Készült: 2024.04.26.08:21:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

57. ülésnap (2019.03.04.), 56. felszólalás
Felszólaló Cseresnyés Péter (Fidesz)
Beosztás Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:40


Felszólalások:  Előző  56  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CSERESNYÉS PÉTER innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Frakcióvezető Úr! A kormány kiemelt célként tűzi maga elé a magyar emberek és a magyar családok védelmét. Így a hazai fogyasztóvédelmi intézményrendszer fokozott figyelmet fordít arra, hogy megvédje a magyar embereket, a magyar családokat mindazoktól a számukra anyagi, egészségügyi vagy erkölcsi kárt okozni képes tevékenységektől és termékektől, amelyekkel napjainkban  igaz, egyre kevésbé  találkozni lehet. A magyar fogyasztóvédelem, mint ahogy eddig is tette, határozottan fellép a vásárlókat megtévesztő eladási módszerekkel szemben. Amint arra tisztelt frakcióvezető úr is utalt, a kormányzati intézkedéseknek köszönhetően kevesebb, mint tizedére szorult vissza a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz árubemutatós megtévesztésekkel kapcsolatban beérkezett panaszok száma. Az Országgyűlés által 2015 decemberében elfogadott törvénymódosítás megtiltotta az árubemutatókon a hitelközvetítést és az ingyenes juttatások reklámozását, a Fogyasztóvédelmi Hatóság pedig rendszeresen ellenőrzi az árubemutatókat. A folyamatos hatósági jelenlétnek köszönhetően a panaszok száma folyamatosan csökkenést mutat. Míg a törvénymódosítás előtt havonta átlagosan 43 darab árubemutatós panasz érkezett, addig mára ezek száma havi átlagban mindössze háromra esett vissza. A kormányzati intézkedéseknek köszönhetően tehát egyre fogy a levegő az ilyen cégek körül.

Ugyanakkor a tapasztalatok azt mutatják, hogy az árubemutatók keretében értékesített termékek az egészségügyi vonalra helyeződtek át, amely jelenséggel szemben szintén határozottan fellépünk. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium az idősek érdekében tehát változatlanul fokozott figyelemmel kíséri az árubemutatókra szakosodott cégek működését a jelenség további visszaszorítása érdekében.

Tisztelt Frakcióvezető Úr! Az árubemutatókhoz hasonlóan a telejósdák és távgyógyítók megtévesztésre épülő működése ismert a Fogyasztóvédelmi Hatóság előtt. A távjósok tetemes összegeket húzhatnak ki, húznak ki az emberek zsebéből, és okkal feltételezhető, hogy sok embert károsítanak meg. A módszer ismert: olyan percdíjakat állapítanak meg a hívásoknál, amelyek, a várakoztatást is beleszámítva, nagy összegbe kerülnek a hívó félnek.

Az elmúlt évben is indultak és jelenleg is folyamatban vannak eljárások e témakörben. A vizsgálat a megtévesztő és tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatra, valamint egyéb felmerülő jogsértésekre terjed ki, amelyek a Fogyasztóvédelmi Hatóságon túl a Gazdasági Versenyhivatal, a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság hatáskörébe tartoznak. Aktív hatósági jelenléttel jelenleg és a közeljövőben is határozottan fellépünk a megtévesztésre épülő, a leginkább kiszolgáltatott idős embereket kihasználó, tudatosan megkárosító értékesítési gyakorlattal szemben a jelenség visszaszorítása, megszüntetése érdekében. A kormány támogat minden, a visszaélések megszüntetésére irányuló kezdeményezést. Ezzel kérem, hogy a válaszomat legyen szíves elfogadni. (Taps a kormánypártok soraiban.)

(15.10)




Felszólalások:  Előző  56  Következő    Ülésnap adatai