. Az előzetes jognyilatkozat hatálybalépéséről a bíróság a cselekvőképességet érintő gondnokság alá helyező határozatban rendelkezik. Ha az alperes érvényes előzetes jognyilatkozatot tett, annak tartalmát cselekvőképessége korlátozásakor figyelembe kell venni, függetlenül attól, hogy annak alkalmazását a felperes kereseti kérelmében kéri-e vagy sem. Ezért szükséges a Pp. módosítása, amely szerint a gondnokság alá helyezési perben a bíróságnak az előzetes jognyilatkozat alkalmazásának elrendeléséről erre irányuló kereseti kérelem hiányában is határoznia kell.

Az új Ptk. az értelmező rendelkezések között új fogalomként vezeti be a vállalkozás fogalmát, amely szerint vállalkozás: a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körében eljáró személy. A jelenleg hatályos Ptk. a gazdálkodó szerv fogalmát tartalmazza, mégpedig oly módon, hogy taxatíve meghatározza, hogy a fogalom alatt mely szervezeti formák értendők. Tekintettel elsődlegesen arra, hogy számos jogszabály használja a gazdálkodó szervezet fogalmát, az esetek többségében utalva a jelenleg hatályos Ptk. fogalmára, amelyet az új Ptk. már nem fog tartalmazni, másodlagosan arra, hogy a Pp.-ben található, az új Ptk. vállalkozás fogalmával azonos megnevezésű, de tartalmában eltérő vállalkozás fogalom jogértelmezési problémákat okozhat, a jelenleg hatályos Pp. vállalkozás fogalmának fenntartása nem indokolt, ugyanakkor a Pp.-ben meghatározásra kerül egy tételes felsorolást tartalmazó gazdálkodó szervezet fogalom, amely jól elkülöníthető az új Ptk. általános, tágabb értelmezésű vállalkozás fogalmától.

A Pp. módosítása értelmében "...gazdálkodó szervezet a gazdasági társaság, az európai részvénytársaság, az egyesülés, az európai gazdasági egyesülés, az európai területi együttműködési csoportosulás, a szövetkezet, a lakásszövetkezet, az európai szövetkezet, a vízgazdálkodási társulás, az erdőbirtokossági társulat, az állami vállalat, az egyéb állami gazdálkodó szerv, az egyes jogi személyek vállalata, a közös vállalat, a végrehajtói iroda, a közjegyzői iroda, az ügyvédi iroda, a szabadalmi ügyvivői iroda, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár, a magánnyugdíjpénztár, az egyéni cég, továbbá az egyéni vállalkozó. Az állam, a helyi önkormányzat, a költségvetési szerv, az egyesület, a köztestület, valamint az alapítvány gazdálkodó tevékenységével összefüggő polgári jogi kapcsolataira is a gazdálkodó szervezetre vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni."

A büntetőeljárásról szóló törvény módosítása körében előadom, hogy szükségessé vált a Ptk.-val kapcsolatos módosítása. A támogatott döntéshozatal új jogintézményére tekintettel a módosítás a büntetőeljárás során jogokat biztosít a támogató számára. Például a polgári jogi igény érvényesítése körében lehetővé teszi, hogy a magánfél támogatója a polgári jogi igénnyel kapcsolatos eljárási cselekményeknél jelen legyen. Lehetővé teszi a támogató jelenlétét a 18. életévét meg nem haladott személy kihallgatásánál, a szakértő meghallgatásánál, a szemlénél, a bizonyítási kísérletnél és a felismerésre bemutatásnál is.

A Be. módosítása egyértelművé teszi, hogy a kártalanítási eljárás során nemcsak a vagyoni kárt, hanem a személyiségi jog megsértéséből fakadó nem vagyoni sérelmet is meg lehet téríteni, amikor kimondja, hogy "a kártalanítás módjára és mértékére a polgári törvénykönyvnek a kártalanításra és sérelemdíjra vonatkozó rendelkezéseit az e törvényben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni".

A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás szabályaival kapcsolatban a támogatott döntéshozatal új jogintézményként történő bevezetésével indokolttá válik a támogatóval bővíteni a Ket.-ben szabályozott eljárási résztvevők körét is, és ezzel együtt a Ket. hatálya alá tartozó eljárásokban is jogokat biztosítani számára.

(15.40)

Támogató kirendelése esetén a támogató a támogatott személlyel egyidejűleg az eljárás során valamennyi eljárási cselekménynél - ideértve a nyilvánosság kizárásával megtartott tárgyalást is - jelen lehet, távolléte azonban az eljárási cselekmények teljesítésének, valamint az eljárás folytatásának nem akadálya, a nyilatkozat, adatszolgáltatás megtételének elősegítése érdekében a támogatott személlyel az eljárási cselekmény rendjét meg nem zavaró módon egyeztethet. A támogató a támogatói jogosultságát a gyámhatóság által kiadott kirendelő határozattal vagy tanúsítvánnyal igazolja. A támogató az általa támogatott személy helyett nyilatkozattételre nem jogosult. A támogatónak az eljárási cselekményben való részvételéről a támogatott személy gondoskodik, a hatóságot ezzel kapcsolatban intézkedés nem terheli.

Szükséges a Ket. azon rendelkezéseinek módosítása, amelyben oly módon történik a kárra történő utalás, hogy az tartalmilag a személyiségi jog megsértését is magában foglalja. Ezekben a rendelkezésekben szükséges külön utalni a sérelemdíjra. Szükségessé válik továbbá a Ket. értelmező rendelkezéseinek pontosítása is az új Ptk. fogalmi rendszerének megfelelő cselekvőképesség vonatkozásában is.

A Vht. módosítása tartalmaz egyrészt tartalmi változásokat, másrészt egyes módosító rendelkezései ugyancsak a Ptk.-val való terminológiai összhang megteremtését célozzák. A tartalmi változást indokolja például az, hogy az új Ptk. bevezeti a zálogjogosulti bizonyos jogintézményét, vagy az, hogy az új Ptk. lehetővé teszi, hogy az egyik tulajdonostárs közös tulajdon esetén a többi tulajdonostárs tulajdoni hányadára vonatkozó elővásárlási jogát végrehajtási árverés esetén is gyakorolhassa. Az elővásárlási jog gyakorlása végrehajtási árverésen előárverezési jog gyakorlásával történik. Utóbbi miatt indokolt kiegészíteni a Vht.-t azzal a rendelkezéssel, hogy az árverezés során a különböző jogszabályokon alapuló előárverezési jog között sorrend és rangsor nem érvényesül.

Tekintettel arra, hogy az új Ptk. cselekvőképességre vonatkozó szabályozáson változtat, és bevezeti a támogatott döntéshozatalt, szükséges a Vht. módosítása oly módon, hogy nem nevezhető ki végrehajtóvá az, aki cselekvőképességet érintő gondnokság vagy támogatott döntéshozatal hatálya alatt áll. A személyiségi jogok megsértésének szankciójaként meghatározott sérelemdíj a végrehajtók, végrehajtó-helyettesek és végrehajtójelöltek felelősségi szabályai körében is szükségessé teszi a Vht. fogalomhasználatának Ptk.-hoz igazítását.

A Vht.-ban fellelhető gazdálkodó szerv megnevezése alatt a Pp.-ben meghatározott szervezeti formákat kell érteni.

A hagyatéki eljárásról szóló törvény módosítása is egyebek mellett az új Ptk.-nak a cselekvőképesség korlátozására vonatkozó rendelkezéseinek átvezetése miatt vált szükségessé.

Tekintettel arra, hogy az alapítvány bírósági nyilvántartásba vétele ügyében eljárni jogosult személy is megjelölésre került az új Ptk.-ban, módosulnak, illetve hatályukat vesztik a hagyatéki törvény vonatkozó rendelkezései. A hagyatéki eljárásról szóló törvény szerint, ha a végrendeletben vagy öröklési szerződésben az örökhagyó alapítvány létrehozásáról rendelkezett, arról a közjegyző értesíti a bíróságot, és a polgári törvénykönyv rendelkezése szerint az alapítvány nyilvántartásba vétele iránt eljárni köteles személyt. Az alapítvány nyilvántartásba vételéről a bíróság kérelem nélkül, a végrendelet tartalma alapján dönt. A bíróság az alapítvány nyilvántartásba történő bejegyzéséről vagy a bejegyzés megtagadásáról a határozat jogerőre emelkedése után értesíti a közjegyzőt is.

Az új Ptk. értelmében pedig az írásbeli végrendeletben vagy öröklési szerződésben létesített alapítvány esetében az alapítvány nyilvántartásba vétele iránt a kuratórium tagjának kijelölt személy köteles eljárni. Ha a nyilvántartásba vétel iránt egyik kuratóriumi tagnak kijelölt személy sem intézkedik, a nyilvántartó bíróság által kijelölt ügygondnok jár el.

Tekintettel arra, hogy az új Ptk. megváltoztatta a túlélő házastárs özvegyi jog öröklésére és utóbbi megváltoztatására vonatkozó szabályokat, a hagyatéki törvénynek a megváltásra vonatkozó rendelkezései is megfelelően módosulnak.

Összegzésként elmondható, hogy az új Ptk. hatálybalépésére figyelemmel hatályba lépő javaslatok biztosítják, hogy az új Ptk. hatálybalépése a jogrendszer koherenciájának megőrzése mellett menjen végbe az új magánjogi szabályozás megfelelő érvényesülése érdekében. Ezért kérem képviselőtársaimat, hogy szavazatukkal támogassák a törvényjavaslat elfogadását.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok és a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  186  Következő    Ülésnap adatai