Készült: 2024.05.13.22:09:52 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

119. ülésnap (2000.02.10.), 18. felszólalás
Felszólaló Farkas Sándor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 13:14


Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

FARKAS SÁNDOR, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Államtitkár Úr! Képviselőtársaim! Először szeretném a kormányprogram idevonatkozó négy mondatát idézni, amely a következőképpen szól: "A kormány támogatni kívánja a tápanyag-utánpótlás és a növényvédelem javulását, serkentését. A növényvédelemben is megújulásra van szükség. A gazdaságos vegyszerhasználat szempontjából meghatározó jelentősége van a szakmai ismeretek elsajátításának, amit minden érdekeltnek lehetővé kell tenni. A kormány ösztönzi a termőföld termőerejének javítására irányuló tevékenységeket és a környezetbarát mezőgazdasági technológiákra való áttérést. A kormány lépéseket tesz a növény- és állat-egészségügyi szolgálatok megerősítésére."

Szeretnék ezek után a T/1955. számú törvényjavaslat - mely a növényvédelemről szól - legfontosabb gondolatai és a Fidesz-Magyar Polgári Párt által megalkotott vélemény önökkel való megosztására törekedni. A törvényjavaslat normaszövegének kidolgozása során az Európai Közösségek brüsszeli hivatalánál, valamint a tagállamok növényvédelmi szervezeteinél szerzett tapasztalatok, továbbá az európai uniós tagországok nemzeti növényvédelmi szabályainak végrehajtási gyakorlata egyaránt példaként szolgáltak. Egyidejűleg érvényesültek az ENSZ FAO nemzetközi növényvédelmi egyezmény követelményei, és hasznosultak a mintegy százéves múltra visszatekintő magyar növényvédelmi joggyakorlat bevált és jelenleg korszerű elemei is.

A törvényjavaslatban felhasználásra kerültek azok a szakmai anyagok, publikációk, valamint a nemzetközi szervezetek állásfoglalásai, amelyek megítélésünk szerint komoly szakmai munkát alapoznak meg. Ezek közül elsősorban az ENSZ környezet és fejlődés világkonferencia nyilatkozatai és dokumentumai tekinthetők meghatározott jelentőségűeknek. A növényvédelmi szabályozás, elsősorban az előkészítéskor felhasznált szakmai anyagok jellegéből adódóan sajátos összetett eljárási rendet teremtett meg, vezetett be, ezért az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezéseivel való összhang megteremtése a kodifikáció egyik legfontosabb feladata volt.

A törvényjavaslat hatásairól néhány gondolatot mondanék. A növényvédelmi törvényjavaslat négy fő irányelv érvényesítését tűzte ki célul, melyek majd lényegesen javítják a természeti környezet állapotát. Ezek a legfontosabb célok a földhasználók és a termelők növényvédelmi felelősségének, illetve feladatainak a korszerűsítése, az integrált növényvédelem prioritási szabályainak bevezetése, a növényvédő szerek és termésnövelő hatású anyagok forgalomba hozatali és felhasználási engedélyezési eljárásának szigorítása, valamint a vegyszerhasználat munka-egészségügyi és környezetbiztonsági feltételeinek a meghatározása.

Az új növényvédelmi törvényjavaslat szabályozási koncepciója száműzi azt a felfogást... - zöld utat biztosít az eltérő színvonalú természeti erőforrások hasznosítása vállalkozói kockázaton alapuló termelői szabadságának. Ennek gyakorlásával szemben az állam csak akkor támaszt korlátokat, ha azt a cselekmény gazdasági és közegészségügyi veszélyessége indokolja, így a földhasználók és a termelők általános növényvédelmi kötelezettsége két minősített eset kivételével megszűnik. Az egyik ilyen eset a zárlati károsítók fellépése, a másik a birtokhatárt túllépő járvány.

A rendszerváltozást megelőzően - 1988-as adatok szerint - mintegy 70-75 ezer tonna növényvédő szer került felhasználásra. Ez a mai időszakra mintegy 20 ezer tonnára alakult és csökkent. Azt hiszem, elmondhatjuk azt, hogy a világ egyik legkevesebb vegyszert használó országává váltunk. Ettől eltekintve szeretném megkérdőjelezni ezt a kijelentést, már csak azért is, mert annak több oka van, hogy erre a szintre jutottunk. Az egyik ok az, hogy a struktúraváltást követően, a korábbi nagyüzemi felhasználásból adódóan természetesen kisebb parcelláknál, kisebb méretű gazdaságoknál részben a szakmai tudás hiánya és indokoltsága vezetett erre az okra, a másik, szintén megítélésem szerint, az, hogy az újonnan bevezetett technológiák, amelyek a korábbi 6-8 vagy 10 kilogrammos dózisú hatóanyagokat írták elő... - ma már grammokban mérhető. A harmadik fontos elem pedig megítélésem szerint azon különböző természetes anyagok használata, ami szintén ebbe a kategóriába, ilyen felsorolásban nem tartozik bele.

Éppen ezért azt gondolom, hogy ez a fajta vegyszerfelhasználás, ami Magyarországon az utóbbi időben meghonosodott, nem szerencsés. Ennek a növelése, megfelelő okszerű hasznosítása elengedhetetlen a növénytermesztés és a mezőgazdasági termelés szempontjából. El kell oszlatni minden tévhitet arról, miszerint a növényvédelem egyenlő volna a kémiai növényvédelemmel. Itt az integrált növényvédelemnek van rendkívül komoly jelentősége.

A törvényjavaslat hatósági feladatkörbe utalja a kijuttatott növényvédő szerek további folyamatos ellenőrzését. A környezetvédelmi szempontból is fontos vizsgálatok kiterjedhetnek a forgalomba hozott készítmények minőségének ellenőrzésére, a kezelt növények, termékek szermaradék-vizsgálatára, továbbá a talaj, a víz és az expozícióknak kitett védett vadállomány ellenőrzésére.

A törvényjavaslat ennek alapján kiemelt fontosságot tulajdonít a két szakterület közreműködésének minden olyan területen, ahol az emberi egészség és környezet védelméről van szó. A törvényjavaslat ezért e kapcsolatrendszert átfogóan és részletesen szabályozza.

Nagyon fontos kiemelni megítélésem szerint a növényvédőszer-felhasználók szakmai felkészültségét, szakmai hovatartozását azért is, mert ma Magyarországon ezek a növényvédő-szerek, amelyek felhasználásra kerülnek, bizony-bizony egy igen veszélyes kategóriába is sorolhatók. Éppen ezért a szakmai felkészülés, amire a miniszter úr expozéjában is utalt, megítélésünk szerint rendkívül fontos. Nemcsak a tanfolyamokon, hanem a felsőoktatási, középfokú és egyéb oktatási intézményekben is fel kell hívni a növényvédőszer-felhasználók figyelmét nemcsak a felhasználásra, hanem arra is, hogy az egyéb környezetkárosításban is milyen problémák adódhatnak ennek az illetéktelen felhasználásából.

Éppen ezért a gazdák, a gazdálkodók továbbképzése elengedhetetlen, nemcsak a téli tanfolyamokon, hanem azzal a rendszerrel is, amelyet ki kell építeni - a törvény is több helyen utal rá -, amit mozgó szaktanácsadó szolgálatnak lehet nevezni. Ennek a lényege az, hogy nemcsak a végtermék-ellenőrzésben, hanem a felhasználás folyamatában ellenőrzi a technológiai lehetőségek és a technológiai szabályok betartását. Rendkívül fontos, hogy az adott termelőknél ezek az ellenőrzések a folyamatában történjenek, és nem pedig a végterméknél, akkor, amikor a piacon, akár az adott kertészeti növény piacán egy vegyszerellenőrzésre vett minta után jutunk csak arra a megállapításra, hogy a szermaradványérték jóval magasabb, mint a megengedett, hanem a folyamatát kell ellenőrizni, a növényvédő szer fajtáját, mennyiségét, dózisát és a kijuttatás feltételeit.

A törvényjavaslatban szabályozott engedélyezési rendszer felépítésénél és működésénél fogva kiszűri azokat a termékeket, amelyek felhasználása súlyosan veszélyeztetné az emberi, a növényi és a természetes környezetet. Magyarországon az Európai Uniónál szigorúbb engedélyezési rendszert kíván a törvényjavaslat s annak végrehajtási rendelete bevezetni. Itt elsősorban a készítmények toxikuselem-tartalmára vonatkozó szigorú határértékek bevezetéséről van szó.

Nagyon fontos: munka-egészségügyi és környezetbiztonsági szempontból a törvényjavaslat új rendelkezéseként vezeti be a forgalomba kerülő növényvédő gépek típusvizsgálatának kiegészítését a cseppképzés, a szórástechnika-alkalmasság szempontjából, valamint a használatban lévő gépek időszaki kijuttatástechnikai felülvizsgálatát. Ez azért is fontos, mert, azt hiszem, a teremben kevesen vannak olyanok, akik konkrétan ismerik ennek a kérdésnek a problémakörét. Tudjuk azt, hogy az elöregedett mezőgazdasági gépparkkal kijuttatott, különböző avult technológiák alkalmazásával a mai mikrogrammokban, milliliterekben kijuttatott szermennyiség gyakorlatilag képtelenség. Éppen ezért nemcsak a műszaki felülvizsgálatra van szükség, hanem a modern technológiák bevezetése is legalább ennyire fontos.

 

(9.50)

 

El kell kerülni azt, hogy a különböző mezőgazdasági növényvédő gépeknél azok a - ez szakmai kérdés - szórásképek változzanak meg, amelyek korábban már itt láthatók voltak. Itt kimondotton ilyen csurgalék- és csurgásveszélyes gépekre gondolok, amelyek rendkívül komoly környezetkárosítást okoznak, netalántán ezek a csurgalékok egyéb olyan élővízforrást is veszélyeztethetnek, akár belvíz esetében vagy a talajvíz esetében, ami kiszámíthatatlan folyamatokat idézhet elő.

Éppen ezért ennek a műszaki színvonalnak a szabályozása, ellenőrzése számomra mint részben felhasználó számára is egy rendkívül fontos kérdés, és úgy gondolom, hogy ez a gazdák számára is egy biztonságot fog majd később jelenteni a technológia során.

Néhány gondolatot talán a közegészségügy területéről. Ma már ismerjük, és a parlament mezőgazdasági bizottságában is több alkalommal szóba került, többször vita kerekedett napirenden kívül is a parlagfű körüli problémakörről. Most ennek a részleteibe nem kívánok belemenni, de megítélésem és meggyőződésem szerint ezt a kérdéskört ez a törvény is nagyjából, megközelítőleg kezelni tudja, sőt, megítélésem szerint nemcsak a törvénynek kell ezt kezelni, hanem minden egyes magyar állampolgárnak a környezetében kell olyan rendet, tisztaságot és fegyelmet tartani, ami ennek a növénynek az elterjedését gátolja, vagy netalántán meg is akadályozhatja. Természetesen ez a kérdés nem ilyen egyszerű, ez ennél bonyolultabb, de ezt az elemet emeltem ki, amely megítélésem szerint nagyon fontos.

Végezetül szeretném elmondani azt, hogy a szakértőket, a szakembereket kérdeztük meg, és nem csak a politikustársaimat, hogy a törvényről milyen vélemény alakult ki, egybehangzó véleményként elmondhatom azt, amit itt önök eddig bizottsági előadóként is elmondtak, hogy a törvényjavaslat - minden korábbi törvénnyel szemben - teljes konszenzus alapján elfogadható. A szakmai, szakértői vélemények részben kisebb, apró módosításokra utaltak, amelyek bizonyítják azt is, hogy komolyabb, olyan jellegű problémakör a törvényalkotásban és ennek a törvénynek a kialakítása során nem merült föl. Éppen ezért a későbbiekben, a részletes vita során a módosító indítványainkat, amelyek kimondottan már csak apró részletekre, pontosításokra fognak vonatkozni, meg fogja tenni a Fidesz-Magyar Polgári Párt képviselőcsoportja.

Mindezek figyelembevételével el szeretném mondani azt, hogy a Fidesz-Magyar Polgári Párt a benyújtott törvényjavaslatot elfogadásra ajánlja és támogatja.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai