Felszólalás adatai
246. ülésnap (2012.12.04.), 260. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Kiss Sándor (Jobbik) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | felszólalás |
Videó/Felszólalás ideje | 5:52 |
Felszólalások: Előző 260 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. KISS SÁNDOR (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Sokat hallottunk itt a politikáról, a szakmaiságról és a hivatalvezetőről. Én a 29. ajánlási pontban a hivatalvezető-helyettes kapcsán tettem ajánlást. Itt nem beszéltek a hivatalvezető-helyettesi posztról, ami kimondottan alapvetően szakmai. A vezető adja meg a politikai hangot és a hivatalvezető-helyettes pedig a szakmai munka színvonalát biztosítja.
Úgy gondoltam ebben a módosító javaslatban, hogy a hivatalvezető-helyettesre is ugyanazok a kritériumok kell hogy vonatkozzanak, mint a hivatalvezetőre, hiszen a 20/E. §-ban kimondják azt, hogy a hivatalvezetőt a hivatalvezető-helyettes helyettesíti. Tehát szerintem semmi sem indokolja azt, hogy a hivatalvezető-helyettesre más kritériumok vonatkozzanak, mint a hivatalvezetőre. Nem tartom helyesnek azt, hogy a hivatalvezető-helyettes lehessen akár polgármester, természetesen más körzetben, vagy akár alpolgármester vagy önkormányzat tagja, és a többi. Úgy gondolom, hogy ezt ki kellett volna mondani ebben a törvényben is.
Amiről szóltak itt a kétpercesek és az általános vita is, úgy gondolom, hogy fennáll majd annak a veszélye, hogy négyévenként, minden országgyűlési választás után, ha mondjuk, az ellenzék kerül hatalomra, akkor gyakorlatilag a közigazgatási vezetőgarnitúra kicserélődik, és nemcsak a járási hivatalvezető, hanem még a járási hivatalvezető-helyettesek is lecserélődnek. Tehát, hogy az a szakmai folyamatosság ne legyen biztosítva a hivatalvezető-helyettesek által, amire az adott politikai kurzus változása nincs hatással, szerintem ez nem helyes.
A 22. ajánlási pont összefügg tulajdonképpen a 33. ajánlási ponttal, itt is a hivatalvezető-helyettesről van szó. Az van, hogy a hivatalvezető javaslatára a kormánymegbízott kivételesen indokolt esetben eltekinthet, egyéb felsőfokú végzettségű személyt is kinevezhet hivatalvezető-helyettesnek. Milyen felsőfokú végzettségű lehet? Gyógytornász, vagy nem tudom, gyógymasszőr, szociális munkás? Ki az?
(17.00)
Meg egyáltalán mi lehet az a kivételesen indokolt eset? Talán nincs annyi jól képzett közigazgatási szakember az országban, akit meg lehetne találni? Azért, hogy esetleg egyéb felsőfokú végzettségű személyt is kinevezhessenek hivatalvezető-helyettesnek?
(Az elnöki széket Balczó Zoltán, az Országgyűlés
alelnöke foglalja el.)
Tehát itt is tetten érhető az, hogy alapvetően nemcsak a hivatalvezető, hanem még lejjebb, a hivatalvezető-helyettes kinevezésénél is teljes mértékben a politikai szempontok érvényesülnek, és egyértelműen indokoltnak látom azt, hogy sajnos a politika teljes mértékben áthatja a közigazgatási rendszert.
Megértem a kormányzat részéről nyilvánvalóan, természetesen azt, hogy az adott kormányerő határozza meg, hogy a közigazgatás merre menjen, és hogy a kormányerő szándéka, akarata érvényesüljön a közigazgatáson keresztül az ország egész életére. De önmagában sajnos ez a törvény nem biztosítja - még egyszer mondom - azt a szakmai folyamatosságot, azt a szakmai állandóságot, amit egy törvénynek kellene biztosítani. Egyébként a minisztériumokban láthatjuk: jön az új kormány, de a régi apparátus marad. Na most, ugyanennek kellene érvényesülni szerintem majd a járási hivatalok esetében is. Tényleg majd meglátjuk, hogy a puding próbája mi lesz.
Most érdekes volt számomra a 30. és 31. ajánlási pont, amelyik szó szerint, de még alakra is teljesen megegyezik Lamperth Mónika képviselő asszony javaslatával. Nekem az volt a feltűnő - teljesen függetlenül egymástól -, hogy míg az egyik kapott egyharmadot, a másik nem kapott. Nem tudom, ennek pontosan mi lehet az oka, hogy az egyik javaslatban úgy látja, nem tudom, az alkotmányügyi bizottság vagy melyik bizottság, hogy ez ér egyharmados támogatottságot, a másik pedig nem. Attól tartok, hogy ez egyszerűen annak szólt, hogy van egy jobbikos javaslat - főleg az elmúlt hét tükrében -, azzal nem is foglalkozunk, a jobbikosokkal szóba se állunk, de azért talán szerencsésebb lenne - függetlenül attól, hogy mennyire ódzkodnak tőlünk -, ha legalább a javaslatainkat átfutnák, tehát ha minket nem is, de legalább a szakmai szempontokat figyelembe vennék.
Ami itt a kétpercesekben elhangzott, jobbára mindenki a politikától féltette a közigazgatást, de sajnos mindenféle szempontokat és álérveket sorolt fel a kormányzat. Ebben a törvényjavaslatban - még egyszer mondom, sokadjára is, mert nagyon sokan elmondták itt a kétpercesekben az ellenzék részéről - sajnos a szakmát felülírják, és nem is a politika írja felül, hanem azt látom, hogy azok a pillanatnyi politikai érdekek, hogy akár egy tisztviselőről, egy köztisztviselőről, aki majd a járási hivatalban dolgozik, a politika dönthesse el azt, hogy ő megkapja ezt az állást vagy nem. Mert sajnos a gyakorlatban ettől, biztos vagyok benne, ez érvényesül.
Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiból.)
Felszólalások: Előző 260 Következő Ülésnap adatai