Készült: 2024.09.19.22:29:34 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

24. ülésnap (2014.11.10.), 274. felszólalás
Felszólaló Balla Mihály (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:25


Felszólalások:  Előző  274  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BALLA MIHÁLY (Fidesz): Köszönöm szépen a lehetőséget. Tisztelt Képviselőtársaim! Hozzászólásomban egy olyan témakörről szeretnék beszélni az általános vita keretében, illetve itt a törvényalkotási folyamatban, amelyről már több képviselőtársam szót ejtett. De majd visszatérek a gondolataim között arra, hogy néhány dolgot, úgy látom, rosszul látnak. Különösen azért, mert hozzászólásommal a célom az is, hogy elmondjam, a 4. §-t módosítani szeretném a törvényben, illetve azt, hogy a 4. §-t a törvény hagyja el.

Pontosan azért gondolom, hogy így talán tisztába tudom tenni az önök által is elmondottakat, mert itt néhányan talán nem tudják azt, hogy amikor Nógrád megyében november 22-én a Nógrád megyei közgyűlés úgy döntött, hogy Balassagyarmatra helyezi a közgyűlés székhelyét (Közbeszólások a Jobbik soraiból: Még nincs is november 22-e. Nem október?), akkor 8 igen, 5 tartózkodó és 1 ellenszavazat volt akkor a közgyűlésen belül. Ebben 5 fideszes, 2 jobbikos és 1 MSZP-s igen szavazat volt a megyei közgyűlés székhelyének a megyeszékhelyről való áthelyezésére Balassagyarmatra.

(Az elnöki széket Jakab István, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

És alapvetően most a módosításnak az a lényege, tulajdonképpen azt biztosítaná a módosítás, hogy a megye olyan városában is lehessen a megyei önkormányzat székhelye, amelyet a város történelmi, gazdasági és társadalmi jelentősége is indokol. Ez a lehetőség nem érinti a megyeszékhelyeknek sem a jogi, sem a közigazgatási, sem az államigazgatási státusát. Különösen azért, mert 1994 óta a megyei közgyűlésekről nem szavaznak a megyeszékhelyeken, és a megyeszékhelyek közgyűléséről nem szavaznak a megyék más településein. Tehát a közgyűléseket a megyeszékhelyeken kívüli választók, a megyeszékhelyen kívül élők választják meg.

A 2011-ben megalkotott önkormányzati törvény pedig 2012 januárjától a megyei közgyűlések feladatkörét az addigi intézményfenntartói szerepből stratégiai alkotó, területfejlesztési, annak tervezését és koordinálását szolgáló funkcióvá változtatta. A megyeszékhely pedig önállóan dönt a saját fejlesztési ügyeiben, tehát alapvetően a stratégiáját, egyáltalán a fejlesztési elképzeléseit a megyeszékhely önállóan, saját közgyűlésén keresztül állapítja meg.

A megyei önkormányzatok legitimációját elsősorban a megyeszékhelyen kívül élő szavazatok biztosítják. Akkor, amikor önök ezt a döntést, amit a Nógrád megyei önkormányzat meghozott, itt bírálták, alapvetően olyan önkormányzati képviselők, megválasztott közgyűlési képviselők döntöttek, akik, ha összeszámolnánk, az összes megyei listára leadott szavazatok körülbelül 70 százalékát tudhatták maguk mögött. És még egyszer hangsúlyozni szeretném, hogy a megyei közgyűlés döntése nem érinti, az adott esetben nem érinti Salgótarján megyeszékhelyi státusát, közigazgatását, államigazgatását semmilyen formában.

Talán Balassagyarmat térségének képviselőjeként azért hadd mondjam el azt, hogy tulajdonképpen ez részben történelmi jóvátétel. Ha a történelemben visszapörgetjük 1949. december 14-ét, akkor egy tollvonással, egy döntéssel, egy kormányzati döntéssel megváltoztatták a megye székhelyét. Ezért úgy gondolom, azzal, hogy a megyeszékhelyen túli vagy azon kívüli települések által megválasztott helyi térségi, tehát a megyei önkormányzati képviselők, azok, akik alapvetően egy megbízatást kaptak, olyan területfejlesztési ügyekben, ami az egész megyét érinti, felelősséggel fognak eljárni.

Másrészt nagyon fontosnak tartom azt is, hogy olyan kérdést is rendez, ami tiszteletben tartja a megyeszékhelyet, Salgótarján államigazgatási központ, az intézményfenntartási rendszer központja, és ezen a státusán nem változtat semmit. Az, hogy a közgyűlés a székhelyét áttette Balassagyarmatra, ezzel tulajdonképpen egy történelmi jóvátétel zajlott le, akár áldozatok, akár olyan fájdalmak nélkül, amit mondjuk, 1949 okozott.

És engedjenek meg még egy gondolatot, ezért is nyújtottam be a törvényjavaslathoz ezt a módosításomat, aminek alapján ezt a 4. §-t kivennénk, hiszen az ezt megelőző önkormányzati törvényben a szervezeti és működési szabályzata a megyei önkormányzatoknak rendelkezik a székhelyről. Úgy gondolom, ha erről vita is nyílt, vagy vita is nyílik, ennek a térségnek ez a döntése tulajdonképpen arról is szól, hogy egy meghatalmazást, felhatalmazást kapott egy olyan közgyűlés, amelynek tagjai, talán területi alapon, lehet, hogy a megyében a történelmi szemléletmódjuk alapján döntöttek úgy, hogy egy kezdeményezést megszavaznak. Tehát úgy gondolom, egyrészt megpróbáljuk tiszteletben tartani ezt a döntést, másrészt pedig azzal, hogy a paragrafus visszavonását kéri a helyi országgyűlési képviselő a módosító javaslatában, bízom benne, hogy sokak megértését és sokak támogatását fogja bírni.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  274  Következő    Ülésnap adatai