Készült: 2024.05.06.13:32:24 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

283. ülésnap (2006.01.30.), 350. felszólalás
Felszólaló Dr. Hankó Faragó Miklós (SZDSZ)
Beosztás igazságügyi minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 3:19


Felszólalások:  Előző  350  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HANKÓ FARAGÓ MIKLÓS igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A szőlő- és gyümölcstermesztésről, valamint a borgazdálkodásról szóló 1970. évi 36. törvényerejű rendelet módosításának 2003-ban az volt a célja, hogy Magyarországon gyümölcsfaültetvényt vagy bogyósgyümölcs-ültetvényt meghatározott területnagyság fölött - gyümölcsös esetén 1500 négyzetméter, bogyós gyümölcs esetén 500 négyzetméter - 2004. január 1-jétől csak engedéllyel lehessen telepíteni. A telepítési engedélyt a jegyző adja ki. A terület használója a telepített ültetvény termőre fordulását, továbbá az ilyen nagyságú ültetvény kivágását is köteles bejelenteni.

A gyümölcsültetvény katasztere tartalmazza az ilyen ültetvények adatait megyei szinten, ezeket a mezőgazdasági és vidékfejlesztési hivatalok megyei kirendeltségei vezetik, az összesített adatok a központi adatbázisban szerepelnek. A gyümölcsültetvény-kataszter adatai a KSH részére statisztikai célból átadhatók. A törvényerejű rendeletben meghatározott rendelkezéseknek, elsősorban az ültetvénytelepítés engedélyhez kötésének tehát a tervszerű gazdálkodás megalapozása volt a célja a gyümölcs- és szőlőtermesztés területén.

E törvényjavaslatnak az előbbiektől eltérő célja van; eltérő a szempontrendszer, és az adatkör is különböző. Az alapvető különbségek: egyrészt hogy a törvényjavaslat szerint az összeírás csak négy gyümölcsfajtára - almára, körtére, őszi- és kajszibarackra - terjed ki, míg a törvényerejű rendelet az összes gyümölcsfára és a bogyós gyümölcsökre is. Másodszor, a törvényjavaslat az 1500 négyzetméter alatti gyümölcsfával betelepített területre is elrendeli az összeírást, a törvényerejű rendelet szerinti gyümölcskataszterbe pedig csak az 1500 négyzetmétert meghaladó méretű telepített ültetvény kerül. Harmadszor: a törvényerejű rendelet az új ültetvények telepítésére, illetve a megszüntetésre vonatkozik, azaz a kataszter az 1500 négyzetmétert meghaladó ültetvények tekintetében követi csak a változást. Végül negyedszer: eltérő az adatkör. A törvényerejű rendelet szerint például a fák számát nem tartja nyilván a kataszter.

A törvényjavaslat szerinti ötévenként ismétlődő összeírás elvégzése tagállami kötelezettségünk. Az összeírást pontosan meghatározott adattartalommal kell elvégezni, és a bizottság részére átadni a már említett parlamenti és tanácsi irányelv rendelkezései szerint. A törvényjavaslat elfogadása esetén az összeírás az uniós gyümölcspiac középtávú szabályozásához nyújt segítséget, a hatályos törvényerejű rendelet pedig a nagy gyümölcsültetvények meghatározott fajtákkal való telepítésének engedélyezésével a minőségi fejlesztés célját szolgálja.

A törvényi szabályok eltérő céljára és tartalmára, valamint a gyűjtött adatok körének különbözőségére tekintettel az összeírás önálló törvényben történő előírása mindenképpen indokolt.

Köszönöm szépen a figyelmet.




Felszólalások:  Előző  350  Következő    Ülésnap adatai