Készült: 2024.04.26.10:41:40 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

130. ülésnap (2020.05.19.), 68. felszólalás
Felszólaló Dr. Keresztes László Lóránt (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:15


Felszólalások:  Előző  68  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Alapból az egy fontos gondolat volt, amit megfogalmazott most képviselőtársam. Valóban, ha valakit bűncselekmény elkövetésével vádol meg valaki, akkor azt illendő alátámasztani. De nem tisztem megvédeni egyetlen képviselőtársamat sem. Egyébként érdekes volt Nacsa képviselőtársamat hallgatni, az egyetlen kormánypárti képviselő, aki  úgy látszott  nem mechanikus felolvasással kívánja a Ház idejét rabolni. Azt mondta, felhívta a figyelmet, hogy 2800 milliárdos kárt okoztak a balliberális kormányok a PPP-konstrukcióban megvalósult autópálya építésével, és hogy rájuk volt jellemző a titkosítás. Ezzel tökéletesen egyetértünk. Ezek olyan projektek, amelyek szintén a nemzeti érdekkel ellentétesek voltak. Megdöbbentő, hogy önök ilyen gyorsan le tudták utánozni a saját szellemi elődeiket, és rájuk hivatkoznak, amikor ilyen jellegű példákat hoznak a Ház elé, és pontosan ugyanazokat a lépéseket teszik.

Képviselőtársam, ön azt mondja, hogy minket nem érdekel az új magyar munkahelyek létrehozása. Képviselőtársam, elmondtam a mai vitában, elmondtam a tegnapi napon is, hogy önök tegnap bejelentettek egy munkahelyek létrehozására vonatkozó programot, és az önök számításai szerint 80 milliárd forintból 70 ezer új munkahelyet lehet létrehozni. Önök csak idén erre a projektre 140 milliárdot költenek el. Önök mondanak nemet 125 ezer új munkahely létrehozására. 125 ezer új magyar munkahelyet áldoznak fel ezért a semmivel alá nem támasztott projektért, hogy a Mészáros Lőrinc cégei újabb 300 milliárdot elvehessenek. Hol van itt, képviselőtársam, a munkahelyteremtés, hol van itt a gazdaságfejlesztés?!

Valóban, a kérdéseinkre nem kaptunk választ. Varju képviselőtársam elmondta, hogy nem csoda, hogy nincsenek itt nagy számban kormánypárti képviselők, hiszen pontosan tudják, hogy ez egy óriási felelősség. Óriási súlya lesz annak a gombnyomásnak, amely egy-két órán belül itt meg fog történni. Ugyanakkor azt nem mondhatják, képviselőtársaim, hogy nem rendelkeznének információkkal. Pontosan azért, mert ez egy ilyen kiemelt súlyú ügy, és bizony minden egyes képviselő egyéni döntésének és szavazatának óriási jelentősége van, ezért április 18-án tájékoztattam valamennyi kormánypárti képviselőtársamat, minden fideszes és minden KDNP-s képviselőnek írtam egy nagyon részletes levelet, kérdéseket is tettem fel, illetve pontosan leírtam azokat az érveket, amelyek az elmúlt hetekben nagyon sokszor elhangoztak.

Arra kértem ebben a levélben a fideszes és KDNP-s képviselőtársaimat, hogy ne nekem válaszoljanak, hanem a magyar emberekkel osszák meg a gondolataikat, hogy miért gondolják úgy, ha úgy gondolják, hogy ez a projekt támogatható, miért gondolják úgy, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztése jelen pillanatban, egy gazdasági válság kibontakozásakor többet ér a Fidesznek, többet ér a kormánynak, mint 125 ezer új magyar munkahely létrehozása. Ezt a levelet tehát április 18-án küldtem el, ebben részletesen leírtam a következő érveket, tehát erről tudnak kormánypárti képviselőtársaim, és ennek tudatában fognak itt néhány óra múlva személyesen döntést hozni, és azért a döntésért felelősséget vállalni. Leírtam azt a képviselőtársaimnak, hogy a kormány semmilyen módon nem igazolta azokat a hatásokat, amelyekről Nacsa Lőrinc itt általánosságban beszélt.

Azt is leírtam, hogy ezeket a dokumentumokat, ha léteznek egyáltalán ilyen megalapozó dokumentumok, megvalósíthatósági tanulmányok, tíz évre titkosítani fogják. Tehát a magyar emberek nem tudhatják meg, hogy 125 ezer új munkahely létrehozására elegendő forrást mire kíván elégetni a magyar kormány. Megkérdeztem képviselőtársaimat, tudjáke, hogy milyen műszaki tartalomra mondanak igent, és ennek fényében, hogy nyilvánvalóan nem tudják, képeseke igen gombot nyomni egy ezermilliárdos projekt kapcsán. Felhívtam a figyelmet arra, hogy példátlanul drága ez a projekt, hiszen egy kilométer fejlesztése  ez is már elhangzott a vitában  5 milliárd forintba kerül. Ez egészen elképesztő, ez minden idők legdrágább magyar vasúti fejlesztése. Ha összevetjük más hasonló, korábbi beruházásokkal, ennek a töredékéért valósultak meg fejlesztések.

Arra is felhívtam a figyelmet  ez is elhangzott már a vitában, az előterjesztő, a Törvényalkotási bizottság kormánypárti tagjától is hallhattuk , hogy a pireuszi kikötő elérését célozza ez a projekt. De a másik kikötőben, az észak-olaszországi Trieszt kikötőben is elindított a kormány egy kikötőfejlesztést és Szijjártó miniszter úr akkor azt mondta nagyon világosan, hogy az észak-olaszországi Triesztben megvalósuló magyar kikötő minden hazai cég valamennyi szállítási igényét ki fogja elégíteni. Ez tökéletes ellentmondásban van ezzel az egész projekttel. Tehát Szijjártó miniszter úr maga ismerte el, hogy egy észak-olaszországi magyar kikötő mint szállítási lehetőség elegendő lesz a magyar cégek számára. Egyébként arra is felhívtam a figyelmet a levélben, hogy a kormány szoros szövetségesének számító olasz politikusok is elmondták, hogy a balkáni szállítási útvonalba már nem releváns fektetni, nem értelmezhető, hiszen a kínaiak is óriási fejlesztéseket indítottak el a trieszti kikötő tekintetében.

(12.20)

Arra is felhívtam a kormánypárti képviselőtársaim figyelmét, hogy ha meg is valósul  itt a hazai szakasz fejlesztéséről beszélünk  a teljes felújítás Belgrádig, akkor is utána a délre vezető szakasz jelentős része nem alkalmas erre a szállítási feladatra, és nem látjuk semmilyen módon azokat a terveket, garanciákat, hogy egyáltalán majd Pireuszig ez a szállítási útvonal értelmezhető lesz, függetlenül attól, hogy megvalósule Budapest és Belgrád között ez a fejlesztés.

Az, hogy a Belgrád-Szkopje-Szaloniki vonalon felfüggesztették a személyszállítást, az teljesen világos, de hát itt Nacsa képviselő úr elismerte azt  ellentétben Fazekas képviselő úrral , hogy egyáltalán nem a személyszállításról szól; ez a kínai érdekeket kiszolgáló tömegáruk szállításáról szól, úgy, hogy még egyébként erre sincs garancia, hogy ilyen módon a kihasználás meg fog történni.

Nos, tisztelt kormánypárti képviselőtársaim, ezeket önök pontosan tudják. Tudják azt, hogy itt egy-két óra múlva milyen súlya lesz az önök döntésének, 1000 milliárd forint sorsáról fognak dönteni, s nem győzöm hangsúlyozni, hogy az önök kormányának a számítása alapján ebből az 1000 milliárd forintból, pontosabban ennek csak az idei évre szánt 140 milliárdjából 125 ezer új munkahelyet lehetne létrehozni.

Ennek a tudatában kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy utasítsák el ezt a projektet, hiszen ez minden elemében ellentétes a magyar nemzeti érdekekkel. Köszönöm. (Taps az ellenzéki pártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  68  Következő    Ülésnap adatai