Készült: 2024.09.20.15:50:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

174. ülésnap (2004.10.13.),  151-183. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 1:38:52


Felszólalások:   77-151   151-183   183-195      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Az általános vitát lezárom. A benyújtott módosító javaslatokra figyelemmel a részletes vitára bocsátásra és a részletes vitára várhatóan következő ülésünkön kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik „ A textil- és ruházati, valamint a bőr- és cipőipar súlyos helyzetének enyhítéséreö címmel előterjesztett országgyűlési határozati javaslat általános vitája a lezárásig. Farkas Imre, Kovács Tibor, MSZP, Latorcai János, Ivanics István, Fidesz, és Fülöp István, MDF, képviselők önálló indítványát H/10683. számon, a gazdasági bizottság ajánlását pedig H/10683/1. számon kapták kézhez.

Megadom a szót Farkas Imre képviselő úrnak, a napirendi pont előadójának, tízperces időkeretben. Öné a szó, képviselő úr.

FARKAS IMRE (MSZP), a napirendi pont előadója: Elnök Úr! Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Ritka pillanat, amikor az Országgyűlés önálló napirendként foglalkozik a könnyűiparral. Most ennek vagyunk a részesei.

Képviselői indítványunkat országgyűlési határozat formájában terjesztettük elő, melyben intézkedéseket kérünk a kormánytól. Lépésünket a textil-, ruházati, bőr- és cipőipar súlyos helyzetével indokoljuk. Természetesen segélykiáltásként interpelláció, kérdés formájában az Országgyűlésben korábban is fel-felbukkant ilyen ügy. Ezek általában egyedi esetek voltak, melyekre azonnali intézkedéseket kértünk - váltakozó sikerrel.

A könnyűipar folyamatos leépülése, gyorsabb vagy lassúbb térvesztése szerintünk átfogóbb kezelést kíván. Már csak azért is, mert minden csapás ellenére a ruházati ipar iparon belüli súlya, különösen a foglalkoztatásban betöltött szerepe még mindig jelentős. Ez utóbbi megállapítást egyébként senki sem vitatta, de átfogó intézkedésekre máig nem került sor.

Hogyan történhetett ez? A munkáltatók és munkavállalók szakmai, érdek-képviseleti szervei évek, sőt mondhatjuk, évtizedek óta hallatják szavukat, nem csak beszéltek, hanem tanulmányok sokaságát készítették el, amelyekben megoldást segítő javaslatokat is felvetettek. Nem hiányzott feléjük a biztatás sem, az illetékes minisztériumok - kormányoktól függetlenül - segítséget ígértek.

Mivel indult el a munka? Természetesen újabb vizsgálódással, elemzéssel. Sok jó tanulmány készült el, kiválóan bemutatva a könnyűipar tündöklését és még részletesebben hanyatlását.

A megállapítások ezekben vitathatatlanok. Például: a ruházati ipar több száz éves hagyományokra visszatekintő ágazat. Gondjai már a nyolcvanas években megjelentek, az első nagy csapás azonban a keleti piacok elvesztése volt. Térvesztése azóta is folytatódik. A ruházati ipar iparon belüli részesedése egyre csökken. A termelést tekintve 1995-ben 4,7 százalékot, 2002-ben már csak 3,2 százalékot képviselt. Az export részaránya 1995-ben 8,2 százalék volt, 2002-ben már csak ennek fele. A foglalkoztatottság viszont 1995-ben 15,2 százalék volt az iparon belül, de még 2002-ben is elérte a 13,8 százalékot.

És jönnek azok a megállapítások, amiket szintén rendre olvashatunk. Ha ez a tendencia folytatódik, akkor az export akár 80 milliárd forinttal is csökkenhet, a társassági adóbevétel egymilliárd forinttal lehet alacsonyabb.

 

(16.20)

 

És a foglalkoztatásra vetítve a dolgokat: további 30-40 ezer fő válhat munkanélkülivé, ami 14 milliárd forinttal terhelheti meg a Munkaerő-piaci Alapot. A társadalombiztosítási járulék és a személyi jövedelemadó-befizetések 12 milliárd forinttal is csökkenhetnek. Mi vezetett ide? A válasz általában összecseng, és ezek a gondolatok variálódnak: a keleti piacok elvesztésén túl az import szinte korlátlan beözönlése, a munkaerőköltségek növekedése, a máshol jellemző feketemunka és feketekereskedelem, a forint erősödése, a fejlesztések elmaradása s a többi, ezekből számos kérdés kifejthető.

A szükséges intézkedések felsorolása minden tanulmánynak a leggyengébb része. A szakmától érkezők vitatják, az uniós előírásokra és a költségvetési kiadásokra való hivatkozás pedig kiirtja a még fennmaradó elképzeléseket. Az eredmény néhány eseti, felszínes, alig érezhető hatású lépés, és ez az igazi baj. Egy korábbi cégvezető így fogalmazott, amit többször hallottam tőle, és azt hiszem, erre a helyzetre kifejezetten igaz: semmit sem ér a jó diagnózis, ha nem követi terápia.

Elfogadható-e az intézkedések elmaradása? Ha nem teszünk semmit, biztosak lehetünk a drámai végben. Emberek ezrei lesznek munkanélküliek, települések lehetetlenülhetnek el, rosszul jár az állam is. Nem vitatható, hogy a ruházati iparra jellemző tendenciákat nem lehet megfordítani, ám ezeket fékezni igen. Egyik kedvenc íróm, Moldova György a Szent tehén című könyvben, amit a textiliparról a hetvenes évek végén írt, így fogalmaz: “A visszavonulásnál már csak a rendezetlen visszavonulás a rosszabb.ö Ezt egy hőse mondja. Igen, a visszavonulás elkerülhetetlen, de készüljünk fel rá, és cselekedjünk a veszteségek minimalizálása érdekében.

Mi, képviselők, ennek szándékával nyújtottuk be határozati javaslatunkat. Ma az sem gyakori az Országgyűlésben, hogy három párt öt képviselője közös fellépésre szánja el magát. Mi több éve együtt dolgozunk a gazdasági bizottságban, és a mai politikai hangulatban, megosztottság közepette is igyekszünk felülemelkedni mindezeken, és szakmai előterjesztést próbáltunk készíteni.

Mi van ebben a határozattervezetben? Felkérés a kormány részére, hogy tekintse át a textil-, ruházati, bőr- és cipőipar helyzetét, és dolgozzon ki erre intézkedéseket, majd ezeket vezesse be, illetve ahol erre szükség van, terjessze elő azokat az Országgyűlésnek törvényjavaslatok formájában. A lehetséges intézkedéseket igyekeztünk körvonalazni, tehát nem csak ezt az egyetlen mondatot fogalmaztuk meg; például felvetettük, hogy miben gondolkozhat a kormány: az egészségügyi hozzájárulás eltörlésében, a bérterhek csökkentésében, az import monitorozásában, védintézkedések támogatásában. Szigorúbb vámellenőrzésekre van szükség. A ruházati nagy- és kiskereskedelem ellenőrzésének szigorítását kérjük. Ágazatspecifikus szerkezetátalakítás és fejlesztési programok kiírását és támogatását kérjük; a vállalkozók lehetőségeinek javítását, a pályázati kritériumok könnyítését. További munkahelyteremtő és munkahelymegtartó programok támogatását szeretnénk elérni, és ahol mindez már nem segíthet, válságkezelő programok kidolgozását kérjük a hátrányos helyzetű térségekre, településekre, amelyek életében meghatározó a ruházati ipar.

Meggyőződésünk szerint most nincs szükség hosszú távú vizsgálódásra, hiszen a kormányzat legutóbb 2002-ben és 2003-ban elkészített egy alapos vizsgálatot, amit azonban intézkedés nem követett. Azt kérjük, hogy ezeken az alapokon, az akkor felvetődött intézkedéseket átgondolva készüljön el egy intézkedéscsomag, amit részben még a mostani költségvetésben, részben pedig külön törvényjavaslatok formájában vagy kormányzati, miniszteri intézkedések részeként is érvényesíteni lehet. Ezen határozattervezet elfogadásához kérjük képviselőtársaink támogatását, és mindenekelőtt számítunk a kormány kedvező hozzáállására. Köszönöm a figyelmet. (Taps.)

ELNÖK: Köszönöm. Most megkérdezem, hogy a kormány nevében kíván-e felszólalni valaki. Igen, megadom a szót Gaál Gyula államtitkár úrnak.

GAÁL GYULA gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Hölgyeim és Uraim! A magam nevében és a kormány nevében is tudom mondani, hogy nagy együttérzéssel vagy empátiával fogadjuk a képviselő urak javaslatát, és külön köszönettel tartozunk annak, hogy igen nagy felelősséggel, választóik iránt érzett felelősséggel foglalkoznak ezzel a kérdéssel.

Ahogy képviselő úr is említette, a kormány az elmúlt években szintén foglalkozott ennek az ágazatnak, tehát a textil-, a ruházati ipar, a bőr- és cipőipar ágazatának a helyzetével, és megtárgyalta különböző fórumokon, a gazdasági kabinet tárgyalta, a kormány tárgyalta ezeket az elemzéseket. Ezeknek jórészt az eredménye persze az, hogy sok adalékunk van, sokféle tudásunk gyűlt össze arról, hogy mi okozza ezt a jelenséget, amivel szembe kell most nézni. Igazából a nehézséget valóban az okozza, amit képviselő úr is mond, hogy mik a releváns, megfelelő válaszok ezekre a problémákra.

Egyrészt azt azért mindenképpen látnunk kell, hogy a ruházati ipar, a bőr-, cipőipar mindenhol a világon, de az Európai Unión belül kifejezetten nehéz helyzetben van, ezt az ágazatért felelős vagy az ágazatban dolgozó gyártók által megfogalmazott mindenféle kiáltványok, beadványok, kezdeményezések pontosan jelzik. De ennél is pontosabban jelzi ennek az ágazatnak a helyzetét a fejlett iparú országokban, hogy egy nagyon jelentős mértékű leépülés következett be, és a tevékenységek meghatározó vagy jelentős része elköltözött, kitelepült ezekből az országokból.

Mi ennek az oka elsősorban? Nyilvánvalóan az, hogy az ágazat jellegéből adódóan ez egy erősen kézimunka-igényes tevékenységet végző ágazat, tehát rendkívül sok, de viszonylag alacsony képzettséget igénylő munkát használ. Ahogy a képviselő úr által idézett adatok ezt mutatják, miközben az ipari termelési értéken belül 3-4 százalék körüli összértéket produkál ez az ágazat, addig a foglalkoztatottak számát tekintve 13 százalékos részarányt mutat, ami azt jelenti, hogy egységnyi hozzáadott érték előállításához lényegesen nagyobb munkamennyiséget használ föl. Ez természetesen csak úgy lehetséges, ha ez egy olcsó munkaerőt képes hasznosítani.

A fejlett ipari országokban - és más szempontból örömteli, hogy Magyarországot is egyre inkább ebbe a körbe tudjuk sorolni - azonban ez az olcsóbb munkaerő egyre kisebb mértékben áll rendelkezésre, és ezért ezek a tevékenységek, illetve az ide tőkét behelyező tulajdonosok keresik azokat az országokat, ahol lényegesen olcsóbb munkaerővel tudják megoldani ugyanezeket a tevékenységeket.

Itt egy megjegyzést engedjenek meg az elmúlt évekre vonatkozólag. Képviselő úr említette, hogy tendenciákat nem lehet megfordítani, de fékezni igen, és a visszavonulásnál is rosszabb a rendezetlen visszavonulás. Azt gondolom, hogy az elmúlt évek gazdaságpolitikájában, és itt kifejezetten a 2000. évtől végrehajtott gazdaságpolitikai változásokra gondolok, történt néhány olyan intézkedés, ami nem segítette elő a rendezett visszavonulást ezen a területen. Itt elsősorban a minimálbér igen látványos, jelentős emelésére gondolok, ami ezt az igen élőmunka-igényes ágazatot érintette a leghátrányosabban.

 

(16.30)

Ebben az ágazatban a munkavállalók kétharmadát érintette a minimálbér-emelés - ez lényegesen magasabb, mint bármelyik másik ipari ágazatban -, hiszen ennyire nyomottak vagy alacsonyak voltak a bérek. Tehát miközben egyik oldalon örülhetünk annak, hogy a munkavállalók egy része - persze, amelyik meg tudta őrizni a munkahelyét - magasabb bérszínvonalon végezte ezentúl a tevékenységét, más része viszont, éppen azért, mert ez jelentős költségnövekedés jelentett az iparágban, elveszítette a munkahelyét, tehát sem a megemelt minimálbért, se semmilyen minimálbért nem tudott ezek után realizálni és hazavinni a hónap végén. Tehát ez az egyik probléma.

A másik probléma az erős forint politikája, ami szintén ahhoz járult hozzá, hogy ez a többnyire bérmunkát végző ágazat exportteljesítményében - miközben az árbevételt devizában realizálja (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) - itthon forintban felmerülő költségeinek egyre kisebb hányadát fedezte az erős forintárfolyam miatt.

ELNÖK: Ötperces időkeret áll rendelkezésre a kormány számára.

GAÁL GYULA gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Bocsánatot kérek, elnök úr, nem voltam tisztában az ötperces időkeretemmel. Nem tudom, hogy egy következő felszólalás alkalmával van-e lehetőség a konkrét felvetésekre konkrét megjegyzéseket tenni, hogy mit tudunk elfogadni, mit tudunk javasolni ebből a határozati javaslatból.

ELNÖK: Természetesen van, államtitkár úr.

GAÁL GYULA gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm. Megkérdezem, hogy a gazdasági bizottság kíván-e előadót állítani. (Jelzésre:) Igen. Megadom a szót Kovács Tibor képviselő úrnak. Parancsoljon! Öné a szó, képviselő úr.

KOVÁCS TIBOR, a gazdasági bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A gazdasági bizottság megtárgyalta a képviselőtársaim által benyújtott indítványt, és azt egyetértéssel és támogatással fogadta, már csak azért is, mert egy olyan problémáról van szó, amely évek óta súlyos és nehéz gondot okoz az ország számos térségében. Különösen azért jelent ez problémát, mert egyes területeken egyedüli ágazat volt, amely foglalkoztatást nyújtott, és ezen ágazatok hirtelen megszűnése olyan foglalkoztatási gondokat okozott egyes térségekben - többek között abban a térségben is, ahol én országgyűlési képviselő vagyok -, ami a mai napig megoldhatatlan problémát okozott.

Ami a képviselők indítványát leginkább indukálta az indoklás szerint is, az az, hogy talán nem történt meg minden annak érdekében, hogy ez a folyamat valamilyen értelemben lassítható legyen, és valamiféle megoldást és átmenetet jelentsen azon foglalkoztatottak számára, akik hirtelen veszítették el a munkájukat. Véleményünk szerint tehát lényegesen kevesebb történt, mint amennyi valójában történhetett volna. Nem lehet azonosulni azzal a véleménnyel, hogy itt a gazdasági fejlődésnek egy olyan stádiumába érkezett az ország, amelynek eredményeként ezen ágazatok teljes leépülését tudomásul lehetne venni, mert hiszen nálunk lényegesen fejlettebb és nagyobb bérszinttel rendelkező európai uniós tagállamokban is él és létezik ez az iparág a mai napig is, tehát elsősorban nem ez az a probléma, amely ennek az ágazatnak az úgymond nehéz helyzetét eredményezte.

A vizsgálatok és kutatások sorozatára utalt már az államtitkár úr is, de az expozéban is a képviselő úr. Sajnálatos módon ezt követően nem történtek olyan lépések, amelyek érzékelhető változást eredményeztek volna. Csak egy példát, mert sokkal több idő nincsen. A versenyképesség kérdésköréről beszélt az államtitkár úr. Sokakban megfogalmazódik az a vélemény, hogy nem lehet versenyt teremteni egy olyan ágazatban, ahol hatalmas mennyiségű áru áramlik be az országba, ami nem lenne persze probléma, ha ez után az áru után valamennyi közterhet, amit meg kell fizetni, valóban meg is fizetnének. Legendák vannak arról, hogy ebben az ágazatban mik nem történnek, és bizony akár a törvényalkotás oldaláról, akár a törvényalkalmazás oldaláról ezt a folyamatot mindenképpen lassítani lehetett volna.

Mi, a többség, de nemcsak a többség, hanem a bizottság egyhangúlag támogatta az indítvány általános vitáját. Úgy gondolom, hogy azok a kezdeményezések, amelyeket képviselőtársainkkal ezen indítványban megfogalmaztunk, mindenképpen teljesíthetőek. Még nem vagyunk a 24. óra után, ez a bizottság tagjainak a meggyőződése. Van még mit tenni, és ha ezek a lépések gyorsan és határozottan történnek, akkor ebben az iparágban is lehet még eredményeket fölmutatni.

Szeretnék még egyszer emlékeztetni arra, hogy a bizottság egyhangúlag ajánlotta általános vitára az országgyűlési határozati javaslatot. Köszönöm szépen. (Taps.)

ELNÖK: Köszönöm. Most 8 perces időkeretben adom meg a szót képviselőtársaimnak, elsőként Németh Zsolt képviselő úrnak, MDF.

NÉMETH ZSOLT (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! A textil- és ruházati, valamint a bőr- és cipőipar súlyos helyzetére egy olyan mondat szerepel az országgyűlési határozati javaslatban, mely szerint eddigi történetének legkritikusabb helyzetébe jutott. Kovács Tibor képviselőtársam említette, hogy nem vagyunk túl a 24. órán, de mikor benyújtották ezt a javaslatot, mindenképpen a 24. óra elején lehettünk, amióta sok idő telt el, és megállapíthatjuk, hogy az eltelt néhány hónapban is jelentősen romlott ennek az ágazatnak a helyzete.

Ha egy hárompárti javaslat van, akkor az ember hajlamos arra, hogy kevésbé fogalmaz az okokban karcosan, kevésbé keresi a mai meg az előző kormányzat felelősségét, és energiáit inkább arra fordítja, hogy valamilyen megoldást találjunk. A megoldásra jelentős mondatok hangzottak el, szinte valamennyi lényeges megállapítás már elhangzott. Én magam ezt az előterjesztést a mostani őszi ülésszak egyik legfontosabb előterjesztésének tartom. Nem kell újságot olvasni, nem kell televíziót nézni ehhez: ki kell menni az utcára, át kell menni a szomszédhoz, hogy érezzük, ez milyen jelentős probléma. Az ország szinte valamennyi városában, településén kitapintható, hogy milyen hatása volt ezen ágazat leépülésének.

Vas megyében a június végén közzétett statisztika szerint 7116 munkanélküli van - egyötödével több, mint az egy évvel ezelőtti azonos időszakban -, a női munkanélküliek száma 39 százalékkal emelkedett, és ez egy sikerrégió volt, talán még ma is az. Különösen súlyos a helyzet, a megyei átlagnál súlyosabb a dél-vasi részen, ahol mandátumomat szereztem. Körmenden 82,6 százalékkal, Szentgotthárdon 38,2 százalékkal nőtt a munkanélküliség, és jelentős elbocsátásra került sor a térség harmadik városában, Vasváron is. Körmenden a Styl Rt.-nél 230, a Marc Cipőgyárnál 560, az Olip Cipőgyárnál 230 főt bocsátottak el, talán két év leforgása alatt, több mint ezer főt egy kisvárosban. Szentgotthárdon is majdnem 200 főt bocsátottak el egy év alatt. Összesen 1500 főt egy ilyen kistérségben.

Persze megkérdezhetjük azt, hogy van-e még mit megmenteni, vannak-e még cégek talpon. Igen, van, ehhez viszont nemcsak kiváló megoldásokat kell találnunk, hanem nagyon gyors lépéseket is tenni.

(16.40)

A Styl Rt. a leépítés után is még 1100 főnek ad munkát, a szentgotthárdi Lurotex több mint száznak. Maradni szeretnének, ha kapnának valamiféle segítséget.

Miért kell megmenteni ezeket a cégeket? Azért, mert például a Styl Rt. a ruhaipar utolsó fellegvára Európában, a legnehezebb kidolgozású és legkisebb szériájú termékeket készíti. Anyagilag is megéri megmenteni, ugyanis 2003-ban 587 millió forint adót fizetett a cég, a munkavállalók 332 milliót, ez összesen majdnem 1 milliárd forint, és a nettó kifizetett bér szintén 1 milliárd volt. Ennek a cégnek a felszámolása esetén közel 2 milliárd forintot kellene valamiképp pótolni. Az 1100 főt foglalkoztató céghez tartozik még közel 4 ezer fő az alvállalkozók, illetve más kapcsolataik révén.

Az ágazat leépülésének okait államtitkár úr is említette, ezek a minimálbér emelése, a forint árfolyamának erősödése. Aztán az ország valamennyi részében mindannyian tapasztaljuk a távol-keleti olcsó, nem mindig legális import jelenlétét mint okot.

A határozati javaslatban szereplő javaslatokkal egyetértek, azonban szeretném kiegészíteni azokat. Az import monitorozására szükség van, szigorúbb vámellenőrzésre is, csakúgy, mint a feketekereskedelem visszaszorítására, és szükség van a munkahelyteremtő és -megtartó programokra is. Szerintem ne fogadjuk el azt, hogy versenyidegenek, mert van más út is. Ebben az ágazatban a fő exportpiacokon a kereslet szűkülése erős árversenyt okozott, és eközben a versenytársak - például a szomszédos Szlovéniában a Mura Ruhagyár - jelentős állami támogatást kapnak. Tehát nemcsak a saját helyzetével kell megküzdenie, hanem a szomszédban lévő állami támogatással is. Szintén egyetértek azzal, hogy a vállalkozók lehetőségeinek javításánál a pályázati kritériumokat próbáljuk meg az ágazat igényeihez igazítani.

De van egy másik terület is, ahol lenne tennivaló, ez pedig a közbeszerzés. Sokszorosára nőtt a közbeszerzési törvény paragrafusainak a száma, de ez az ezzel elérni kívánt eredménnyel a legkevésbé sincs összhangban. Versenysemlegességet kívánnak ezek a cégek, hiszen vannak olyan alapanyaggyártók, amelyek a HM, BM, MÁV, Autópálya Rt. pályázatain rendre alulmaradnak, mert már a pályázati kiírásoknál szinte kódolt az a szűk kör, amely pályázni tud, amelyek - mondjuk - kereskedelmi cégek és nem gyártó cégek. Ezért aztán van olyan cég, amely sikerrel pályázik például a NATO pályázatán Olaszországban, míg a magyar közbeszerzési pályázatnál a rajtvonalra sem tud állni. Erre vonatkozólag módosító indítványt nyújtottam be, hogy vizsgáljuk meg, ezekkel a közbeszerzésekkel valóban ezt a célt kívánjuk-e elérni. Ezek mind olyan javaslatok, amelyek nem igényelnek többlet állami forrást, sőt abban bízom, hogy az utóellenőrzések során az derül ki, hogy magyar költségvetési pénzt lehet megspórolni.

Mindent összegezve magam is - és gondolom, képviselőtársaim is - támogatom ezt a javaslatot. A legvégén hadd fejezzem ki tiszteletemet azoknak, akik ezt az előterjesztést megtették. Ez azt mutatja, hogy a parlament gazdasági bizottságában nemcsak az elmúlt időszakban, hanem a mostaniban is kiváló szakmai munka folyik, és ez a közeg alkalmas arra, hogy a benne szereplők felülemelkedjenek a pártérdekeken. Azt szorgalmazom és kívánom, hogy minél előbb megszülessen ez a határozati javaslat, hogy a kormány megtehesse azokat az intézkedéseket, amelyeknek a hatásait mielőbb érezniük kell a vállalatoknak.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps.)

ELNÖK: Köszönöm. Ugyancsak nyolcperces időkeretben megadom a szót Fülöp István képviselő úrnak, MDF.

FÜLÖP ISTVÁN (MDF): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Kovács Tibor képviselőtársam említette, hogy nem vagyunk a 24. órán túl; a 24. órához érkeztünk. A gazdasági bizottságban pártoktól függetlenül elérkezettnek látjuk az időt arra, hogy tenni is kellene az iparágért, mert meg lehetne, sőt meg kell menteni az ágazatot.

Én elsősorban az iparban dolgozók, illetve az ebből az iparból megélni kívánók szemszögéből közelíteném meg az adott problémát; egy picit más közelítésben, mint amiket eddig hallottunk, egy picivel több szubjektivitással.

A kisvállalkozások évről évre csak azt vették észre, hogy csökken a hazai forgalmuk, ami már ebben az évben szinte a nullával volt egyenlő. Azok a vállalkozások, amelyeknek külpiaci munkalehetőségük - bérmunka - vagy saját anyagos késztermék-értékesítési lehetőségük nincs, tönkrementek vagy a csőd szélén állnak. Tudnának ők is minőséget gyártani az uniós piacra, nem csak a bolhapiacra.

A több száz éves magyar textil- és ruházati ipar fontos ágazat volt. Voltak hullámvölgyek, volt emelkedés, stagnálás, de dinamikus fejlődés is. A kilencvenes évek végére azonban Magyarországon is bekövetkezett az a tendencia, hogy a textil- és ruhaipar fokozatosan veszített a jelentőségéből. A hazai vállalkozások versenyképessége romlott, ezzel a piaci pozíciójuk is. A nagy hagyományokkal rendelkező nagy textilipari cégek ugyanúgy tönkrementek, mint a kis gyártók, ezzel az alapanyaggyártás szinte megszűnt.

Azok a vállalkozások, amelyek ruházati termékeket gyártanak, a meglévő hazai alapanyag mellett import alapanyagot is kénytelenek feldolgozni. A kisvállalkozások helyzete különösen nem rózsás, mert nem igazán nyílnak meg a lehetőségek a külpiacok felé. A több sebből vérző vállalkozásokat nemcsak az adó-, járulék- és bérterhek sújtják, hanem az is, hogy az itt működő multinacionális cégek a saját portékájukat adják el, és nem az általunk gyártott ruházati termékekre van szükségük. Ők itt igen kedvező adófeltételekkel uralják a piacot.

A legnagyobb probléma, ami a kisvállalkozásokat sújtja, a Távol-Keletről legálisan vagy illegálisan beözönlő olcsó, minőségileg kifogásolt textil-, illetve cipő- és bőráru. Az áruk behozatalánál irreálisan alacsony a vámérték, hamis az áru megnevezése - például géprongy -, így a vám- és áfabefizetésük alacsony, vagy meg sem történik. Amennyiben valós értéken vámoltatnának, képeznék áraikat, viselnék az összes közterhet, legálisan működnének, mindjárt nem lenne olyan olcsó az ő minőségileg igen kifogásolt termékük sem.

Nem tartják tiszteletben a márkavédelmet, nem okoz nekik gondot, hogy mindent lemásolnak, és elárasztják vele az ország minden települését. Mindez nekik gátlástalanul ingyen van. Rájuk a fogyasztóvédelmi szabályok sem kötelező érvényűek, míg egy hazai gyártót ennek hiányában büntetnek, őket nem is merik ellenőrizni. Ez a tisztességtelen piaci verseny, nem egyenlők a feltételek a hazai gazdaságban.

Ez minden, csak nem piacgazdaság! A becsületesen dolgozó embereknek munkát adó vállalkozások a jogszabályokat betartva működnek, termékeiken tükröződik a szakmai tudásuk, a szakma szeretete, ezt tanulták, ehhez értenek. A távol-keleti kereskedők egy része a jogszabályokat és a hatóságokat kijátssza. Az egyenlőtlen és tisztességtelen piaci helyzet miatt a hazai kisvállalkozások a csőd szélére sodródnak, tönkremennek. Ebben az ágazatban sok tízezer ember munkahelye van veszélyben. Évek óta tartó küzdelmüknek nem sok eredménye volt eddig. Ez egy problémás iparág, mostohagyermeke a mindenkori kormánynak. Sokan családi vállalkozásként működnek, kockáztatva mindent, egy lapra feltéve családi vagyonukat is. Mindennap gond, hogyan működjenek, hiszen nem egyenlő feltételekkel működnek a hazai piacon.

 

(16.50)

 

Az egyenlő elbírálást, a jogszabályok betartását követelik az illetékes hatóságoktól. A tisztességes piaci és árverseny feltételeinek a megteremtését kérik. Nem a tisztességesen itt működő vállalkozásokkal van a probléma, hanem azokkal, amelyek illegálisan tartózkodnak itt, és hamis engedéllyel bitorolják a piacot.

Nagyon sok nő dolgozik ebben az iparágban, fiatal és a nyugdíjkorhatár küszöbén lévő is. Mindezeken túl igen fontos dolog, hogy ha a számok tükrében nézzük mindezt, akkor rá kell jönni arra, hogy igen sok milliárd forinttól esett el az államkassza 1991-től. Az export-import arányt figyelembe véve csúfos dolog, hogy az import szárnyal, az export mélyen alul marad.

Egypár mondatot mondanék, név nélkül, egy konkrét vállalkozásról, úgy gondolom, a példa általánosítható. A család két tagja vezeti a vállalkozást - anya és leánya -, amelyben tizenkét ember dolgozik. Az édesanya '82-től iparos, négy szakmája kötődik ehhez az ágazathoz, amely '94-től, a leánya által, bébiruha-készítéssel bővült. A leány Magyarország első bébiruha-készítője, kitűnő diplomával, a második diplomája: közgazdász-külkereskedő, szintén kitűnő eredménnyel, angol és német felsőfokú nyelvvizsgával. Termékeik magas minősítést szereztek a magyar termék nagydíj pályázaton, 2001-ben.

Saját varrodájuk, kis- és nagykereskedésük működik. Vállalkozásuk 1999-ig tündökölt, hiszen mindezt saját tulajdonú ingatlanukban működtetik. Hanyatlásuk 2002-től számítható, a hazai piac beszűkülése miatt. A kereskedők az ország minden részéről kedvelték a termékeiket, de sorra mentek tönkre. Jelenleg Finnországnak dolgoznak, egy külkereskedelmi cégen keresztül. A szerződésük szezonális, és mindig bizonytalan, versenyezni kell a román, az észt, az ukrán olcsóbb munkaerővel.

A sokat hangoztatott hozzáadott értéket már nem tudják fokozni, hiszen önerőből, illetve a rendkívül drága banki hitelből történik a gyártás finanszírozása. A megrendelő divatrajzától eltekintve az ő dolguk az alapanyag beszerzésétől a készáru feladásáig a fuvarozóhoz az egész gyártási folyamat. Sajnos, erről a piacról is kiszorulnak, mivel a már említett versenytársaik olcsóbb működési feltételekkel tudnak dolgozni.

Bízom abban, hogy az előttünk fekvő határozati javaslatot a tisztelt Ház elfogadja, abban pedig különösen bízom, hogy a szavakat tettek, a tetteket pedig eredmények követik.

Köszönöm hogy meghallgattak. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

ELNÖK: Megadom a szót Ivanics István képviselő úrnak, Fidesz.

IVANICS ISTVÁN (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Kedves Képviselőtársaim! Úgy gondolom, hogy az előttem elhangzottakhoz ezen a területen, ebben a megközelítésben sokat nem lehet hozzátenni, talán egy kicsit szélesebb mezőre kitekintve jobban meg tudjuk érteni, hogyan juthattunk idáig, hogy az elmúlt évtizedekben folyamatosan nullára írjuk, és a saját szemünk láttára üresedik ki ez a nagyon fontos iparág.

Miért történik ez? Természetesen mondhatjuk, hogy világtendencia, hiszen megtörténik az Egyesült Államokban, Nyugat-Európában, hogy ezek az iparágak bizonyos értelemben visszaszorulnak. De azért mindenütt találkozunk olyan védelmi intézkedésekkel, hogy legalább ennek az iparágnak a lelkét, az élen járó technológiáját, azt a szellemi tőkét, amit felhalmoztak benne, valamilyen módon hasznosítsuk, akár a kereskedelembe átvive, vagy pedig olyan új gyártási kultúráknak a megteremtésével, amelyekkel ott maradhatunk a világpiacon.

Ehhez természetesen egy jó értelemben vett paternalista hozzáállás szükséges, elsősorban az állam részéről. Ezt már Nobel-díjas közgazdászok is megállapították, több esetben is, hogy esszenciálisan tiszta versenygazdaság, esszenciálisan tiszta kapitalizmus soha nem volt, és nem is lesz. Tehát meg kellene nézni azokat a tapasztalatokat, amelyekkel nálunk sikeresebb nemzetek megoldották ezt a gondot. Ehhez viszont világos elemzések kellenek, felismerni, hogy milyen módosításokkal, milyen intézkedésekkel tudjuk azt a feltételrendszert kialakítani, amellyel az iparág számára menekülési utat tudunk biztosítani. Ez természetesen a kereskedelemre vonatkozik első pillanatban, hiszen látjuk, hogy megállíthatatlanul és minden bevándorlási kvóta ellenére valami eszméletlen ütemben szaporodnak a távol-keleti üzletek a kistelepüléseinken is, már nem csak Budapesten és a nagyvárosokban. Nem volna ez baj, ha ugyanazokkal a feltételekkel indulna egy ilyen üzlet, mint a magyar vállalkozók részéről. Ez kezdődik a vámolásnál, folytatódik a foglalkoztatásnál, az eladásnál, a számlaadásnál, és ha az egész folyamatot megvizsgáljuk, akkor érzékelhető és mérhető a rendkívül negatív összehasonlítás az adózás szempontjából a magyar kereskedőkkel, magyar termelőkkel szemben.

Van emögött természetesen egy nagyon szomorú dolog, hogy miért is nézi ezt a világ nagypolitikája bizonyos tehetetlenséggel. Mindannyian nagyon jól tudjuk, hogy Kínában, Thaiföldön és több távol-keleti kisebb-nagyobb országban éppen európai és amerikai nagybefektetők dolgoztatnak, esetleg nyugdíjalapok fektetik oda a pénzüket, hogy az ottani olcsó munkaerővel, a termelés korlátlan felfuttatásával biztosítsák a maguk nyereségét.

Természetesen biztos, hogy jól jön annak a nyugdíjalapnak vagy annak a nagytőkésnek ez az extraprofit, mert nem titok, hogy sok esetben 80 százalékos a haszon; még a tőzsdén is volt olyan időszak, amikor az amerikai tőzsdén a távol-keleti piacokon 80 százalékos hasznot tudtak évente realizálni. Emiatt nyilvánvaló, hogy a politikai szándék is sokkal kisebb arra vonatkozóan, hogy ezt egy világos, normális kereskedelmi mederbe tereljük, kezdve ott, hogy például a kínai fizetőeszköz jelen pillanatban is 40 százalékkal leértékelt. Úgy gondolom, azon túl, hogy kiment oda Medgyessy Péter tárgyalni, és lehetőséget teremtett a kínaiaknak befektetésre, a Malév megvásárlására, meg autópálya-építésre, ilyen ajánlatok hangzottak el, ezen kívül nem tudom, mi hangzott el arra vonatkozóan, hogy a rendkívül negatív kereskedelmi mérlegünkön hogyan is lehetne javítani. Többek között a forint és a jüan viszonyát is meg kellett volna vizsgálni, és akkor abban a pillanatban egészen más relációja van ezeknek a kérdéseknek.

Azért fontosak ezek a kérdések, mert ez nem lesz mindig így. Nyilvánvaló, hogy néhány éven, maximum egy évtizeden belül ezek a dolgok valamilyen irányban visszarendeződnek. És akkor, ha ezt az időt nem tudjuk átvészelni, akkor teljesen nullára üthetjük a könnyűiparunkat, holott ha helyes védelmi intézkedésekkel megteremtjük annak a lehetőségét, hogy legalább a jók vagy a legjobbak piacon maradhassanak, és tovább tudjanak élni, akkor 9-10 vagy 15 év múlva is előre tudunk menni ebben a kérdésben, de ha tehetetlenül feltartott kézzel állunk, mint valami kisgyerek, egy ilyen nemzetközi kihívás előtt, akkor nyilvánvalóan nem lesz semmi esélyünk arra, hogy felálljunk a padlóról.

 

(17.00)

 

Azért gondolom, hogy valóban nagyon fontos ez a határozati javaslat, hogy a kormány komolyan és nem egy tárcára vonatkozóan, hanem komplexen vizsgálja és tegyen intézkedési sort arra vonatkozóan, hogy hogyan tudunk ezen javítani.

Könnyű fölmérni, itt képviselőtársam világosan elmondta, hogy egy komolyabb üzem bezárása kétmilliárd forint kiesést jelent. Lehet, hogy egy bővülő ipari termelés esetén erre legyinthet egy pénzügyi kormányzat, de ott helyben, abban a kis régióban ez megoldhatatlan probléma és az egész ország struktúráját sértő kérdés, mert onnan az emberek elvándorolnak, kilátástalan helyzetet érzékelnek, és nem kell csodálkozni, hogy a gyermekvállalási kedv, egyáltalán a jövőben való hit kérdése is problémát okoz, hogy öngyilkosságra hajlamos a magyar lakosság, nem lát jövőt maga előtt.

Ezek mind azok a kérdések, amelyekkel a politikának nagyon komolyan kell foglalkozni, és mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy olyan feltételeket teremtsünk, amelyek bizalmat és valódi lendületet tudnak adni az országnak.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps az ellenzéki oldalon.)

ELNÖK: Megadom a szót Latorcai János képviselő úrnak, Fidesz, szintén 8 perces időkeretben.

DR. LATORCAI JÁNOS (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Nem új keletű problémáról van szó, hallhattuk ezt, ahogy már Farkas Imre képviselőtársam a tulajdonképpeni expozéjában fölvezette, hiszen egy történelmi fejlődés eredményeképpen jutott oda ez az iparág, a textil-, ruházati, cipő- és bőripar, amiről most beszélünk, amelynek következtében ez a helyzet előállt. Sok képviselőtársam úgy fogalmazott, hogy a 24. órában vagyunk, és azt hiszem, nem járunk az igazságtól messze, ha azt mondjuk, hogy ez a helyzet valóban így áll.

Azt vártuk volna, hogy ezeknek az ágazatoknak a jövőt jelentő, túlélést biztosító megoldásait illetően az egymás után következő kormányzatok többet tegyenek, mint amennyit az eddigiekben sikerült tenni. Mi a helyzet ismeretének feltárásában viszonylag könnyű helyzetben voltunk, hiszen a gazdasági bizottság évről évre áttekintette ennek az iparágnak a sanyarú helyzetét, évről évre kezdeményeztük, hogy történjenek változások. Nem lennénk igazságosak a felügyeletet ellátó minisztériumhoz, ha ezt a munkáját nem ismernénk el, hiszen abban, hogy mi egy alapos ismeret birtokában vagyunk, bizony nagy segítséget kaptunk a minisztériumtól, a szakmai szervezetektől és részben azoktól a vállalkozóktól, akik személyes kapcsolatukban, kapcsolatrendszerükben megkerestek bennünket.

Azonban azt hiányoljuk, hogy nem sikerült eddig megoldásokat találni, pedig meggyőződéssel valljuk valamennyien, éppen azért, mert már annyira ismerjük a helyzetfeltárásokból a problémát, hogy van vagy lenne lehetőség olyan intézkedések meghozatalára, amelyek segítségével igenis van továbbélési lehetőség, van megoldás. Nem azt kérjük és nem azt szeretnénk elérni, hogy valamiféle lyukas zsákba töltsük bele az adófizetők pénzét, azt hiszem, erre senki sem vállalkozik, de ahogy több képviselőtársam szájából is elhangzott, az a szakmakultúra, amelyik ebben az ágazatban rendelkezésre áll, az a tudás, amelyet ott megszereztek, az a technológia, amelyik versenyképes, az új megmérettetésben is jelentősen vagy továbbélhető jövőképpel tudjon működni.

Nagyon sokszor kapjuk azt a nagyon leegyszerűsítő, spontánnak tűnő minősítést, hogy nem igazán lehet mit tenni ezen a területen, hiszen az Európai Unió az erre vonatkozó támogatásokat nagymértékben gátolja. Ha valaki az elmúlt időszakban áttekintette, hogy az Európai Unió pontosan e területen milyenfajta intézkedéseket és támogatási rendszereket valósított meg, akkor azt látja, hogy nincs új a nap alatt; az Unióban ezt tudták, és például Spanyolországban vagy Portugáliában, figyelemmel ennek az ágazatnak a foglalkoztatásban, az exportban betöltött szerepére, az adott ország teljesítményére gyakorolt hatására, igen jelentős európai uniós támogatásokat biztosítottak.

Vitathatatlan az is, hogy az utóbbi időben az Unió erőteljesen ragaszkodott az állami támogatásokra vonatkozó közösségi szabályok szigorú betartásához, de nem jelentette ez azt, hogy emellett az egyes országok úgynevezett saját speciális támogatást nem valósítottak meg, mondjuk, a fejlettebb országok körében. Olaszország példáját szeretném említeni, ahol speciális övezeteket hoztak létre, ahol a helyi önkormányzatok kedvező adózási szabályok alkalmazásával biztosították az ágazat fejlesztését, továbbélésének lehetőségét vagy éppenséggel a számukra fontos helyi foglalkoztatás fenntartását, hogy ne menjenek el azokból a térségekből a munkavállalók más térségekbe, hogy ez megtartó hatású legyen, hogy ott a munkaerő-elvándorlást meg tudják akadályozni.

De jelentős forrásokat fordítottak az utóbbi időkben - és talán nem véletlen ez, ha már Olaszországnál vagyunk - a divattervezőkre, az olasz divat piaci ismeretei elismerésének támogatására is. Hiszen ha megnézzük a világ élvonalát ezen a téren, akkor az utóbbi időkben pontosan onnan számos divattal foglalkozó cég vált olyan szinten meghatározóvá a világpiacon, hogy termékei már a konfekcióipar vonatkozásában is meghatározóak.

De szeretném, ha a figyelmünket egy kicsit a szigetországra fordítanánk, mert a szigetországban is természetesen megtalálták a feltételeket, mondjuk, a tudás, a szakmai ismeretek, az innováció támogatásához kapcsolódva adták meg ennek az ágazatnak azt a támogatást, amire szüksége volt.

Farkas Imre képviselőtársam egyértelmű adatokkal bizonyította, hogy ha nem teszünk itt megfelelő intézkedéseket, ha nem támogatjuk ezt az ágazatot, akkor az a munkanélküliség várható növekedésében mit jelent, mit jelent befizetéselmaradásban, a munkanélküli-ellátási járulék növelésében. Ebben a helyzetben, amiben most vagyunk, ez aztán különösen nem engedhető meg. Világos, hogy mindazokat a támogatásokat, amelyeket egy ország, jelen esetben a Magyar Köztársaság biztosítani tud ennek a gazdasági szegmensnek, nekünk meg kell adni. Természetesen nem szeretnénk meg nem is akartuk elvenni a tárca kenyerét, illetve a kormány kenyerét akkor, amikor fölsoroltuk azokat a területeket, ahol látunk lehetőséget arra, hogy megfelelő feltételrendszer kimunkálhatóvá váljon annak érdekében, hogy a változások az általunk igényelt pozitív, megkívánt változások irányába menjenek el.

Az is világos, hogy egy 8 perces felszólalás keretében mindazt, ami itt az elkövetkező időszakban szóba jöhet, elmondani nem lehet, de egy következő felszólalás keretében azért szeretnék felvillantani majd erre vonatkozóan néhány olyan gondolatot, amelyet, hiszem és remélem, a tárca, illetve a kormány is megfontolásra méltónak tart, és amelyben lehet együtt gondolkodni annak érdekében, hogy ez az ágazat a jelenleginél sokkal, de sokkal jobb helyzetbe kerüljön.

Köszönöm szépen. (Taps.)

ELNÖK: Köszönöm. Most megadom a szót Gaál Gyula államtitkár úrnak.

GAÁL GYULA gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Urak! Örülök annak a lehetőségnek, hogy ebben a kérdésben most valóban mindenki azon töri a fejét, hogy lehetne olyan javaslatokat tenni, amelyek túlmutatnak most már a diagnózison.

(17.10)

Higgyék el, hogy a magam részéről a lehető legnyitottabb fülekkel fogok figyelni ezekre a javaslatokra, legfeljebb attól fogok óvni, hogy különböző illúziókat kergessünk, és tényleg olyan döntéseket sikerüljön hozni, amelyek érdemben változtathatnak a helyzeten.

Kovács Tibor képviselő úr amellett érvelt, hogy nem lehet teljesen leépíteni egy ágazatot, azt hiszem, hogy ebben mindenki egyetért, tehát itt nem érdemes érvelni ez ügyben. De mi lehet a stratégia annak érdekében, hogy ténylegesen valami pozitív változás következzen be?

Engedjék meg, hogy először az ágazaton belüli lehetőségekről beszéljek. Nyilván elsősorban az ágazaton belüli fejlődési vagy továbblépési lehetőségeket vizsgálva, azokat a lehetőségeket kell górcső alá venni, megvizsgálni, amelyek egy minőségi termékváltás irányába hatnak, amelyek éppen az ágazat erős munkaerő-igényessége miatt, amiről sok szó hangzott el, egy magasabb hozzáadott érték felé terelik a tevékenységet.

Szívesen hallgattam Latorcai képviselő úr megjegyzéseit a tekintetben, hogy az olasz vagy akár a francia termelők, akik a divat tekintetében - hogy mondjam - piacvezetőnek számítanak, azok képesek megújulni, vagy képesek határozottabban szembenézni ezekkel a mai kihívásokkal. Ugyanakkor nyilván nem elég azt mondanom erről a helyről a magyar ruházati és cipőipari termelők számára, hogy ők is legyenek a világban divatdiktátorok, és majd akkor az ő terméküket fogják vinni azon az áron, amit itt érvényesíteni tudnak.

De mégiscsak valamilyen értelemben erről van szó. Tehát arról van szó, hogy egy magasabb hozzáadott értéket megtestesítő termékstruktúra kialakítása felé lehessen továbblépni. Ennek részint a modell előkészítése kapcsán van nagy szerepe, tehát nemcsak bérmunkában legyártok egy előre megadott fazont, típust és utána viszem ki, és tulajdonképpen a közvetlen élőmunkán kívül semmilyen hozzáadott érték nincs benne, hanem a tervezéstől kezdve a fázisok összeillesztéséig, kollekciók kialakításáig és a marketingmunkáig bezárólag egy nagyon széles körű tevékenység kapcsolódhat a közvetlen gyártáshoz, és nyilván ilyen értelemben kell tudni megújulni.

A másik lehetőség persze természetesen az, hogy ha erre nincsen lehetőség, akkor a tevékenységváltás sem elutasítandó álláspont, hiszen elsősorban az a cél és az állami eszközökkel azt kell segíteni, hogy munkahelyek, adott térségek foglalkoztatási pozíciói ne romoljanak, munkahelyeket őrizzünk meg, és ennek érdekében, ha adott esetben bizonyos tevékenységek leépülnek, megszűnnek, akkor új tevékenységek léphessenek be a helyébe.

Azt gondolom, egy kormány nem akkor jár el helyesen, ha adott konkrét munkahelyeket mindenáron meg kíván őrizni, hanem akkor, ha tudomásul véve bizonyos piaci folyamatokat, amelyek során egyes tevékenységek leépülnek, másokat kell tudni a helyébe tenni, ezeket tudja támogatni, hogy valóban minden egyes megszűnő munkahely helyett létrejöjjön legalább egy új munkahely. Azt gondolom, hogy a kormányzati ciklus elmúlt bő két évében ez sikeres volt, minden megszűnő munkahely helyett két új munkahely tudott létrejönni. Ha ezt az arányt sikerülne tartani, akkor, azt hiszem, elégedettek lehetnénk.

Ezzel áttértem arra is, hogy mi van a szektoron kívül, mi az, ami állami felelősségi körbe tartozó lépéssor. Nyilván egyrészt felmerül bizonyos közterhek csökkentésének igénye, a határozati javaslatban is szerepel, rögtön az első pontban, hogy az egészségügyi hozzájárulást meg kell szüntetni. Ismert, hogy a kormány programjában ezt a vállalást megfogalmazta, megtette, elhatározott szándék szerint a ciklus végéig teljes mértékben meg fog szűnni az egészségügyi hozzájárulás, ami pont ezekben az ágazatokban jelenti a legnagyobb terhet.

A társadalombiztosítási kötelezettségek alapelvként, egységesen kerülnek meghatározásra. Nyilvánvaló, hogy ez ágazatonkénti differenciálás útján nem kezelhető, ennek a fellazítása sértené a szektorsemlegesség elvét.

Az uniós támogatásokkal kapcsolatban Latorcai képviselő úr elmondta, hogy volt rá példa, amikor ezeket az ágazatspecifikus támogatásokat szorgalmazták, ugyanakkor nem ez a fejlődési tendencia, és ahogy ő is említette, ma már szigorúbban nézi az Európai Unió is. Tehát kifejezetten olyan támogatási lehetőségeket kell keresnünk, amelyek EU-konformnak számítanak. Ilyennek tekintem mindazokat a pályázati lehetőségeket, amelyeket a vállalkozások fejlesztése érdekében hirdetett meg a kormányzat, akár hazai forrásból, akár európai uniós forrásból táplálkoznak.

Ezek elsősorban a technológiaváltást kívánják segíteni, tehát olyan támogatásokat, olyan pályázatokat írt ki a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium is, ami új technológiák meghonosítását, fejlesztését támogatja, olyan pályázatokat írtunk ki, amelyek a kutatási-fejlesztési tevékenységet, az innovációs tevékenységet támogatja. Ezeknek kell valóban megvizsgálni azt a lehetőségét, hogy hogyan lehet könnyebben hozzáférhetővé tenni a textiliparban, ruházati iparban, általában a könnyűiparban ezekhez a forrásokhoz való hozzájutást. Tehát ezt a javaslatot, ami erre vonatkozik, szintén támogatni tudjuk.

Nyilván azt is támogatni lehet, hogy mindent tegyen meg a kormányzat annak érdekében, hogy a külpiaci termékek belső piacra való jutása legális legyen, és ne tudja elárasztani az illegális termékek dömpingje a hazai piacot. A VPOP, a fogyasztóvédelmi felügyelőségek, az APEH, a rendőrség együttesen kell hogy dolgozzon ezen a feladaton, ugyanakkor azt is látni kell, hogy a tevékenység fokozása ezen a területen további költségvetési forrásokat igényel, és nem lehet egyik hónapról a másikra látványos eredményeket elérni, de egyetértünk a javaslattal, hogy ez ügyben is tenni kell.

Végezetül hadd kérjem azt, nyilván az eredeti formájában a határozati javaslat nem tekinthető késznek, hiszen a benyújtása óta eltelt idő alatt változott a helyzet, tehát abban a formájában így nem elfogadható, így a megfelelő módosító indítványokat a képviselő urak benyújtani szíveskedjenek, és az alapján tudjuk folytatni a tárgyalást.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm. Ismét felszólalásra jelentkezett Latorcai János képviselő úr. Megadom a szót.

DR. LATORCAI JÁNOS (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Csak nem szeretném, ha államtitkár úr úgy menne vissza a tárcához, hogy mindazokból a gondolatokból, amelyek értelemszerűen ebbe az ön előtt is fekvő előterjesztésbe nem fértek bele, és mint ahogy az előbbi felszólalásomban jeleztem, nem is volt szándékunk, hogy behatároljuk a tárca cselekvését... Néhányat azért szeretnék említeni, mert úgy gondolom, hogy ez is mutatja, hogy mi mindenben gondolkodtunk mi a gazdasági bizottságban pártállástól függetlenül, annak érdekében, hogy valóban a gyakorlatban is alkalmazható és megvalósítható megoldások biztosítsák ennek az ágazatnak a továbbélését, illetve még talán nem nagy szó, ha azt mondom, a versenyképességét, hiszen enélkül nem lehet léteznie.

Csak néhány gondolat a piacvédelem, a tisztességtelen piaci magatartás vonatkozásában. Az teljesen természetes, hogy növelni kell a vásárok, a piacok fokozott fogyasztóvédelmének és vámellenőrzésének megvalósítását, hiszen ezzel lehet igazából kiszűrni az ellenőrizetlen vagy minőségileg nem megfelelő termékeket. De ugyanilyen fontosnak tartjuk azt is - a fogyasztók érdekeit szem előtt tartva -, hogy a jó minőségű, ellenőrzött termékek köre bővüljön.

 

(17.20)

Komplex fogyasztóvédelmi program valósuljon meg, amely kiterjedne műszaki forgalmazási szabványok áttekintésére, önkéntes termékszabványok kialakítására, minőségi védjegy kialakítására, biztosítására, az ellenőrzött minőségű termékek forgalmi arányának a növelését támogató akciókra. Ezek mind-mind olyan dolgok, amelyek támogatását az Unió nem tiltja. Úgy gondolom, hogy a piacra jutás szempontjából is látunk területeket. Többek között, amikor azt mondjuk, amit Németh Zsolt képviselőtársunk mondott, hogyha biztosítani lehet azt, hogy a közbeszerzések vonatkozásában ebben az ágazatban azok a cégek, akik különben külföldön képesek az ottani közbeszerzési feltételeknek megfelelni, akár egy meghívásos eljárás keretében is, valamiféle többletlehetőséget kapjanak a hazai közbeszerzési eljárásoknál. Vagy a beszállítói programok esetében épp a kicsi és közepes vállalkozások támogatásával, vagy az exportgarancia új típusú támogatásainak a bevezetésével. Vagy a foglalkoztatás szempontjából, ami szintén rendkívül fontos, hogy a magas élőmunka-igényű vállalkozások foglalkoztatási támogatását pályázat keretében, természetesen európai uniós feltételeknek megfelelően úgy biztosítani, hogy a vállalkozások valós költségnövekedéséhez adjon támogatást.

Ugyanilyen fontos lehet a térségi foglalkoztatási szempontok előtérbe állítása vagy a munkaerőalapnak új intézkedések kidolgozása, ami a munkaerő megtartását szolgálja egy-egy területen. Rendkívül fontosnak tekintjük a szakképzést, hiszen át kellene végre vizsgálni, górcső alá kellene venni, hogy ma a szakképzésben jól működnek-e a bázisintézmények, egyáltalán működnek-e, hogy a gyakorlati képzés feltételeit hogyan lehetne javítani, és hogyan lehetne azt a kor követelményeihez igazítani. Vagy a technológiai fejlesztések vonatkozásában a nemzeti fejlesztési terv regionális programjainak kidolgozásánál külön figyelmet kellene fordítani a munkahelymegtartó, munkahelyteremtő támogatások rendszerének kialakítására, vagy a kistérségi és régiós együttműködések működtetésének a támogatására. Hiszen tessék végiggondolni, hogy ezen iparág fejlődését alapvetően meghatározza, hogy módja van-e, elérhető-e számára az innováció lehető leggyorsabb bekapcsolása a termelésébe, vagy valamilyen formában lemaradva, lassú léptekben próbál követően tevékenykedni a technika fejlődésében. Hiszen sajnálatos, de tudomásul kell venni, hogy az elmúlt években leépült a szakmacsoporthoz kapcsolódó kutató-fejlesztési háttér, az innovációvezérelt fejlődés eléggé beszűkült, ugyanakkor nem egy kis- és középvállalkozásnak létkérdés, hogy ilyen innovációhoz jusson, amelyet nagyon sokszor külföldről kell beszerezni. Ez nem azt jelenti, hogy ebben azon a téren kell támogatást nyújtania a kormányzatnak, hogy odavigye hozzá, de egy olyan információs rendszernek a kialakítása, amelyben mind a vállalkozók szervezetei, mind a kormány egységesen részt vesznek, úgy gondolom, alapvető.

Már csak azért is, mert az Európai Unió kis- és középvállalkozás-fejlesztési feltételrendszerében ez az egyik támogatási forma, ami az Unió szempontjából a kis- és középvállalkozások során alapvetően fontos. Vagy az ipari szolgáltatások vonatkozásában az a működőképes gazdasági környezet kialakítása, amely akár innovációs, akár informatikai szempontból szükséges, azt hiszem, hogy azt pontosan állami támogatásoknak részben vagy egészben való felhasználásával lehetne biztosítani.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Nem kétséges, hogy valósan kongatunk vészharangot, és arról, hogy ennek a kongatásnak a hangja mennyire erős, és hogy mennyire befogadóképes lesz majd a tárca ennek vonatkozásában, egyelőre nincs biztos ismeretünk, csak reménykedünk. Reménykedünk, hogy annak a nagyon sok, nem tudom pontosan megmondani, hogy 250 ezer vagy 300 ezer kis- és középvállalkozónak, vagy pár százezer munkavállalónak, aki ebben az ágazatban tevékenykedik, a továbbéléshez ez az egyedüli remény, hogy ezt a fajta befogadókészséget a tárca ki fogja nyilvánítani, és mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy a továbbélési feltételekhez támogatást tudjon biztosítani.

Nem kétséges, hogy ehhez a szakmai ismeret önöknél megvan, hogy a tárca tökéletesen tisztában van mindazzal, amit mi itt elmondtunk, ezt számos előterjesztés, olyan javaslat is, amely nyilvánosságot nyert vagy kevésbé nyert nyilvánosságot, egyértelműsíti. Arról van szó és az az igazi kérdés, hogy a tárca mennyire lesz képes érdeket érvényesíteni ezen a téren, azaz föl tudja-e vállalni, akarja-e fölvállalni, és sikerre tudja-e vinni ezt az érdekérvényesítést.

Ezt kérjük államtitkár úrtól, azt hiszem, pártállástól függetlenül valamennyien, hogy ebben ne a mi kérésünkre, hanem az ebben az ágazatban dolgozók kérésére és igényére a lehető legtöbbet szíveskedjen megtenni.

Köszönöm szépen. (Általános taps.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Megadom a szót Podolák György képviselő úrnak, MSZP.

PODOLÁK GYÖRGY (MSZP): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Úgy gondolom, elég tudathasadásos állapotban ülünk itt, hiszen olyan formákat veszünk fel, amelyhez nem szoktunk hozzá az elmúlt években. Nem vitatkozunk egymással és nem próbálunk ellenérveket használni, hiszen ez egy olyan téma, ami politikailag kellőképpen föltuningolható, és bármelyik oldalról nagy magas labdákat lehetne fölpörgetni, le lehetne ütni, és elég jó demagóg jelszavakat lehetne hozzá illeszteni, és mindenki elmondhatná a saját maga által fontosnak tartott politikai mondanivalót, és ehhez hozzárakhatná a saját maga púderozásához szükséges olyan gondolatokat is, amelyeket a saját választókörzetében nagy büszkeséggel elmondhatna, minden újságban megjelentethetné, és büszke lehetne magára, hogy a parlament falai közé olyan témát hozott be, amely politikailag is hangos.

Nem ez történik a parlamentben. Vajon miért nem ez történik a parlamentben? Itt ülünk egymással szemben, én nem kevesebb, mint hat éve vitatkozom erről a témáról Latorcai, Ivanics, Németh - és sorolhatnám - képviselő urakkal, és olyan kérdésekről vitatkozunk, amelyekben tulajdonképpen egyetértünk. A baj az - én csak hat évre tudok ebben a parlamenti munkában visszatekinteni -, hogy az elmúlt hat évben egyetlenegy érdemi intézkedés, döntés nem született. Számtalan felmérést, tanulmányt láttunk, amely arról szólt, hogy ez az iparág mekkora vesztes a magyar gazdaságon belül, és a magyar társadalomnak azon rétegei, akik ezzel foglalkoznak, milyen veszteségre vannak kárhoztatva a következő években.

Az államtitkár úr részéről elhangzott az, hogy illúziókat ne tápláljunk. Úgy gondolom, hogy ez a vita, amit itt folytatunk, egyelőre arról szól, hogy önmagunkat erősítjük, de aki a szakmával vagy a gazdaságpolitikával foglalkozik, nem hiszem, hogy bármilyen illúziót is táplálna, és erre a legkisebb irányultságot is mutatná. De a realitás talaján valahol el kell jutni odáig, hogy parlamenti inspirációra szülessen meg az a kormányzati döntés, amely alapján kijelölhetjük azt a pályát, ahol a könnyűipar ezen ágának működnie kell. El kell tudnunk dönteni, hogy valóban az-e a politikai kérdés, hogy működtethetünk-e a foglalkoztatáspolitika szempontjából egy olyan ágazatot, ahol a GDP-termelés per főre vetített értéke az egyötödét, egytizedét éri el a húzóágazatoknak. Kell ez vagy nem kell ez? Hozzá lehet tenni ezeket az érveket, hogy mennyibe kerül a felszámolásuk.

Elnézést, én eléggé benne éltem ebben a területben, hiszen egy olyan gyárban dolgoztam, ahol évente 30 komplett ruhagyárat szállítottunk ki a KGST piacaira! Pontosan tudom, hány ruhagyár működött Magyarországon, hány embert foglalkoztattak ott, és pontosan tudom, hány cipőgyár volt, és tudom, hogy a településeken ez mekkora munkaerőt kötött le, hány embernek adott megélhetési lehetőséget, és hányan dolgoztak ebbe bele.

 

(17.30)

Azt is pontosan tudom, hogy ennek a visszaállítására nincs illúzió, hogy ez bármikor visszaállítható. Ez elvesztette; ugyanakkora veszteséget - ha nem nagyobbat - szenvedett el a könnyűipar, mint a mezőgazdaság, tartunk ott, ahol tartunk. Körülbelül 100-120 ezer embert foglalkoztatnak ezen a sávon, amiről most beszélünk. De el kell tudnunk dönteni, hogy ha ennyit, ezt hosszú távon akarjuk foglalkoztatni, vagy pedig azt mondjuk, hogy 50 ezret vagy 80 ezret és ezt milyen kondícióval, a pályát ki kéne jelölni. Ez tehát több mint egy egyszerű versenyhelyzet, ez a terület az, amit nem lehet belökni a versenyporondra, hanem itt sokkal többről van szó.

Úgy gondolom, hogy a foglalkoztatás területén kell azokat a kedvezményeket megteremteni, amik az EU egyéb országaiban is kellőképpen élnek. Megvannak azok a speciális jogosítványok, amelyeket az önkormányzatoknak lehet biztosítani, az önkormányzatokon keresztül lehet adókedvezményben, egyéb források juttatásában részesíteni őket, és mi ezt pontosan tudjuk, hogy nincs az a ruhaipari cég vagy cipőipari, könnyűipari cég ma Magyarországon, amely közbeszerzésen nyerni képes, amely pályázaton indulni képes, és nyerhet is, mert sajnos a szellemi potenciál is elment erről a területről. Megszűntek a vállalkozásban azok a szakmai területek, amelyek erre képessé tennék. Ha ezt nem teremtjük meg, akkor ezzel komoly gondjaink lesznek a jövőben.

Az a véleményünk, hogy ez nem csak és kizárólag a Gazdasági Minisztérium területe, itt sokkal nagyobb kérdésről van szó. Ez kormányzati döntést igényel, legalább annyira foglalkoztatáspolitikai kérdés, mint gazdasági kérdés. Úgy ítélem meg, hogy ebben eljött az idő, és ha az szükséges, hogy tovább gondolkodjunk közösen a kormányzatnak azon szervezeteivel, akik ebben tenni képesek, akkor ez a parlamenti vita akár el is nyúlhat egy-két-három héttel, de hogy érdemi döntést kell hozni, az egész biztos.

Ahányan itt vagyunk ebben a parlamentben és ahányan ezzel a kérdéssel foglalkozunk, tehát politikai hovatartozásunktól függetlenül, ebben, úgy gondolom, teljes egyetértés van, és én ezt kérném a kormányzattól is, hogy próbáljuk ebben kijelölni a pályát, és olyan döntést hozni itt a parlamentben, ami a működés feltételeit hosszú távon biztosítja. Nem kívánok olyan kérdésekkel foglalkozni, hogy mi a vám szerepe.

Pontosan tudjuk, mint az életben, termelésben részt vevő vállalatok, hogy hogy kell a vámon a simliket megcsinálni, hogy jön be, nem is ez a kérdés, hogy Kína idehozza a könnyűipari termékeit vagy sem; sajnos most már nem Magyarországra hozza. Mert ha nem ide, hanem fogja, és egyéb más európai országba hozza, onnan már ellenőrizni sem tudjuk, ami jön be a magyar piacra. Még ebben is a megfelelő ésszerűséget kell megtalálnunk. Ebbe az utcába nem is kell nekünk belemenni, hanem úgy gondolom, ez olyan kormányzati döntéseket igényel, aminek az útját kijelölhetjük a parlamentben.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm. Ismét felszólalásra jelentkezett, és megadom a szót Gaál Gyula államtitkár úrnak.

GAÁL GYULA gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselő Urak! Elnézést, hogy folytatom a hozzászólásaimat, de gondolom, azért maradtak itt, hogy ezt a vitát tudjuk folytatni egymással. Azt gondolom, hogy valóban az első kérdés az, hogy lehet-e és érdemes-e ágazatspecifikus támogatási rendszert kialakítani, vagy pedig ilyen értelemben szektorsemleges eszközökkel kell élnie a gazdaságpolitikának.

Nyilvánvaló, hogy ha elfogadjuk azt a hipotézist, hogy az ágazat egy része, amely képes a megújulásra, amelyben megvan a szellemi potenciál is és képes magasabb minőségi szintre emelni a tevékenységét, a hozzá kapcsolódó fázisokat megteremteni maga körül, hogy ezzel egy komplexebb szolgáltatással kiegészített termelő tevékenységet folytasson, azt érdemes támogatni, azt érdemes olyan lehetőségekhez juttatni, amiben valóban a versenyképességét tudja megőrizni.

Tehát azok a támogatási formák, amelyek ma valamennyi ágazatban szükségesek és jelen vannak, vagy kívánatos, hogy jelen legyenek, amiket említettem - a technológiaváltáshoz, a technológiai fejlesztéshez kapcsolódó támogatási lehetőségek, a kutatási-fejlesztési tevékenységhez, az innovációhoz kapcsolódó támogatási lehetőségek -, mindenhol érvényesek kell hogy legyenek. Speciálisan úgy ítélem meg, hogy ott kell átgondolnunk, hogy valóban ezek a támogatások elérhetőek-e, tehát a peremfeltételek, azok a feltételek, ahogy ezek meg vannak fogalmazva, alkalmasak-e arra, hogy ebből a szektorból is arra alkalmas vállalatok, vállalkozások pályázni tudjanak, eséllyel tudjanak pályázni.

Nem gondolom, hogy általában specifikus dolgokat... - itt nem a technológiafejlesztésre kéne kiírni támogatási pályázatot, nem a kutatás-fejlesztésre és így tovább kell kiírni támogatást, mint bármelyik másik ágazatban, hanem azt kell tudnunk megtenni - ezt a minisztérium nevében is feladatként el kell vállalni -, hogy a pályázat feltételei jól vannak-e megfogalmazva ahhoz, hogy hozzáférhetőek legyenek; ez az egyik.

A másik, hogy a piacvédelemmel kapcsolatos intézkedésekről folyt a vita egyik ága, de mint a képviselő urak is pontosan mondták a hozzászólásaikban, ez az ágazat nagyon jelentős mértékben exportorientált. Tudni kell tehát azt, hogy belföldi piacvédelemmel nem fogom tudni megoldani a Németh képviselő úr által idézett vállalkozásnak azt a problémáját, hogy a finn piacon versenyképes lesz-e vagy sem, mert nincs rá befolyásom. Globális, versenyképességet szolgáló eszközöket kell tudni kialakítani.

Végül hadd szóljak azokról a vállalkozásokról, amelyek valóban nem alkalmasak arra, hogy olyan szintre emeljék a tevékenységüket, és olyan mértékű hozzáadott értéket állítsanak elő, ami már jövedelmezően előállítható a jelenlegi költségviszonyok mellett is. Nyilván azt gondolom, hogy hosszú távon nem érdeke az államnak, illetve az adófizetőket képviselő kormányzatnak, hogy csak azért, hogy az adott munkahely megmaradjon, azt abban a formában fenntartsa különböző támogatásokkal, érdeke viszont az, hogy a rendezett visszavonulás vagy struktúraváltás feltételeit megteremtse vagy lehetőséget biztosítson arra.

Azt gondolom tehát, hogy azok a termelők, amelyek nem képesek ténylegesen erre a minőségi pályára állni, sohasem fognak tudni versenyezni azokkal a távol-keleti termelőkkel, ahol napi 1 dolláros munkabért fizetnek a munkavállalónak. Miközben jogosak az igények, hogy a hazai bérszínvonal valahogy közelítsen az uniós bérszínvonalhoz, nyilvánvaló, hogy ezen a speciális területen történetesen nem az uniós bérekkel van versenyben a hazai termelő, hanem egészen más bérszínvonallal.

Amikor nekem is volt alkalmam az egyik említett - hadd ne mondjam a nevét - cipőgyárban megnézni, hogy hogy tudnak alkalmazkodni ehhez a helyzethez, milyen módon reagálnak, változtatnak, azt kellett látnom, hogy miközben mindent megtettek annak érdekében, hogy minimálisra leszorítsák a költségeiket, tényleg nagy odaadással dolgozik az egész munkavállalói kör és nem irigylésre méltó munkában, ott görnyedve a gépek fölött napi 8 vagy még több órában - az ingázást hozzászámítva még lényegesen nagyobb leterhelés mellett -, mindazt az áldozatot meghozzák, ami tőlük telik, de ha nekik versenyezni kell a - mondom - napi 1 dolláros munkabérrel, akkor kész. Ezt nem lehet állami támogatásból megoldani, és nem is érdemes. Nyilván az állami támogatásokat, a fejlesztési-segítési eszközöket ahhoz kell biztosítani, hogy ne ezekkel a termékekkel versenyezzenek, hogy világos legyen, hogy ez egy más szintű kínálat és más szintű termék, mint ami ezekről az olcsó piacokról érkezik hazánkba; ne csak Magyarországon, hanem lehetőleg a teljes exportpiacainkon, az Unióban és az Unión kívül is versenyképesek legyenek ezekkel a termékekkel.

Köszönöm szépen a figyelmüket.

 

(17.40)

 

ELNÖK: Köszönöm. Most kétperces felszólalásokra kerül sor. Először Podolák György képviselő úrnak adom meg a szót, MSZP.

PODOLÁK GYÖRGY (MSZP): Köszönöm, elnök úr. Egyetlenegy gondolatra szeretnék reagálni, amit az államtitkár úr elmondott az előzőekben: államtitkár úr, igen, úgy értjük. Tehát az nem elfogadható a mai magyar gazdaságban, hogy csak azért támogatunk valakit, mert létszámot tart meg. Ez nem működik, ez maga a halál.

Tehát ez a pálya nem járható egyetlenegy kistelepülésen sem. De az igen, és úgy gondolom, vannak olyan pályák a könnyűiparban is, hogy nem a napi egydolláros munkabérrel kell neki versenyezni, hanem vannak esélyek és lehetőségek, amelyek magasabb kvalifikáltságú, színvonalas munka végzésére adnak lehetőséget. Sajnos, most már kis vállalkozásaink vannak és nem nagy gyárak, amelyeknél jelentős technológiai beruházásokra van szükség, de ezeket a kisvállalkozásokat kellene olyan helyzetbe hozni, amelyek családi vállalkozások vagy 5-10-15 fővel működnek, hogy technológiailag eljussanak egy olyan szintre, hogy legyenek olyan beszállítók, vagy olyan speciális termékeket állítsanak elő ruhaneműben is, amely minőségi. De ma éppen nincsenek meg ezek a lehetőségek, hiszen neki olyan kondíciókkal kell pályáznia a különböző beruházási pályázatokon, ahol esélye nincs, hogy hozzájusson, forrása sincs.

Tehát lehet, hogy az a döntés, amit a kormányzatnak ebben a kérdésben hoznia kell, nem arról fog szólni, hogy a munkaerőt ezen az ágon fogom támogatni, hanem arról fog szólni, ha beruházás van könnyűipari területen, ilyen és ilyen technológia, ott jelentősebb állami hozzájárulás vagy kedvezményezettség, vagy pályázati nyerési lehetőség van. Csak így képzelhető el. Ha valami eleve halálra van ítélve, azt nem érdemes még lélegeztetéssel sem fenntartani, tehát az kárára lenne mindenkinek.

Igen, mi ezt így gondoljuk, csak találjuk már meg az útját, hogy ezt hogy tehetjük meg közösen.

ELNÖK: Köszönöm. Szintén két percre megadom a szót Németh Zsolt képviselő úrnak, MDF.

NÉMETH ZSOLT (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Mintha azt érezném ki a hozzászólások némelyikéből, mintha ebben az ágazatban egyrészt jellemző lenne a bérmunka, ez még igaz is lehet, de ez valamiféle szégyellnivaló dolog, amely jobb, ha megszűnik. Úgy érzem, hogy ez egy túlhaladott álláspont, hiszen nem nagyon látjuk azt, hogy mondjuk a Flextronics valamely vezetője lehajtott fejjel közlekedne csak azért, mert bérmunkát végeztet. Ebben a szektorban is, a bérmunkával együtt is megjelenik a kutatás-fejlesztés és az innováció. Ezeknél a cégeknél nem feltétlen az egydolláros munkabérrel versenyeznek, hanem az én példámban a nálunk, a magyarnál lényegesen magasabb bérszínvonalú támogatott szlovén bérrel. Tehát nem távol-keleti példát hoztam.

Ugyancsak államtitkár úr gondolataira hadd reagáljak, mert nem arról beszéltem, hogy valamely külső piacon nem lesz versenyképes, hanem itt, a hazai, a magyar piacon az a cég, amely, mondjuk, egy európai uniós tagállamban közbeszerzést nyer el, itt pedig nem tud ráállni a rajtkőre - erről beszéltem -, azért, mert olyan szabályaink vannak. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm. Mivel több jelentkezőt nem látok, ezért megkérdezem Farkas Imre képviselő urat mint előterjesztőt, hogy kíván-e válaszolni az elhangzottakra. (Farkas Imre bólint.) Öné a szó, képviselő úr.

FARKAS IMRE (MSZP): Igen, köszönöm, elnök úr. Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Azt hiszem, a lezajlott vitát kétféleképpen lehet jellemezni. Egyrészt biztosak lehetünk benne, hogy a sajtóban nem fog megjelenni, mert rendkívül unalmas volt, hiszen igaziból nem volt komoly vita. Ha a másik oldalról közelítem, akkor azt mondom, hogy igenis értelmes vita volt, megoldásra törekvés és konstruktivitás jellemezte ezt a vitát, és mindenki a különbségek felmutatása és egymás marása helyett valóban arra törekedett, hogy lehetne itt még valamit nyújtani az ágazatnak.

Amit az államtitkár úr több felszólalásban is elmondott, én azt úgy látom, és beszéltem néhány képviselőtársammal, mindannyian úgy ítéljük meg, hogy a tárca részéről egyfajta nyitottság van ezen a téren; és több képviselőtársam is elmondta, és mi magunk is így látjuk mindannyian, hogy ez nem egyetlen tárca ügye, éppen ezért a kormányzat irányába fordultunk, és kifejezetten több tárcára tartozó dolgot látunk itt.

Amit az államtitkár úr elmondott, arra néhány tekintetben reagálnék. Igen, probléma van a munkaerővel. Sajnos, az a baj, hogy azokban a térségekben, ahol ez a munkaerő felszabadul, amely kiszorul a könnyűiparból, ott nem tudnak elhelyezkedni. Lehet hogy az ország más részén, több száz kilométerrel arrébb teremtődnek munkahelyek, ahová autóbusszal, drága pénzért szállítják az embereket, de ezekben a térségekben általában nem tudnak az emberek elhelyezkedni, és itt az alternatívája a foglalkoztatásnak a munkanélküliség, ez fog bekövetkezni. Én magunkkal is vitatkozva azt kell hogy mondjam, bizonyos feltételek között, majdnem szociális alapon még az ilyen esetben is el tudom képzelni a foglalkoztatást, mert ha az nincs, akkor csak a munkanélküliség van, ha ott nem teremtődik munkahely ezen a téren.

A másik, amit az államtitkár úr elmondott: maximálisan egyetértek vele, hogy magasabb hozzáadott érték felé kell elmozdulni, nem vitatható. Én úgy látom, több évtizedig dolgoztam ebben az ágazatban, hogy itt igenis létrejöttek értékek, vannak termékek, márkák és sok minden, de ez az ágazat úgy ki lett véreztetve, hogy ma már ezeket a márkáit nem tudja megvédeni, nem tudja továbbfejleszteni, és a bérmunkába menekül bele, mert a bérmunkában nem kell neki az anyagköltségeket megfizetni, nem kell semmit kifizetni, csak a munkabérre és a rezsire kell kicsi összeget fordítani. Idáig jutott az ágazat. És ha valóban abba az irányba kell elmozdulni, hogy legyenek termékei, mert enélkül valóban nem megy, akkor ehhez kell bizonyos segítség, mert ma már ezt leromlott állapotot nem tudja megteremteni saját erőből egy-egy ilyen vállalkozás.

Amit képviselőtársaim elmondtak, azokkal maximálisan egyetértek. Németh Zsolt a közbeszerzés tekintetében valóban egy érdekes kiegészítést tett, valóban beillhet abba a sorba, amit itt megfogalmaztunk mint lehetőséget.

Latorcai János képviselőtársam és több képviselőtársam is mondott kedvező példákat, hogy milyen lehetőségek vannak, uniós példákat is. Én magam is úgy gondolom, hogy vannak számunkra lehetőségek.

Mondok erre egy konkrét példát: igenis ez a kormány jelentős intézkedéseket tett az egészségügyi hozzájárulás csökkentésére, sőt már tavaly bizonyos területeken eltörölte az egészségügyi hozzájárulást. Ezt most élvezik olyan vállalkozások, amelyek egyébként erre abszolút nincsenek rászorulva. A mostani adótörvények sorában szerepel olyan kezdeményezés, hogy a társadalombiztosítási járulék felét vagy akár nagyobb részét is elengedik. Élvezhetik ezt majd azok a vállalkozások, ahol ez a probléma nem jellemző, és alig-alig fogják majd érzékelni könnyűipari vállalkozások. Igen, jön a dilemma, hogy lehet-e ágazati szinten valamit kiemelni, és ez összefügg-e az európai uniós lehetőségekkel. Valószínű, hogy így, mint ágazat, nem lehet, de területi elvre vagy a foglalkoztatástámogatás bizonyos körére meggyőződésem szerint lehet, és akkor már ez valós lehetőség, és valóban ott használja fel az állam ezeket a lehetőségeket, ahol ez létfeltétel, és nem feltétlenül ott, ahol ez csak kifejezetten profittöbbletet jelent valakiknek vagy valamilyen vállalkozások számára.

Podolák képviselőtársam elmondta, hogy a foglakoztatás területe kiemelt ebben a kérdésben.

 

(17.50)

 

Én magam is így látom, mert ha más tekintetben nem is, itt nagyon nagy dolgokról van szó, sok embert érint, és sokan egyetértünk abban, hogy ha ezek az emberek munkanélkülivé válnak, akkor borzasztó nagy baj lesz ezeken a területeken. Mondok egy konkrét példát a foglalkoztatási gondokra. Például munkahelymegőrző támogatást egy miniszteri rendelet értelmében csak az a vállalkozás vehet igénybe... - illetve amelyik vállalkozás ezt megkapja, két évig ilyen támogatást nem vehet igénybe. Van ebben némi logika, de mit tesznek a vállalkozások? Az egyik része becsületesen megkéri azt az összeget, ami számára szükséges, felhasználja, és tudomásul kell venni neki, hogy két évig semmi nincs. A vállalkozások egy másik része kér egy rendkívül magas összeget, mert ő tisztában van vele, hogy két évig nem kérhet, és nagy összeget fog kérni.

Meggyőződésem, hogy az ilyen és hasonló jellegű szabályozásokat lehetne finomítani, hogy ne legyenek olyan vállalkozások, akik egy-egy ilyen munkahelymegtartó vagy munkahelyteremtő támogatásnak borzasztó nagy haszonélvezői, bizonyos vállalkozások meg kimaradnak ebből a körből teljes egészében. Ezekre a kérdésekre kellene meggyőződésem szerint a kormánynak egy sokkal finomabb szabályozást végrehajtani.

Bízom benne, ahogy Podolák képviselőtársam is elmondta, hogy a gazdasági bizottság talaján mi, képviselők tudunk segíteni abban, hogy valóban egy hasznosítható országgyűlési határozat szülessen, ami nemcsak önmagában egy országgyűlési határozat, hanem önmagában is alkalmas lehet arra, hogy a kormányzat átgondolja ezeket a kérdéseket, és bizony láttuk azokat az ötleteket, gondolatokat, amelyek eddig is felmerültek, csak különböző tárcák szempontjai alapján nem formálódtak kormányzati szinten megfogalmazott gondolattá. Azt hiszem, lehetünk abban a helyzetben, hogy néhány héten belül elfogadjuk ezt az országgyűlési határozatot.

Valóban szükség van módosító javaslatokra, több ilyen módosító javaslat már benyújtásra is került, részben ami aktualizálja a részeket, amelyek szükségesek, részben pedig kiegészíti. Itt is felmerült ilyen javaslat, és ha ezekben kellően konstruktívak leszünk, akkor néhány héten belül valóban születhet egy olyan országgyűlési határozat, amely inspirációt adhat arra, hogy a kormányzat valóban intézkedjen, és tegyen megfelelő lépéseket a ruhaipari, ruházati ágazat megsegítésére.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! Az általános vitát lezárom, a benyújtott módosító javaslatokra figyelemmel a részletes vitára bocsátásra és a részletes vitára várhatóan következő ülésünkön kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény módosítását kezdeményező törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. Bőhm András, SZDSZ és Tóth József, MSZP, képviselők önálló indítványát T/10146. számon, a bizottságok ajánlásait pedig T/10146/1-2. számon kapták kézhez.

Megadom a szót Tóth József képviselő úrnak, a napirendi pont előadójának, 10 perces időkeretben.




Felszólalások:   77-151   151-183   183-195      Ülésnap adatai