Készült: 2024.09.23.10:09:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

80. ülésnap (1999.06.21.), 240. felszólalás
Felszólaló Várhegyi Attila (Fidesz)
Beosztás a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának politikai államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utánihoz hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 4:11


Felszólalások:  Előző  240  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VÁRHEGYI ATTILA, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának államtitkára: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Országgyűlés! Őszinte örömmel mondhatom, hogy a képviselő úr nyitott kapukat dönget, hiszen a Képző- és Iparművészeti Lektorátus hivatalosan mindenképpen több mint egy évtizede egyáltalán nem végez engedélyező vagy művészetpolitikai tevékenységet. A lektorátus már rég, de ma biztosan nem azonos az 1963-ban létrehozott intézménnyel. Szolgáltató nonprofit intézményként csupán szakértői állásfoglalásokat ad ki, amellyel segíti a települési önkormányzatok és a civil szféra köztéri mecenaturális tevékenységét.

Több ezer önkormányzatot, társadalmi szervezetet, kulturális, egyházi és oktatási intézményt lehetne felsorolni, amelynek a lektorátus az elmúlt években hasznos segítséget nyújtott. A lektorátus ezt a feladatát az önkormányzatok hatásköréről rendelkező '91. évi XX. törvény 109. §-a alapján végzi, amely törvényhely a közterületen, valamint a középületben elhelyezett képzőművészeti és iparművészeti alkotások, így különösen a szobrok és emlékművek elhelyezéséhez, áthelyezéséhez és lebontásához az önkormányzatok részére művészeti szakvélemény beszerzésének kötelezettségét írja elő.

A Képző- és Iparművészeti Lektorátus állami intézmény, melytől szakvéleményt lehet beszerezni. Ez egyáltalán nem zárja ki azt, hogy a szakértői névjegyzékben szereplő szakértők önállóan ne adhatnának szakvéleményt. Sokkal általánosabb azonban, hogy az önkormányzatok nagyobb bizalommal vannak egy professzionális állami intézmény, mint egy-egy helyi művész iránt. Annál is inkább, mivel a lektorátus kizárólag külső és elismert szakértőkkel dolgozik, ügyelve a pártatlanságra és az összeférhetetlenségre. A lektorátus minden esetben a szakértői bizottság véleményét jegyzőkönyvben rögzíti, és ez alapján adja ki hivatalos állásfoglalását, amelyet valamennyi érintettnek megküld.

A Kulturális Közlöny március 26-ai számában adtuk közzé a művészeti szakmai szervezetek közreműködésével összeállított új szakértői listát, amely közel ezer nevet tartalmaz. Csak szeretném megjegyezni, hogy a szakértőket a következő intézmények, illetve szervezetek javasolták: a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete, a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége, a Magyar Képzőművészeti és Iparművészeti Társaságok Szövetsége, a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület, a Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesület, a Magyar Tervezőgrafikusok Egyesülete, a Magyar Designer Céh, a Magyar Fotóművészek Szövetsége, a Magyar Fotóriporterek Társasága, a Magyar Alkalmazott Fotográfusok Szövetsége - hadd ne soroljam tovább. Jó néhány állami intézmény van még emellett, amely szintén javaslatot tett.

Fontosnak tartom megjegyezni, hogy a szakvélemény csupán egy szakmai állásfoglalás az adott köztéri alkotás művészi értékéről, az abban foglaltak nem kötelezőek a megrendelőre. Minden esetben a helyi önkormányzat képviselő-testülete dönt arról, hogy az adott szakvélemény ismeretében mire költi a közpénzeket. Az ő felelősségük, ha adott esetben például egy művészi értelemben dilettáns köztéri szobrot akarnak felállítani.

A központi költségvetéshez támogatások iránti pályázatokhoz, és nemcsak a millenniumi pályázatokhoz, a helyszín ismeretén alapuló lektorálási szakvéleményt kell beszerezni. Nem várható el ugyanis, hogy a pályázatot elbíráló szakértői zsűri valamennyi helyszínre elutazzon, és megismerje a helyi körülményeket. Egy köztéri szobor állításához ugyanúgy ismerni kell azt az épített környezetet, amelybe a szobor kerül, mint a szobortervet, a kivitelezés technikai és költségvetési realitását. Egy köztéri szobor költségvetése 500 ezertől akár 50 millió forintig is terjedhet. Ennek realitását egy budapesti íróasztal mellől megítélni, azt hiszem, nem lehet, nem is erre irányult az ön által felvetett kérdés, illetve a vélemény.

Megalapozott döntéseket csak szakszerűen előkészített pályázatok esetén lehet hozni. E kormánynak ez a célja és ezt a feltételt minden esetben biztosítani kívánja, például azzal a szakértői névjegyzékkel, amelyet szívesen adok át a képviselő úrnak, és természetesen ajánlok minden véleményeztető figyelmébe.

Köszönöm. (Taps.)




Felszólalások:  Előző  240  Következő    Ülésnap adatai