Készült: 2024.09.22.11:30:19 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

175. ülésnap (2020.12.14.),  26-29. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:18


Felszólalások:   22-25   26-29   30-33      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Mielőtt elkezdeném a napirend előtti felszólalásomat, én szeretnék válaszolni miniszterelnök úrnak az imént hozzám címzett válaszára. Ugye, nem értett egyet azzal a miniszterelnök úr, hogy alapvetően a nemzeti érdekeinket meg kell védeni a kínai nagyhatalmi törekvésekkel és a brutális kínai gazdasági nyomulással szemben. Azt szeretném válaszolni a miniszterelnök úrnak, hogy más egy országgal partnerként együttműködni, akár egy nagyhatalommal, és más teljes mértékben behódolni annak. (Dr. Völner Pál: Ebben egyetértünk!)

Amit Magyarország tesz Kínával kapcsolatban, az a tökéletes behódolás, és ennek az eklatáns példája az idei döntés, hogy önök a közel ezermilliárdos Budapest-Belgrád vasútvonali projektet, vasúti fejlesztés projektjét  amely a magyar nemzeti érdekek oldaláról nem értelmezhető, kizárólag a kínai érdekek oldaláról  nemhogy leállították volna egy ilyen súlyos gazdasági válsághelyzetben, hanem titkosították a kapcsolódó dokumentumokat, titkosították az esetleges garanciákat, amelyek bármilyen módon választ adnának a megtérülés kérdéseire, és ahelyett, hogy ezt a hatalmas összeget a magyar emberek, a magyar családok megsegítésére fordították volna, erre a projektre költik el. Na, ez a tökéletes behódolás a kínai gazdasági érdekeknek, a kínai nagyhatalmi érdekeknek!

Ezzel kapcsolatban azt tudom mondani, hogy soha nem fogunk egyetérteni a miniszterelnök úrral. Mi egy patrióta, valódi nemzeti politikát képviselünk, nem egy olyan politikát, ami azt tekinti, azt nézi, hogy egy pillanatnyi politikai túlélés érdekében, a pillanatnyi politikai haszonszerzés érdekében mikor lehet bármikor akár a kínai, akár az orosz nagyhatalmi gazdasági érdekeket kiszolgálni  mert ezt teszi Orbán Viktor és kormánya.

Látható az, hogy egy rendkívül mély gazdasági válságban vagyunk, és ebben az időszakban ez mindenképpen egy olyan válság, ami, mondhatjuk, hogy példátlan, és még most sem látjuk teljesen, hogy milyen hosszú és milyen mélységű lesz maga ez a gazdasági válság. Ilyen esetben joggal várhatnák el a magyar emberek a magyar kormánytól, hogy minden eszközt, minden lehetőséget egyrészt, ez a legfontosabb, a magyar emberek egészségének a védelmére fordítson, másrészt pedig a gazdasági károkat próbálja csökkenteni, de nagyon fontos, a gazdaságvédelem és a munkahelyek megvédése mellett nagyon fontos, hogy már most látni kell, hogy amikor véget ér ez a járvány  bízzunk benne, hogy minél előbb , és újraindul a gazdaság, akkor miképpen lehet újratervezni, miképpen lehet ezeket a tanulságokat figyelembe venni, és miképpen lehetne valóban megvalósítani egy olyan patrióta gazdaságpolitikát, amit önök ugyan a zászlajukra tűznek, csak képtelenek voltak eddig megvalósítani, és látható, hogy még a szándék se jelent meg ezzel kapcsolatban.

Ha csak ezt a válságos évet nézzük, sorolni lehetne azokat az intézkedéseket, amikor önök feladták a magyar érdekeket, a magyar nemzeti érdekeket, és lefeküdtek az ilyen, már említett érdekeknek. Tehát az egyik eklatáns példa volt a Budapest-Belgrád vasúti projekt, amellyel eladósították a magyar embereket. Ugye, ez a projekt a kínai érdekek szempontjából értelmezhető, és egy olyan gigantikus kínai hitelből valósítják meg, amit a magyar adófizetőknek kell majd megfizetni.

Hasonlóképpen láthatjuk, néhány héttel ezelőtt megismerhető volt a kormányzati szándék, hogy újabb külföldi infrastrukturális beruházásokra költenek magyar adófizetői pénzeket. Most már ott tartanak, hogy a szlovéniai Koper kikötőjéhez elérő vagy odavezető vasútvonali projekt fejlesztésébe kívánnak beszállni, a másik oldalról pedig az elmúlt tíz évben nem költöttek érdemi forrásokat a rendkívül rossz állapotban lévő hazai, vidéki vasúti mellékvonal-hálózatra. Hát, cserébe láthattuk azt is, hogy gyalázatos intézkedéssel 34 vasúti mellékvonalat gyakorlatilag halálra ítéltek.

Láthatjuk azt is, hogy az orosz érdekeknek sem tudnak ellenállni, a Roszatom, az orosz atomipari óriás gazdasági érdekei is tökéletesen tudnak Magyarországon érvényesülni. Hazugság árán adták oda az oroszoknak ezt a gigantikus projektet, amely magyar emberek generációit fogja eladósítani, és látható, hogy az oroszok alkalmatlansága miatt nem tudták időben elkészíteni a terveket. Ez a projekt óriási csúszásban van, és ezt úgy próbálják önök kompenzálni, nem tudom, milyen érdekektől vezérelve, hogy több alkalommal is módosították a jogszabályi környezetet annak érdekében, hogy olajozzák ezt a beruházást. Ez felháborító!

És még egy dologra kell utalni: itt a migráció kérdése téma volt már ma is, a miniszterelnök úr sokat beszélt erről, és én úgy gondolom, hogy téma lesz még a holnapi, holnaputáni ülésnapon is. Mennyire hiteles az, hogy önök egy olyan elnökkel, egy olyan török diktátorral együttműködve akarják kezelni a migráció kérdését, Erdoğan elnökre gondolok, aki nem olyan régen még több millió migráns Európára engedésével zsarolt és fenyegetőzött, és azt üzente az Európában élő török kisebbségekhez tartozó közösségeknek, hogy ne integrálódjanak, és politikai eszközként, politikai fegyverként tekint az Európában élő törökökre? Ez egészen elfogadhatatlan!

Mi azt mondjuk, hogy valóban, a migráció kérdésének megoldása sorskérdés egész Európa, sorskérdés Magyarország számára is, de itt valódi cselekvésre van szükség, nem ilyen álszent politikára, nem politikai kampányokra, hanem arra, hogy feltárjuk őszinte vitákon át a migrációt kiváltó okokat, és érdemben cselekedjünk annak kezelése, annak megoldása érdekében.

Annak pedig nincs alternatívája, hogy látva, milyen pusztítást végzett már csak a gazdaságban is a koronavírus-járvány Magyarországon és Európában, minden eszközt arra kell felhasználni, hogy az újraépítés már valóban egy patrióta nemzeti gazdaság kialakítását tegye lehetővé. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Schanda Tamás államtitkár úr fog válaszolni. Megadom a szót.

SCHANDA TAMÁS JÁNOS innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Nagyon szépen köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Egy mondat csak a vétóról, mert mégis ezzel kezdte a felszólalását. Azt gondolom, az elmúlt hét is megmutatta, hogy megéri kiállni Magyarországért, megéri kiállni a magyar érdekért Brüsszelben, és nem lehet Magyarországra rákényszeríteni külső akaratot. Ezt a küzdelmet természetesen tovább kell folytatni számtalan kérdésben, de jól mutatja azt, hogy a magyar érdekért megéri kiállni. Jó lenne, ha ezt önök is felismernék, és mernék vállalni, hogy a magyar érdekért küzdenek.Tisztelt Képviselő Úr! A felszólalása jelentősebb részében egy olyan kérdést hozott az Országgyűlés elé, amelyről már sokszor vitatkoztunk itt, az Országgyűlés falai között, méghozzá a Budapest-Belgrád vasútvonal kérdését. Engedje meg, képviselő úr, hogy azzal kezdjem, amit egyébként ön is pontosan tud: ön is pontosan tudja, hogy a polgári-nemzeti kormány fejleszti és bővíti a vasút lehetőségeit. Az önök szövetségesei, a baloldal, ahova ön próbál betagozódni, az ön barátai voltak azok, akik tönkretették a vasúti közlekedést, lepusztították a nemzeti vasúttársaságot a borzalmas kormányzásuk során: vasútvonalakat zártak be, vasutas családok százait, ezreit tették tönkre, szárnyvonalakat zártak be 1300 kilométer hosszúságban.

Tisztelt Képviselő Úr! Mi a vasút mellett vagyunk. Nézzen körbe, és beszélje meg azokkal, akikkel ön közös kormányzást szeretne, hogy miért rombolták (Arató Gergely közbeszól.), miért privatizálták a MÁV-hoz kapcsolódó ügyeket!

(14.40)

Tisztelt Képviselő Úr! Mindemellett arról se feledkezzünk el, hogy szintén a baloldal a kormányzása alatt 300 milliárd forintnyi adósságot  300 milliárd forintnyi adósságot!  hagyott maga mögött a MÁV-nál, csak a MÁV-nál, így adták át a nemzeti vasúttársaságot. Amikor pedig a nemzeti-polgári kormány nekiáll konszolidálni a vasúttársaságot, javítani az infrastrukturális feltételeket, akkor önök ezeket az intézkedéseket támadják.

Tisztelt Képviselő Úr! A Budapest és Belgrád közötti vasútvonal magyarországi szakaszát legutóbb az 1970-es években korszerűsítették, és a két főváros közötti mindösszesen 350 kilométeres távon a menetidő a 8 órát is meghaladja. Tisztelt Képviselő Úr! Ez is jól mutatja azt, hogy már csak emiatt is érdemes ezt a vasúti fejlesztést megtenni, a mai 8-9 órás menetidő 2,5-3 órára is csökkenhet. És ön erre nemet mond. Ön is pontosan tudja, hogy ez a személyszállításban is új távlatokat tud nyitni, új távlatokat tud nyitni a nemzetpolitikában, hiszen összeköt minket a vajdasági magyar testvéreinkkel, és új távlatokat nyit a külkereskedelemben is Magyarország számára.

Tisztelt Képviselő Úr! Ön azt is pontosan tudja, hiszen számtalanszor beszéltünk itt erről az Országgyűlésben is már, hogy ráadásul európai uniós kötelezettségünkről van szó, hogy ezt a vasútvonalat modernizáljuk. Pontosan tudja. Ön számonkér rajtunk egy olyan beruházást, amelyet egyébként helyesnek gondolunk, és amit egyébként az Európai Unió is számonkérne rajtunk, ha nem tennénk meg. Ön azt akarja, hogy kötelezettszegési eljárás induljon Magyarország ellen? Egy olyan beruházást támad, amelyik sok ezer ember számára biztosít munkát a kivitelezés során, és sok ezer ember számára biztosít majd megélhetést is, amikor a felújítás elkészül, hiszen korszerűsítésre, kapacitásbővítésre mindenképpen szükség van, részben az európai uniós elvárások miatt, részben pedig a nemzetstratégiai céljaink miatt is.

Tisztelt Képviselő Úr! Engedje meg, hogy arra is felhívjam a figyelmet, hogy a magyarországi vasúthálózat az ötödik legforgalmasabb Európában, évente mintegy 150 millió utast szolgál ki, és több tíz millió tonna árut szállítanak rajta. És azzal szemben, amit ön elmondott, ezt a vasútvonalat mi fontosnak tartjuk, a 2018 és 2023 közötti időszakban több mint 1700 milliárd forint uniós és hazai fejlesztési forrásból valósítunk meg vasúti nagyberuházásokat: felújítunk mintegy 660 kilométernyi vasútvonalat, 200 kilométernyi új szakasz épül, és mintegy 440 kilométernyi vasútvonalat villamosítunk. Ez az igazi fejlesztés. Köszönöm megtisztelő figyelmét. (Taps a kormánypártok soraiból.)

ELNÖK: Most a DK részéről Gyurcsány Ferencnek adom meg a szót.




Felszólalások:   22-25   26-29   30-33      Ülésnap adatai