Készült: 2024.04.27.22:28:21 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

91. ülésnap (2003.09.30.),  122-134. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 14:06


Felszólalások:   98-122   122-134   134-148      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! Mivel több képviselőtársam nem jelezte felszólalási szándékát, megkérdezem Szabados Tamás államtitkár urat, hogy kíván-e válaszolni a vitában elhangzottakra. (Szabados Tamás: Nem.) Államtitkár úr jelzi, hogy nem kíván válaszolni.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az általános vitát lezárom. Mivel az előterjesztéshez módosító javaslat érkezett, a részletes vitára bocsátásra és a részletes vitára a következő ülésünkön kerül sor.

 

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Soron következik az Országos Rádió és Televízió Testület 2002. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. Köszöntöm Hajdu István elnök urat, az ORTT elnökét.

Tisztelt Képviselőtársaim! A költségvetési bizottság önálló indítványát T/5245. számon, a kulturális bizottság ajánlását pedig T/5245/1. számon kapták kézhez a képviselők.

Megadom a szót Szabó Lajos úrnak, a költségvetési bizottság alelnökének, a napirendi pont előadójának. Önt illeti a szó.

 

SZABÓ LAJOS, a költségvetési és pénzügyi bizottság alelnöke, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Képviselőtársaim! A költségvetési bizottság a Házszabály 85. § (2) bekezdés c) pontja alapján bizottsági önálló indítványként terjeszti a Ház elé az Országos Rádió és Televízió Testület 2002. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslatot. Az indítvány előkészítése során a bizottság megállapította, hogy az ORTT a gazdálkodását az adott törvényi keretek között folytatta, az auditorok korlátozás nélkül elvégezték az ORTT 2002. évi tevékenységének auditálását.

Mindezek alapján a költségvetési bizottság kéri a Háztól a benyújtott törvényjavaslat elfogadását.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)

 

 

(17.20)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kérdezem, a kormány részéről kíván-e valaki felszólalni. (Senki sem jelentkezik.) Senki nem jelezte felszólalási szándékát.

Megadom a szót Újhelyi Istvánnak, a kulturális bizottság előadójának. Megállapítom, hogy Újhelyi István képviselő úr… (Jelzésre: Itt van!) Bocsánat! Megadom a szót.

 

ÚJHELYI ISTVÁN, a kulturális és sajtóbizottság előadója: Kezét csókolom, elnök asszony! Elnök Asszony! Tisztelt Ház! A Magyar Országgyűlés kulturális és sajtóbizottsága nevében az ORTT 2002. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslatot általános vitára alkalmasnak találtuk, és a tisztelt Ház elé az általános vitára továbbvisszük.

Köszönöm szépen.

 

ELNÖK: Elnézését kérem! Tisztelt Képviselőtársaim! Most a képviselői felszólalások következnek. Megadom a szót az írásban előre jelentkezett képviselőknek: először Szalai Annamária képviselő asszonynak, majd Herényi Károly képviselő úrnak.

Képviselő asszony, önt illeti a szó.

 

SZALAI ANNAMÁRIA (Fidesz): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Az ORTT a törvényi előírásnak megfelelően nyújtotta be a költségvetése végrehajtásáról szóló javaslatot, illetve a költségvetési bizottság terjesztette a parlament elé. A 2002. évre az jellemző, itt a médiapiacon az ORTT költségvetésében, hogy ahhoz képest, hogy ebben az évben kezdett meginogni a médiafinanszírozás törvényben szabályozott rendszere, ehhez képest valamiféle bravúrral sikerült mégis a költségvetési egyensúlyt fenntartani.

Miért mondom, hogy megborult a finanszírozási rendszer? Ennek két oka van. Az egyik az, hogy a kormány törvénytelen módon, úgymond, átvállalta az üzemben tartási díjak fizetését az állampolgároktól. Jelenleg is folyik az Alkotmánybíróság előtt ennek a vizsgálata. Jelenleg a médiatörvény még úgy tartja nyilván, hogy ezt nem törölték el. Ezzel főleg az a baj, hogy nem mindenki helyett “vállalta átö a kormány a fizetést, hanem csak a lakosság egy része után; illetve a másik fő probléma, hogy ezáltal kiszolgáltatottá váltak a közmédiumok teljes egészében.

A másik ok, ami miatt megingott a finanszírozás rendszere, hogy jól látható, hogy a műsorszolgáltatási díjbevételekkel komoly gondok, komoly problémák jelentkeztek az elmúlt években. Az egyik kereskedelmi rádió úgy döntött, hogy nem hajlandó fizetni a szerződésének megfelelő műsorszolgáltatási díjat, és ezzel zsarolta a médiahatóságot. A médiahatóságnak ezt a bevételt tovább kell utalnia, és ezáltal a többi elemét is a médiapiacnak egy dominóelven megingatta ez a kereskedelmi rádió. A nem jogkövető magatartást azzal jutalmazta a hatóság, hogy végül engedett a szerződésében megállapított díjból, illetve ezt követően látható, hogy a többi kereskedelmi médium is ezt az utat választja. Ezzel önmagában is nagyon sok probléma van, de ez komoly jelzése volt annak, hogy a médiatörvényben, a '96. évi I. törvényben megállapított finanszírozási rend recseg-ropog, inog.

Jól látható a törvényjavaslat alapján, hogy komoly adósok vannak a médiapiacon. Például említeném az ATV-t, amely ismereteim szerint több mint 100 millióval tartozott abban az évben. Ez is azzal jár, hogy a műsorszolgáltatási alap és közvetve az ORTT finanszírozása is megrendül, és ezáltal az egész médiapiac Magyarországon, a közmédiumok finanszírozása veszélybe kerül.

Mindennek ellenére az ORTT valahogy áthidalta ezeket a gondokat, átütemezett bizonyos sorokat a költségvetésén belül, illetve bizonyos pályázati lehetőségek jelentősen csorbultak e miatt a nem jogkövető magatartás miatt, és nem is alkalmazott egyébként kellően erős szankciókat, hogy a jövőben ezen változtatni lehessen. Ennek ellenére, miután ezt a pénzügyi bravúrt, illetve könyvelési bravúrt végrehajtották, mindemellett én az elfogadását javaslom, és így a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség frakciója is elfogadását fogja javasolni.

Köszönöm.

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! Kétperces felszólalásra kért lehetőséget Újhelyi István képviselő úr. Önt illeti a szó.

 

ÚJHELYI ISTVÁN (MSZP): Köszönöm szépen, elnök asszony. Tisztelt Ház! Gyorsabb is leszek, mint két perc, csak nem szeretném, hogyha a jegyzőkönyvekben válasz nélkül maradna néhány képtelen állítás, amit a képviselő asszony ma a parlament plenáris ülésén elmondott.

Hiszen az a kijelentése, hogy törvénytelen módon vállalt át a kormányzat a lakosság helyett valamilyen, egyébként a médiatörvény szerint valóban befizetendő üzemben tartási díjat, nem állja meg a helyét. Ön mondta éppen ezen mondat után, hogy az Alkotmánybíróság elé még csak most fog kerülni ez a kérdés. Innentől kezdve nem tudom, hogy egy parlamenti képviselő hogyan gondolja azt jogállamban, hogy önmaga megelőlegezi az Alkotmánybíróság későbbi döntését, és rögtön törvénytelennek nevez egy kormányzati döntést. És mi volt törvénytelen pontosan? Az a törvénytelen, hogy a kormányzó pártok úgy gondolták, hogy van egy majdhogynem adónemnek tekinthető, minden család által kötelezően befizetendő összeg, amit ők ezekután a lakosság terheit csökkentve nem fognak befizettetni? Hiszen szakemberek állítása szerint ezt a díjat majdhogynem többe kerül az államnak beszednie, mintsem amennyi haszna van belőle a médiastruktúrának.

Képviselő Asszony! Arra kérem - ezt többször mondtam már televíziós vitákban is és máshol is -, hogy legalább, ha vannak olyan intézkedések, amelyek bizonyíthatóan előrelépést jelentenek, és a lakosság terheit csökkentik, és mind a ketten tudjuk, hogy nem törvénytelenül született döntésekről van szó, akkor ezeket a nyilvánosság előtt, sem a televíziós vitákban, sem pedig a parlament előtt ne nevezze törvénytelennek.

Arra meg kíváncsi vagyok, hogy mit mond a médiahatóság elnöke, hogy őket zsarolták az elmúlt években az egyik kereskedelmi rádió részéről. Ez egy meglepő kijelentés a parlamenti jegyzőkönyvek számára.

Köszönöm szépen.

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kétperces felszólalásra kért lehetőséget Szalai Annamária. A képviselő asszonyt illeti a szó.

 

SZALAI ANNAMÁRIA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök asszony. Engedje meg, képviselőtársam, hogy fenntartsam a véleményemet, és azt is kérem, hogy ne fenyegetőzzön.

Azt, hogy nem felel meg a hatályos törvényeknek, az ORTT is érezte, hiszen ő fordult többek között az Alkotmánybírósághoz. S hogy mennyiben nem volt rendben ez a megoldási mód, arról ne vitatkozzunk, hogy ez jó vagy nem jó, hiszen a kisebbik kormánypárt is azt állítja, hogy ez nem volt jó döntés. Nekem az a véleményem ezzel kapcsolatban, hogy akkor lett volna elfogadható a kormánynak ez a javaslata, hogyha teljes egészében folytatja a közmédiumok finanszírozását, tehát teljes egészében befizeti, és nemcsak egyik részét fizeti be; másrészt olyan módon teszi ezt meg, hogy a normatív rendszer fennmaradási lehetősége megteremtődik, hiszen jelenleg teljes egészében, most már százszázalékosan ki van szolgáltatva a Televízió, a Rádió a kormánynak, hiszen tetszőlegesen annyi pénzt utal át, amennyit ő jónak lát.

S hogy még egy rendellenesség volt ebben, arra emlékeztetni szeretném, bizonyára már elfelejtette, hogy még mielőtt egyáltalán megszületett volna a döntés, már a kormány egy határozatában utasította a Postát, hogy szüntesse meg a beszedését. Tehát még senki nem hagyta jóvá. Úgyhogy azt gondolom, hogy önmagában ez is egy otromba lépés volt annak idején a kormánytól.

Köszönöm.

 

 

(17.30)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! Megállapítom, hogy sem írásban, sem jelzőgombbal senki nem jelezte további felszólalását.

Megkérdezem Szabó Lajos urat, kíván-e válaszolni a vitában elhangzottakra. (Jelzésre:) Önt illeti a szó.

SZABÓ LAJOS, a költségvetési és pénzügyi bizottság alelnöke: Köszönöm a szót, elnök asszony. Örülök neki, hogy ezt a költségvetést azért a Ház valószínűleg egyhangúlag fogja elfogadni, és szeretném emlékeztetni minden képviselőtársamat arra, akár részt vett ebben a vitában, akár nem, hogy ezt a költségvetést még 2001-ben fogadta el a parlament, és ha bárminemű megjegyzést ehhez a költségvetéshez fűzni kell, akkor ezt a 2001-es viszonyok alapján kell hozzáfűzni.

A médiatörvény rögzíti a műsorszolgáltató alapgazdálkodásának feltételeit, ezért volt szükség azokra a lépésekre, amelyeket az ORTT megtett azért, hogy ezt a költségvetést teljesíteni tudja. A költségvetési bizottság ülésén párthovatartozásra tekintet nélkül a képviselők kifejtették azon véleményüket, hogy hajlandóak a médiatörvény olyan irányú módosítására, hogy ne kényszerítse a jövőben az ORTT-t ilyen bűvészmutatványok elvégzésére a költségvetés végrehajtása.

S még egyszer szeretném emlékeztetni Szalai Annamáriát, hogy ezt a költségvetést 2001-ben fogadta el a parlament. Köszönöm.

 

ELNÖK: Tisztelt Képviselőtársaim! Az általános vitát lezárom. Módosító javaslat nem érkezett, részletes vitára nem kerül sor. Az előterjesztés elfogadásáról a következő ülésünkön határozunk.

 

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik az Országos Rádió és Televízió Testület 2002. évi tevékenységéről szóló beszámoló és az ehhez kapcsolódó országgyűlési határozati javaslat együttes általános vitája a lezárásig. Az előterjesztéseket J/2175. és H/5426. számokon kapták kézhez.

Megadom a szót Hajdu István úrnak, az Országos Rádió és Televízió Testület elnökének, tízperces időtartamban. Önt illeti a szószék.

 




Felszólalások:   98-122   122-134   134-148      Ülésnap adatai