Készült: 2024.04.28.01:00:21 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

305. ülésnap (2013.09.24.), 40. felszólalás
Felszólaló Dr. Mátrai Márta Mária (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:14


Felszólalások:  Előző  40  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. MÁTRAI MÁRTA (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A polgári kormány a korábbiaktól jelentősen eltérő szemléletmód igénybevételével új drogpolitikai dokumentum kialakításáról döntött. Ez a következő okokra vezethető vissza. Egyrészt jelentős változások történtek a kábítószer-probléma kezelésében érintett egyes részterületeken, így az egészségügyben, az oktatásban és a közigazgatás területén, illetve ezek feltételrendszerében, másrészt pedig mélyreható társadalmi és gazdasági változások is voltak az elmúlt időszakban. Erőteljesen negatív elmozdulás történt az egyes szerek használatának tendenciáiban, ami az elmúlt években jelentősen átalakult kábítószerpiac változásainak is köszönhető. A kínált szerek és azok terjesztése is folyamatosan változott. Az elmondottakon túl az új pszichoaktív anyagok, az úgynevezett dizájnerdrogok széles körű elterjedése nemcsak a szerhasználati struktúrát rendezte át, de komoly kihívás elé állította a kormányzatot és a kábítószerek használatával foglalkozó szakembereket is.

A rendelkezésünkre álló statisztikai adatok arról tanúskodnak, hogy a szerfogyasztás egyre fiatalabb életkorban jelenik meg. Sajnálatosnak tartjuk, hogy számos kábítószert kipróbáló már 14 éves kora előtt kapcsolatba kerül ezekkel a szerrel. A legtöbb szer vonatkozásában nagy bizonyossággal állítható, hogy a problémás kábítószer-fogyasztók száma a növekedés, a heroin használata pedig némiképpen a csökkenés irányába hatott. A droghasználatban a klasszikus szerek mellett teret nyertek a szintetikus szerek, azon belül az új pszichoaktív anyagok, egymástól eltérő fogyasztói mintázatot mutatnak a különböző iskolatípusokban tanuló diákok. A fogyasztási szokások az adott település típusa szerint is változnak, bár az egyes településtípusok közötti különbségek mérséklődtek.

A benyújtott előterjesztés társadalmi egyeztetése alkalmával az egyházak egybehangzóan támogatták a határozati javaslatban foglaltakat. A szakmai és civil szervezetektől érkező észrevételek túlnyomó többségének átvezetése megtörtént, a szakmai koncepciónak megfelelő módon. Az át nem vezetett észrevételekről szólnék néhány szót. Jellemzően a szenvedélybetegségek kezelésére irányuló integrált stratégia megalkotására vonatkoztak ezek az észrevételek. Ennek kialakítására a szabályzási rendszerek eltérősége nem ad lehetőséget, illetve az uniós és a nemzetközi gyakorlatban sem létezik rá példa. A be nem fogadott észrevételek és javaslatok másik csoportja jellemzően a szerfogyasztók emberi jogainak hangsúlyosabb megjelenítését tartalmazza. A kormány határozott álláspontja szerint azért nem támogathatóak ezek a benyújtott észrevételek, mert a szerfogyasztók emberi jogai a társadalom egészének mint közösségnek a jogai, az egyén élethez való alapjoga elé nem helyezhetőek. Az át nem vezetett észrevételek harmadik csoportja az ártalomcsökkentés tevékenységi körét önállóan kívánta volna megjeleníteni, ez azonban álláspontunk szerint ellentétes lett volna a határozati javaslat koncepciójában megfogalmazottakkal.

Megdöbbentő, hogy az európai kábítószerpiacokon átlagosan heti egy új pszichoaktív anyag jelenik meg. A világhálón elkövetett bűncselekmények száma napról napra nő a kábítószer, illetve az új pszichoaktív szerek kínálatával összefüggésben. Az egyik legnehezebben ellenőrizhető terület az internetalapú bűnelkövetés. A kábítószerekkel és új pszichoaktív anyagokkal való internetes kereskedelem megakadályozása gyorsan foganatosítható intézkedéseket igényel. Ezért szükséges az ideiglenes hozzáférhetetlenné tétel előírása az ilyen jellegű bűncselekmények miatt folytatott eljárások során. A Belügyminisztérium és az Emberi Erőforrások Minisztériuma egyetértett a blokkolás előírásával.

A parlament elé került előterjesztést a kormány június 19-i ülésén az elektronikus adat ideiglenes hozzáférhetetlenné tétele előírásával fogadta el. A kormány döntése alapján a nemzeti drogellenes stratégia a következő alapvetéseket tartalmazza. Cél az ifjúság elrettentése a kábítószer-fogyasztástól. Cél, hogy Magyarország kábítószermentes övezetté alakuljon 2020-ig. Álláspontunk szerint nincs különbség kábítószer és kábítószer között.

Az Alkotmánybíróság 54/2004. (XII. 13.) alkotmánybírósági határozatában kiemeli az alábbiakat. Az Alkotmánybíróságnak a kábítószer-fogyasztással kapcsolatos büntetőjogi tényállás kapcsán olyan kérdésekben kellett döntenie, amelyek világszerte hosszú ideje vitatottak. Ezért részletesen áttekintette a nemzetközi szerződések mellett más államok erre vonatkozó szabályozását, a nemzetközi intézmények releváns állásfoglalásait, illetve az ezeket megalapozó elvek és álláspontok rendszerét. Az ENSZ-egyezmény preambuluma arra is utal, hogy a kábítószer-fogyasztóvá válás veszélye a gyermekeket fenyegeti a legjobban, akiket más társadalmi csoportnál gyorsabban használnak fel visszaélésszerű magatartások elkövetésére. Kiemeli az alkotmánybírósági határozat a gyermekegyezményt. Ugyanis azt mondja, hogy a gyermekegyezményt aláíró magyar állam számára az alkotmányból közvetlenül levezethető követelmény, hogy a jogi szabályozás minden területen a gyermek mindenek felett álló érdekét vegye figyelembe.

Tisztelt Országgyűlés! Figyelemmel Magyarország Alaptörvényére, a vonatkozó sarkalatos törvényekben és hatályos jogszabályokban foglaltakra, az új nemzeti drogellenes stratégiáról szóló országgyűlés határozati javaslat elfogadása rendkívül sürgető feladat, hiszen a rövid távú intézkedéseket szolgáló szakmapolitikai program tervezése, amelyet az elfogadását követő három hónapon belül kell elkészíteni, csak ezután kezdődhet meg. Amennyiben nem fogadjuk el a stratégiát, úgy az azt jelenti, hogy jelentős politikai kockázatot vállalunk magunkra. A közelmúltban történt új pszichoaktív szerek használatához köthető sajnálatos halálesetek szintén a stratégia elfogadását sürgetik.

Fontos kiemelni továbbá, hogy a 2009. évi stratégia már hatálybalépésének időpontjában idejétmúlttá vált, a köznevelés, az egészségügyi és a szociális ellátórendszer változásai, a magyar közigazgatás rendszerének átszervezése, illetve az önkormányzatok szerepének és feladatkörének jelentős átalakulása mindezt indokolttá teszik. Az új nemzeti stratégiában megfogalmazott fő cél az illegális és a visszaélésszerű legális szerhasználat visszaszorítása célzott, közösségi alapú beavatkozások segítségével. Mindezek elérésében az eddigieknél lényegesen nagyobb szerepet kap a megelőzési tevékenység, valamint a családok és a helyi közösségek bevonása, megerősítése, akik védő szerepet töltenek be.

A nemzeti drogellenes stratégia a következő alapvetéseket, vagy ha úgy tetszik, prevenciós javaslatokat tartalmazza. Drogok nélküli életmodell elterjesztését, az egészséget alapértékként közvetítő, közösségerősítő szemléletmód kialakítását, a kezelést, ellátás szempontjából a felépülés-központú megközelítést, a szenvedélybetegek reintegrációját. Ezzel párhuzamosan rendkívül szigorú és határozott fellépést képvisel a kereskedői típusú magatartásokkal szemben. Ily módon a stratégia egyfelől a felnövekvő generáció felelős védelmét képviseli, megértést és gondoskodó segítségnyújtást szorgalmaz a drogproblémában érintettek számára, másfelől kérlelhetetlen szigorral történő eljárást ígér a terjesztőkkel szemben, amihez átfogó és hatékony eszközökkel rendelkezik mind a kereslet-, mind a kínálatcsökkentési beavatkozások területén.

Magyarország Kormánya a kábítószer-probléma visszaszorítását célzó, radikálisan új szemléletével és az ennek érdekében készített új nemzeti drogellenes stratégiával nem csupán a drogfogyasztókhoz szól, helyette a teljes magyar társadalom számára fogalmazza meg stratégiai irányelveit. Az új stratégia a józanság kultúráját kívánja elterjeszteni, miközben intenzíven sürgeti a bűnmegelőzési, bűnüldözési eszközök határozott alkalmazását, az eredményes fellépést a terjesztő hálózatokkal, valamint a kábítószer használatával összefüggő bűncselekményekkel szemben. A dokumentum alkalmas a célcsoportokhoz igazítottan a teljes magyar társadalom megszólítására, ezért javasoljuk, tisztelt Országgyűlés, ennek megtárgyalását és elfogadását.

Köszönöm a figyelmet. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)

(10.40)




Felszólalások:  Előző  40  Következő    Ülésnap adatai