Készült: 2024.09.24.14:07:28 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

53. ülésnap (2019.02.18.), 78. felszólalás
Felszólaló Dr. Mosóczi László
Beosztás Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka előterjesztő nyitóbeszéde
Videó/Felszólalás ideje 5:06


Felszólalások:  Előző  78  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. MOSÓCZI LÁSZLÓ innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A magyar és szlovák fél Pozsonyban, 2018. december 11-én írta alá a Dunakiliti és Doborgaz között létesítendő, kerékpárosok és gyalogosok közlekedésére szolgáló híd és az Őrhalom és Ipolyvarbó települések között, az Ipoly folyón létesítendő közúti híd, valamint a kapcsolódó létesítmények megépítéséről szóló megállapodásokat. Magyarország és Szlovákia az elmúlt években ezekhez hasonló szerződések sorát kötötte meg, amelyek nyomán fokozatosan épülnek ki az infrastrukturális kapcsolatok a sok évtizeden keresztül egymástól elszakított térségek között. A most tárgyalt törvényjavaslatok célja a szlovák féllel megkötött megállapodások beillesztése a magyar jogrendbe. A nemzetközi szerződésekkel kapcsolatos eljárásokról szóló törvény alapján a megállapodások törvényi szintű kihirdetése szükséges.

(A jegyzői székben dr. Szűcs Lajost dr. Vinnai Győző váltja fel.)

Kérem, engedjék meg, hogy néhány mondatban ismertessem a tisztelt Országgyűlés előtt lévő nemzetközi szerződések főbb tartalmi elemeit.

A magyar és a szlovák fél megállapodott abban, hogy Dunakiliti és Doborgaz között egy olyan mederhidat épít meg, amely a Duna mint határfolyó és a bősi vízierőmű szlovák területen lévő üzemvízcsatornája közé zárt területen elhelyezkedő települések számára biztosít kapcsolatot a Szigetköz felé.

(15.20)

Az új híd az EuroVelo 6 - folyók útja - nemzetközi kerékpárút szlovák és magyar szakaszai között is kapcsolatot létesít, amely kedvező hatással lesz a Szigetköz kerékpáros turizmusa és a térségben működő kis- és középvállalkozások fejlődésére. Az új kapcsolat elsősorban a helyi lakosság és a kerékpáros turizmus igényeit fogja kielégíteni.

A híd hossza 250 méter, teljes szélessége 4,9 méter, az útpálya korlátok közötti szélessége 4 méter. A megállapodás alapján a magyar és szlovák fél közösen, egyenlő arányban fogja viselni a híd megépítésével összefüggő beruházási költségeket. A híd és a kapcsolódó létesítmények mintegy 10 millió eurós építési költségének 85 százalékát az Európai Unió Interreg-programjából már megítélt támogatás fedezi. A kivitelezőt a megállapodás szerint a szlovák fél választja ki a Szlovák Köztársaság területén hatályos közbeszerzési törvényben foglalt előírások szerint. A hídhoz kapcsolódó létesítmények, utak megépítését mindkét fél önállóan végzi a saját oldalán.

Szintén most tárgyalja a tisztelt Országgyűlés az Őrhalom és Ipolyvarbó közötti Ipoly-híd megépítéséről szóló megállapodás kihirdetését. A tervezett híd helyén régen is híd állt, hasonlóan az Ipoly-völgy sok más pontjához, mivel szinte minden településnek saját hídja volt, ahol a gazdák át tudtak járni a túlparton lévő földjeiket megművelni. A magyar-csehszlovák határ térségében a termőföldek államosításáig fennmaradt a kettős birtokosság rendszere, ezért az 1950-es évekig rendszeres volt a közlekedés a két oldal között. Az ötvenes évek után a helyi kétoldalú kapcsolatok megszakadtak, a határok átjárhatósága megszűnt. A kisebb hidakat nem használták, azok karbantartás hiányában és a rendszeres árvizek következtében fokozatosan tönkrementek.

A most tárgyalt szerződés keretében a magyar és a szlovák fél abban állapodott meg, hogy a közúti kapcsolat a régi híd helyén épül újra, ahol jelenleg egy ideiglenes fahíd áll. A megállapodás alapján a magyar és a szlovák fél közösen, egyenlő arányban fogja viselni a híd megépítésével összefüggő beruházási költségeket. A kivitelezőt a magyar fél választja ki a Magyarország területén hatályos közbeszerzési törvényben foglalt előírások szerint. A közbeszerzési eljárásban mindkét ország képviselői részt vesznek. A hídhoz kapcsolódó létesítmények, utak megépítését mindkét fél önállóan végzi a saját oldalán. A híd és a kapcsolódó létesítmények építési költségeit a felek az Európai Unió Interreg-programjából tervezik fedezni.

A helyi jelentőségű projektek elsősorban a határ menti közösségek érdekét szolgálják, az érintett térségekben lakók életminőségét javítják. Magyar-szlovák viszonylatban olyan nagy volumenű beruházások is folynak, mint az új komáromi Duna-híd megépítése, a Miskolc-Kassa autópálya vagy az M15-ös gyorsforgalmi út négysávosítása, amivel teljes hosszban létrejön a sztrádakapcsolat a két főváros között.

Kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a beterjesztett törvényjavaslatokat elfogadni, a Magyarország Kormánya és a Szlovák Köztársaság Kormánya közötti megállapodások kihirdetését támogatni szíveskedjék. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  78  Következő    Ülésnap adatai