Készült: 2024.04.29.13:46:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

253. ülésnap (2017.11.02.), 112. felszólalás
Felszólaló Mesterházy Attila (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:02


Felszólalások:  Előző  112  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MESTERHÁZY ATTILA, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Hát, ennél a törvénytervezetnél is, azt gondolom, hogy indokolt az a kritika, hogy ha jól olvasom az előterjesztést, akkor a Magyarország Kormánya és a Magyarországi Református Egyház között született megállapodás alapján ‑ legalábbis az indoklásban ez szerepel ‑ ke­rült benyújtásra ez a törvény. Akkor hadd kérdezzem meg, miért egyéni önálló képviselői indítványként kell futtatni ezt a törvényt. Ha a kormány megegyezik bárkivel, egy partnerével, akkor miért nem a kormány hozza be ezt az előterjesztést? Miért két képviselő önálló indítványaként kerül ez ide az asztalra?

Ilyenkor óhatatlanul mindig felmerül az emberben az a kétely, hogy vajon mit akar kikerülni, megkerülni, eltitkolni, áthágni a kormány azáltal, hogy az államigazgatási egyeztetést megkerülve képviselői önálló indítványként hozza a Ház elé az ilyen típusú módosításokat.

Aztán van olyan kérdés, amire lehet, hogy van egy nagyon egyszerű magyarázat, akkor államtitkár úr majd biztos kitér erre, vagy maga az előterjesztő. A településenkénti bontásban való megismerhetőség miben tesz ahhoz képest hozzá, mint hogy én tudom azt, hogy melyik egyén milyen címmel rendelkezve adott nekem 1 százalékos hozzájárulást? Tehát miért kell településekre lebontani azt, hogy valaki az 1 százalékát hogyan és hova ajánlja föl? Van-e esetleg ennek valami olyan szándéka, hogy ezzel adott esetben politikai célokat is akarnak szolgálni? Tehát mi a magyarázat arra, hogy ez a települési bontás is nagyon fontos?

Arról nem is beszélve, hogy nem volt valószínűleg véletlen az, hogy a civilektől elkülönülten másképpen szólt a törvény, hiszen a vallás mindig egy szűken, szigorúan vett, személyes dolog, egy magánjellegű meggyőződésbeli kérdés. Éppen ezért az ilyen típusú információknak a védelme talán nagyobb gondosságot és nagyobb szigort igényel, de én elfogadom azt az állítást is természetesen, hogy ha egy magánszemély arról rendelkezik, hogy az ő adatait meg lehet ismerni, akkor ehhez természetesen joga van, és lehetősége is lehet rá. Az persze egy másik kérdés, hogy az ő adataikat milyen módon, hogyan kell nyilvántartásba venni, és ezeket az adatokat hogyan kell kezelnie.

Mint ahogy számomra az is egy nehezen definiálható megfogalmazás, amiről államtitkár úr is és képviselő úr is beszélt, hogy a magánszemélyek számára pedig azt kell garantálni, hogy az egyház a vallási tevékenységéhez kapcsolódóan használja fel az adataikat, mert ez egy egyház esetében is nagyon szélesen értelmezhető tevékenységet von maga után. De tételezzük föl, és fogadjuk el ezt az állítást, hogy az egyházak természetesen száz százalékban valóban a legnagyobb korrektség mellett kívánják felhasználni ezeket az adatokat.

Tehát ezért ‑ hogy őszinte legyek ‑ kicsit értetlenkedve fogadtuk ezt a kezdeményezést így, ebben a formában. Mint ahogy azt sem értjük, hogy miért nem lehet akkor mindenkire kiterjeszteni például az 1 százaléknak a hosszabb távú felajánlását is. Tehát magyarul, mindig az a gond, amikor kivételek keletkeznek egy rendszerben, akkor az mindig nagyobb problémákat okozhat a végrehajtás oldaláról. Úgyhogy kíváncsian várjuk, hogy lesz-e valamilyen módosítás ehhez az önálló képviselői indítványhoz vagy nem.

Így a Szocialista Párt egyelőre a tartózkodás álláspontján van. Tehát így, ezek nélkül az információk nélkül támogatni biztos nem fogjuk tudni ezt a törvényt.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiból.)




Felszólalások:  Előző  112  Következő    Ülésnap adatai