Készült: 2024.09.23.01:37:16 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

192. ülésnap (2001.03.07.), 105. felszólalás
Felszólaló Lezsák Sándor (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:54


Felszólalások:  Előző  105  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

LEZSÁK SÁNDOR (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Kedves Képviselőtársak! Tisztelt Miniszter Úr! A Magyar Demokrata Fórum támogatja, általános vitára alkalmasnak tartja a személy- és tárgykörözésről szóló törvényjavaslatot, sőt az elején rögzítem, hogy részleteiben is támogatjuk ezt a törvényjavaslatot. Végre önálló törvény rendezi ezt a területet, hiszen ez az 1994-es rendőrségi törvény csak egy bizonyos területet határozott meg, és jól emlékszem a kilencvenes évek elejéről, hogy bizony milyen kemény helyzetekkel kellett szembenéznünk az ilyen jellegű törvényi rendezés hiányában.

Kisgazda képviselőtársam jegyezte meg azt, hogy egy viszonylag rövid törvényről van szó, ötvenegynéhány paragrafusból áll, de annál terjedelmesebb és szükségesen terjedelmes az általános és részletes indoklás. Gratulálok a miniszter úrnak, hogy végre egy olvasmányos és közérthető indoklás született, akár az általános, akár a részletes indoklásra utalok.

Néhány nagyon rövid megjegyzésem lesz a törvényhez. Ezek általános jellegű észrevételek, és úgy vélem, nagyon nehéz lenne ezeket az apró elvárásokat módosító indítványok formájában szakszerűen megfogalmazni, de mindenképpen szükségesnek tartottam, hogy ezeket a törvény-előkészítők tudomására hozzam.

Az elmúlt években több olyan sajnálatos eset történt a személyek és tárgyak körözése területén, amelyek egy része minden bizonnyal megelőzhető lett volna egy korszerű, a személy- és tárgykörözésről szóló törvény esetén. A leggyakoribb ilyen eset az volt, ha valaki jóhiszeműen lopott személygépkocsit vásárolt, és ennek kiderülése esetén súlyos anyagi veszteségeket és meghurcoltatást is el kellett szenvednie; pusztán azért, mert sem ő, sem esetleg az eladó cég nem tudta azt, hogy az adásvétel tárgya körözés alatt áll. A szabályozatlan, gyakran hiányos vagy utólag kiegészített rendőrségi nyilvántartás hiánya vagy az ilyen nyilvántartásba történő betekintés nehézségei az ilyen esetekben a tulajdonhoz fűződő biztonságot is veszélyeztették. Meg kell jegyeznem, ahogyan egy szakértőnk fogalmazta, a liberalizált adatprivatizáció - elég furcsa kifejezés ez - miatt bizony a rendőrség is sok esetben bizonytalan volt, hogy milyen adatokat rögzíthet, illetve milyen adatokkal bánjon óvatosabban.

Tisztelt Ház! Több olyan eset is történt a közelmúltban, hogy az Egyesült Államokból vagy Olaszországból toloncoltak ki magyar állampolgárokat, mert állítólagosan illegálisan munkát vállaltak, szerepelt a nevük az illegális munkavállalás címén körözöttek listáján. Mire kiderült a névazonosságból eredő ártatlanságuk, addigra egy elrontott nyaralás vagy éppen sok százezer forint hiába kifizetett szállodai és utazási díj volt a hibás kérdezés miatt kárvallottak vesztesége, és bizony a legtöbb esetben nem is számíthatnak semmilyen kártérítésre.

 

 

(17.50)

 

Olyan esetek történtek az elmúlt években - és tiszakécskei választókerületemből is tudnék példát hozni -, hogy a magyar állam megkérdezése nélkül, romániai körözés eredményeként került egy magyar kamionsofőr Németországból egy román börtönbe, egy meglehetősen magyarellenesnek is nevezhető bíróság formális tárgyalása után, és a kárvallott nem is tudott arról, hogy őt körözik. Vagy ehhez hasonlóan egy olyan magyar állampolgár ügye került a Strasbourgi Emberi Jogi Bíróság elé, akit úgy köröztek és úgy ítéltek el Olaszországban, hogy nem is tudott erről, meg sem hallgatták, és amikor gyanútlanul átlépte az olasz határt, akkor börtönbe került. Ilyen visszásságai és emberi jogilag védhetetlen következményei vannak a körözés szabályozatlanságának.

Felvetődik a kérdés: megoldja-e ezeket az eseteket az előttünk lévő törvénytervezet? A törvénytervezet részben törekszik ezeknek a visszásságoknak a kivédésére, de nem nyújt, nem is nyújthat garanciát a megelőzésre, ugyanis a nemzetközi körözést szabályozó paragrafusok nem írják elő azt, hogy egy magyar állampolgár körözése esetén legalább az európai országok értesítsék a magyar hatóságokat és a körözött személyt, hátha vétlen, hátha törekszik az őt igazoló dokumentumok beszerzésére, míg gyanútlanul erre nyilván képtelen lesz.

Az sem derül ki a törvényjavaslatból, hogy a külföldi utazásra indulók legalább betekinthessenek az Unió körözési listájába, hátha megelőzhetnek egy névazonosság miatti kellemetlen hazatoloncolást - most a romániai börtönviszonyokat nem is említem, pedig ez is reális veszély lehet. Tudom, hogy a törvényjavaslat ezen részének ez a megközelítése talán nem éppen szakszerű, de ez mindenképpen felvetődik az emberek átlagos gondolkodásában is.

Tisztelt Ház! A törvényjavaslat logikusan felsorolja azt, hogy mit kell ismernie a rendőrségnek: például a körözött személy nevét, lakcímnyilvántartásban lévő adatait - és itt meg kell álljak egy pillanatra. Miért nincs helye az új személyi igazolványban a lakcímnek? - kérdeztem korábban is és kérdezem most is. Ugyan hogyan fogja ellenőrizni az igazoltató rendőr a lakcímazonosságot, ha az igazolványban nincsenek ilyen adatok? És újólag arra a furcsa kifejezésre kell hivatkoznom, amelyet az egyik szakértőnk fogalmazott meg: a liberalizált adatprivatizáció ennek az oka; és most nem akarok kitérni arra az aggályra, amelyet egyébként a népszámlálás, a népszámlálás névtelensége vetett fel bennem.

Tisztelt Ház, végezetül még egy mozzanat! A nyilvántartás ideje a törvényben sikertelen körözés esetén húsz esztendő, így az nyilvánvalóan sok ezer ember és esetleg több százezer tárgy nyilvántartásává duzzad néhány esztendő alatt. Tudomásul veszem ezt, és ha nem is a legfontosabb tíz vagy a legfontosabb ötven személy angolszász példáját akarjuk követni, de idővel nyilván felvetődik a szakemberek körében, hogy a legfontosabb ötszáz vagy ezer személy kijelölésére szükség lesz.

Tisztelt Ház! Ahogy a bevezetőben éreztettem vagy jeleztem: észrevételeim általános jellegűek, nagyon nehéz lenne ezeket az elvárásokat módosító indítványok formájában szakszerűen megfogalmazni.

A Magyar Demokrata Fórum nevében tehát a törvényjavaslatot elfogadásra ajánlom, az mindenképpen javítana a jelenlegi helyzeten, és remélem, hogy hamarosan be lehet majd vezetni a magyar állampolgárok személyi szabadságára és tulajdonára vonatkozóan egy megbízható, e törvény és ennek tapasztalatai alapján készülő körözési törvényt is.

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  105  Következő    Ülésnap adatai