Készült: 2024.05.11.16:35:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

192. ülésnap (2016.11.29.), 96. felszólalás
Felszólaló Vantara Gyula (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:09


Felszólalások:  Előző  96  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VANTARA GYULA (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A mai nap folyamán a Fidesz-KDNP politikusai részéről gyakran hangzott el az a mondat, hogy a Fidesz-KDNP számára első a gyermek.

A kormány célja, hogy a magyar gyerekek, diákok versenyképes tudást szerezzenek, a pedagógusok pedig megbecsülést kapjanak mindennapi munkájukhoz. A gyerekek érdekeit tartjuk szem előtt a köznevelés céljainak meghatározásakor, a működtetés feltételeinek kialakításakor és a jövőbeni döntésekkor. A gyermekek ügye fontosabb annál, mint hogy egyes politikusok hangulatkeltésre használják fel; a politikának nincs helye az iskolában.

A gyermekek ügyére való tekintettel különösen arra szeretném felhívni a figyelmüket, hogy a gyerek az első, és engedjék meg, hogy az oktatást érintően a kör­nyezet fenntarthatóságáról, a nevelésről, az egész­ségfejlesztésről, illetve a bűnmegelőzésről szóljak néhány szót.

A köznevelési intézményekben a nevelési-ok­tatási feladatok részei a környezeti nevelés, a Nemzeti alaptanterv egyik kiemelt fejlesztési területe a fenntarthatóságra nevelés, amelynek keretében számos műveltségi területen belül megjelennek a környezeti nevelés, fenntarthatóság rendszerszintű kérdései. Az iskolák számára számos olyan választható program, tanári segédlet áll rendelkezésre, amelyek összhangban állnak több tantárgy vonatkozásában a fenntarthatósággal, a környezeti neveléssel, valamint a környezeti problémákkal.

Az ismeretek elsajátításához számos kiadvány is elérhető az iskolák pedagógusai számára. A környezettudatos szemlélet és gondolkodásmód erősítése érdekében is folytatódnak a köznevelés területén többéves múlttal rendelkező nevelési-oktatási programok, olyanok, mint a „Zöld óvoda”, az „Ökoiskola” program és hálózat, az „Erdei óvoda és iskola” program, a GLOBE- és a BISEL-programok. A „Zöld óvoda” program és hálózat kialakításával az iskolai előkészítő nevelés és oktatás szintjén tervezetten és szervezetten elkezdődik a környezeti nevelés. Az óvodai nevelésben a környezettudatos szemlélet hosszú ideje az érdeklődés középpontjában van. Kialakultak azok az óvodapedagógusi alkotóműhelyek, ahol példamutató eredmények születtek a pedagógiai módszertan vonatkozásában, valamint kialakult az óvodai környezeti nevelés tárgyi eszközrendszere. A magyarországi „Zöld óvoda” programot a környezetügyért felelős tárca működteti, és az elmúlt év végén 785 zöldóvoda, 52 örökös zöldóvoda működött az országban, összesen tehát 837 óvodai feladatellátási hely rendelkezett a minősítő címekkel.

Kiemelten fontosnak tartom, hogy a nevelési-oktatási intézmények kötelező feladata a teljes körű egészségfejlesztés bevezetése, amelyet a nevelési-ok­tatási intézmények működtetéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló EMMI-rendelet részletesen szabályoz. A teljes körű egészségfejlesztés kiemelt és hangsúlyosan megjelenő feladatai a következők: az egészséges táplálkozás, a mindennapos testnevelés és testmozgás, a testi és lelki egészség fejlesztése, a viselkedési függőségek, a szenvedélybetegségekhez vezető szerek fogyasztásának meg­előzése, a bántalmazás és az iskolai erőszak megelőzése, a baleset-megelőzés és az elsősegélynyújtás és végül a személyi higiénia. Ezekre a területekre terjednek ki a feladatok.

Szintén ebbe a körbe tartozik az egészséges táplálkozással kapcsolatos ismeretek átadása is. Mint ahogy előttem szólók is említették, itt szeretném megemlíteni, hogy a gyermek-közétkeztetés megújítását célozta meg a Békés megyéből elindult Mintamenza-program. A program jegyében megújultak a konyhatechnológiák, csökken a só és a cukor mennyisége, valamint a szakmai együttműködési megállapodások révén még hatékonyabban folytatódik ez a munka.

(15.20)

A bűnmegelőzés kapcsán aktívan foglalkoznunk kell a nevelési-oktatási intézményekben előforduló agresszió és a különböző pszichoaktív szerek, kábítószerek használatának megelőzésével is. Ebben tevékenyen részt vesznek az iskolai bűnmegelőzési tanácsadók. A program a Belügyminisztérium és az EMMI közötti szoros együttműködésnek köszönhetően jött létre, és az Országos Rendőr-főkapitányság koordinációja mellett valósul meg.

Jelenleg mintegy 154 tanácsadó tevékenykedik azokban a tankerületekben, ahol egy előzetes igényfelmérés alapján indokoltnak jelezték a rendőrök jelenlétét. A tanácsadók fegyvertelenül és civilben tevékenykednek az iskolákban, az intézmény éves munkatervéhez igazított saját munkatervvel. Feladatuk elsődlegesen a prevenció és a pedagógusok ezen a téren való tevékenységének a segítése. Az ORFK és az EMMI kijelölt munkatársai rendszeresen értékelik a feladat megvalósulását, valamint a terepen tevékenykedő tanácsadók visszajelzései alapján a szükséges beavatkozásokat megteszik. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Köszönöm a figyelmet. (Taps a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:  Előző  96  Következő    Ülésnap adatai