Készült: 2024.09.19.05:08:47 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

188. ülésnap (2021.04.08.), 271. felszólalás
Felszólaló Dr. Steinmetz Ádám (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 3:46


Felszólalások:  Előző  271  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. STEINMETZ ÁDÁM (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A közel százéves múltra visszatekintő mesztegnyői kisvasút a somogyi családok és a hozzánk látogatók körében is igen népszerű. Nem véletlenül, hiszen hazánk egyik leghangulatosabb kisvasútja, 9 kilométeren át zakatol egy idilli, csodaszép környezetben, egy tájvédelmi körzeten át. És valószínűleg erre is tekintettel 2019-ben a Fidesz-kormány bejelentette, hogy azonnali támogatásban részesítik a mesztegnyői kisvasutat, mert, idézem: „A kormány folyamatosan támogatja a természetjáráshoz kapcsolódó turisztikai attrakciók, kisvasutak rendbetételét és megújítását.”

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A kérdés az, ha a kormányzati, egyébként nemes és értékelendő szándék megvan, valamint a fejlesztéshez szükséges forrás is rendelkezésre áll, akkor 2019 óta miért nem tették már rendbe ezt a vasutat? A kisvasúton egyébként a személyszállítás a koronavírus-járvány berobbanása óta szünetel. Ezen idő alatt egyébként már el is kezdhették volna a munkálatokat, ez azonban a mai napig nem történt meg.

A mesztegnyői kisvasút üzemeltetését szüneteltető állami erdészet, a SEFAG Zrt. honlapján pedig a következő tájékoztatást olvashatjuk: „Jelenleg előkészítés, illetve tervezés alatt áll a vasúti pályaszerkezet felújítását célzó beruházás.” Hallották? Előkészítés alatt áll, és még csak tervezés alatt áll, és azt sem lehet tudni, hogy egyáltalán mikor fognak hozzá ehhez a fejlesztéshez.

Az állami tulajdonú cég közben váratlanul elbocsátotta a kisvasúton dolgozókat. Tették mindezt egy gazdasági válság idején, amikor rendkívül nehéz újra elhelyezkedni, új munkát találni, különösen azoknak az embereknek, akik a nyugdíjazás előtt állnak. Mi lesz most velük? És egyébként pontosan ezek az emberek voltak azok, akik rendszeresen karbantartották ezt a vasúti vonalat. Egyszerűen nem igaz az a hír, hogy a kisvasút balesetveszélyessé vált volna. És azt is szeretném megemlíteni, hogy az utasszám 2013 óta folyamatosan növekedett, az elmúlt években pedig megduplázódott.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A somogyi emberek képviseletében újra meg kell kérdeznem, 2019 óta miért nem kezdték el a felújítást, és egyáltalán mikor fogják befejezni azt, mikor fogunk tudni újra utazni ezen a csodálatos útvonalon ezzel a csodálatos mesztegnyői kisvasúttal. És amíg erre a kérdésre nem kapunk világos és egyértelmű választ, addig joggal gondolhatjuk, hogy a mesztegnyői kisvasút a mesztegnyői bicikliút sorsára fog jutni, aminek kiépítését a Fidesz-kormány évek óta ígéri, de még el sem kezdték.

De maradjunk a vasúti példánál, rosszabb eset is van, mégpedig a Balatonszentgyörgy-Somogyszob vagy a Balatonfenyves-Táska vasútvonal. Az előbbin 2009, az utóbbin 2002 óta szünetel a személyszállítás, és azóta már a síneket is elhordták. De ha ez bekövetkezik, az méltatlan lenne Somogyországhoz, és méltatlan lenne annak ékéhez, a mesztegnyői kisvasúthoz. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik soraiból.)




Felszólalások:  Előző  271  Következő    Ülésnap adatai