Készült: 2024.04.26.11:10:11 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

131. ülésnap (2020.05.20.), 80. felszólalás
Felszólaló Nacsa Lőrinc (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:35


Felszólalások:  Előző  80  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

NACSA LŐRINC, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! A berni székhelyű, 35 évvel ezelőtt létrehozott nemzetközi vasúti fuvarozási államközi szervezet alapító egyezményét a nemzetközi vasúti fuvarozási egyezményt már több alkalommal módosították, az elmúlt években, évtizedekben is több alkalommal járt itt az Országgyűlés előtt is. Így az 1999-ben elfogadott, úgynevezett vilniusi jegyzőkönyv lehetővé tette, hogy az Európai Unió is csatlakozhasson ehhez a szervezethez. A módosítások során  figyelemmel a műszaki újdonságokra, technikai változásokra is  javításokra, szövegtörlésekre, új megfogalmazásokra került sor. A legutóbbi 2018. évi közgyűlésen további módosításokat eszközöltek, és egy új H jelű függelék elfogadásáról is döntés született. Az új függelék a nemzetközi forgalomban részt vevő vonatok biztonságos üzemeltetését szabályozza, és célja az egyezmény harmonizálása az európai uniós vívmányokkal, továbbá a kölcsönös átjárhatóság támogatása az Európai Unió határain kívül is.

Én azt gondolom, a koronavírus-járvány is megmutatta azt, hogy mennyire fontos, hogy az árufuvarozás előtt a határok nyitva maradjanak, hogy akadálytalan legyen az áruforgalom mind közúton, mind vasúton. Azt gondolom, hogy ebben az Európai Közösség jól vizsgázott, és fontosak voltak azok a megállapodások, amelyeket minden ország betartott, és bár a határait lezárta, de mégiscsak betartotta az árufuvarozás előtti nyitva tartást. És talán kisebb fennakadásoktól eltekintve nem is volt ebben megakadás, és több száz kilométeres sorok sem alakultak ki a határokon kamionokból álló konvojokban, és mégis sikerült betartani mind a biztonsági intézkedést, mind pedig az ellátás garantálva volt az Európai Unió tagországainak lakosai számára élelmiszerből, árukból. Azt gondolom, ez nagyon fontos, amikor egy ilyen törvényjavaslatról vagy egyezményről beszélünk, hogy az aktualitásait is megemlítsük, és hogy milyen jól vizsgázott a közúti és a vasúti árufuvarozás az elmúlt hónapokban.

Ahogy jobbikos képviselőtársam is elismerte, történt sok fejlesztés az elmúlt években, 1300 milliárd forint értékben, ahogy ezt képviselőtársam is említette már. Azt gondolom, hogy például csak államtitkár úr rengeteg olyan fejlesztést zárt le, nyitott meg vagy jelentett be a következő időszakra, ami bizakodásra adhat okot. Nagyon sok fejlesztés történt Budapest tágabban vett elővárosi közlekedésében, sok kilométernyi villamosítás történik vagy történt meg az elmúlt időszakban, és vannak folyamatban korszerűsítési munkálatok is. Ha megnézzük azokat a profi fotókat az új FLIRT, KISS, Desiro vagy egyéb vonatokról, amelyek munkába állnak Magyarországon, azt látjuk, hogy nagyon korszerű és modern vonatparkkal is gazdagodik, gazdagodhat a magyar közlekedés. Természetesen mindig is fontos volt számunkra a vasúti közlekedés, a magyar közösségi közlekedés kiemelt pillérének tartjuk, ezért is fordítunk rá ilyen jelentős összegeket.

Természetesen nem mondtuk soha, ezt Ander képviselő úrnak mondom, hogy ez befejezett munka. Minden évben újabb és újabb vonalakat, szárnyvonalakat kell felújítani. Az elővárosi közlekedések fejlesztése mind Budapesten, mind a nagy megyei jogú városoknál nagyon-nagyon fontos és kiemelt prioritást élvez, tehát ez egy folyamatos munka, amely nincs befejezve. Óriási adósságot törlesztünk, hiszen a szocialisták által hátrahagyott örökséget be kell pótolni, fel kell dolgozni, és utána lehet továbblépni.

Ahhoz, hogy a mostani módosítások életbe léphessenek, a tagállamok kétharmadának a ratifikációja szükséges. Az ötven tagállamból eddig háromban történt meg a ratifikáció. Nem vagyunk elkésve, példát mutathatunk a többi tagállamnak is. Az egyezmény módosításainak elfogadása, kihirdetése Magyarországon törvénnyel történik, a törvény kihirdetésével kerülnek beépítésre a hazai jogrendbe a nemzetközi szervezet határozatai.

Magyarország a kezdettől fogva támogatja a nemzetközi vasúti fuvarozási államközi szervezetet, és alkalmazza a nemzetközi vasúti fuvarozási egyezmény előírásait a vasúti személyszállítás és árufuvarozás során is. Ezért fontosnak tartjuk a nemzetközi vasúti fuvarozási egyezmény módosításainak mielőbbi kihirdetését. A KDNP-frakció részéről támogatjuk a jelen törvényjavaslat elfogadását, és erre kérem tisztelt képviselőtársaimat is. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  80  Következő    Ülésnap adatai