Készült: 2024.09.25.20:18:10 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

189. ülésnap (2004.11.23.), 120. felszólalás
Felszólaló Horváth Csaba (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 6:04


Felszólalások:  Előző  120  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HORVÁTH CSABA (MSZP), a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Az 1999-ben megalkotott és az Országgyűlés által elfogadott, szabálysértésekről szóló törvény akkori szabályozása szerint a rendzavarás tényállása közterületen és nyilvános helyen valósulhatott meg. Ezt követően, mint arra bizonyára önök közül többen is emlékeznek, 2000-ben a közélet és a sajtó a sportrendezvények botrányaival volt elfoglalva, ettől volt hangos. Akkor ezek a jelenségek oly mértékben elszaporodtak, hogy a jogalkotó szabályozás alá vonta a sportrendezvények helyszíneit, megelőzés céljából. Így 2001. január 1-jétől a sportrendezvények is bekerültek a tényállás megvalósításának lehetséges helyszínei közé.

Sajnálatos módon napjainkban is szembesülünk olyan jelenségekkel, amelyek felett nem hunyhatunk szemet. A jelen módosítás aktualitását az adja egyrészt, hogy egyre gyakrabban fordulnak elő társasházi közösségek mindennapi életében különböző rendzavarások. A lakók nyugalmát egyre több zavaró külső hatás éri, másrészt egyéb helyszíneken, eseményeken, például színházakban, mozikban, önkormányzati helyiségekben előforduló, a polgárok és az ügyfelek nyugalmát zavaró eseményekkel is egyre gyakrabban találkozhatunk. A jelenlegi szabályozás indokolatlanul szűkíti le a rendzavarás tényállás megvalósulásának lehetséges helyszíneit azáltal, hogy csak közterületen, illetve nyilvános helyen és sportrendezvények helyszínein történő megvalósuláshoz fűz jogi következményeket.

A sportrendezvények rendjének biztosítása természetesen fontos társadalmi érdek, és ez a nagy nyilvánosság miatt nem kizárólag a sportrendezvényeken részt vevők érdekében kell hogy megtörténjen. A sportrendezvényeken való részvétel több feltétel együttes megvalósulása esetén lehetséges, egyrészt meg kell felelni a rendezvényre történő belépés, másrészt a rendezvényen való tartózkodás követelményeinek. Az első esetben például szükség lehet érvényes belépőjegyre vagy bérletre, illetve tartózkodni kell a tiltott tárgyak rendezvényre történő bevitelétől, második esetben pedig tartózkodni kell a rendezvényt zavaró vagy egyébként is tiltott magatartás tanúsításától.

Ezek a teljesség igénye nélkül felsorolt kritériumok azonban nem kizárólag a sportrendezvények látogatásának velejárói. Ugyanilyen feltételeknek kell megfelelni akár középület-, színház-, mozi- vagy könyvtárlátogatás esetén is, hiszen ezek rendjének biztosításához is társadalmi érdek fűződik. A társasházakban megvalósuló rendzavarás esetén az eddigi szabályozás az önkormányzatokra bízta, hogy bizonyos cselekményeket szabálysértésnek minősít-e, vagy sem. Ha ezt az önkormányzat elmulasztja, úgy a társasház lakói nem tudnak kellő súllyal fellépni a rendzavarókkal szemben.

Ezért is különösen indokolt a módosítás, hiszen sorra épülnek a több száz lakásból álló társasházak, épületek, és az ott lakók nyugalmát biztosítani kell. Úgy gondolom, hogy a lakáshoz jutás támogatása mellett is, legyen szó akár új lakások építéséről, akár használt lakások vásárlásáról, erre különös gondot kell fordítani. A jelen módosítással lehetővé válik továbbá, hogy a középületek valamennyi helyiségében, legyen az akár folyosó vagy mosdó, amelyek nem minősülnek hivatalos helyiségnek, szabálysértési eljárás lefolytatásának legyen helye a tényállás megvalósulásának esetén.

Felhívom a tisztelt Országgyűlés figyelmét, hogy a törvénymódosító javaslat benyújtására a Belügyminisztériummal és az Igazságügyi Minisztériummal való egyeztetés után került sor. A két tárca ezt megelőzően több egyeztetést folytatott annak érdekében, hogy az előbb említett problémákra megfelelő jogi megoldás szülessen. Az ennek eredményeképpen kialakult álláspont szerint megfelelő és szükséges a törvényjavaslatban foglaltak elfogadása.

Felhívnám figyelmüket arra is, hogy a törvényjavaslat végső formában történő elfogadásához a minisztériumok egyetértésével egy módosító javaslat benyújtása szükséges még, ez már megtörtént. Mivel a jelenlegi szabályozás indokolatlanul szűkíti le a rendzavarás tényállása megvalósulásának lehetséges helyszíneit, ugyanis egyéb helyszíneken, így középületekben, társasházakban, színházakban, könyvtárakban is megvalósulhat a nem kívánt magatartás, így a hatályos szabályozás nem éri el a kívánt célt.

A módosítás a garázdaságot önálló címmel ellátva, önálló szabálysértésként határozná meg, amely helyszínétől függetlenül bárhol megvalósulhatna. Ennek értelmében a szabálysértést az követné el, aki olyan kihívóan közösségellenes magatartást tanúsít, amely alkalmas arra, hogy másokban megbotránkozást vagy riadalmat keltsen. Ez a jogi megoldás összhangban van a garázdaság büntető törvénykönyvben meghatározott fogalmával is, ugyanis a bűncselekmény bárhol elkövethető. A hatályos szabályozás értelmében az ugyanolyan jellegű, nem erőszakosan elkövetett, kihívóan közösségellenes cselekmény viszont csak akkor szabálysértés, ha nyilvános helyen, közterületen vagy sportrendezvényen követik el.

Az ismert problémák érdekében ezúton is kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a törvénymódosító javaslatomat, illetve a benyújtott módosító javaslatot támogatni szíveskedjenek.

Köszönöm figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  120  Következő    Ülésnap adatai