Felszólalás adatai
240. ülésnap (2009.11.09.), 259. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Pósán László (Fidesz) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | kétperces felszólalás |
Videó/Felszólalás ideje | 2:10 |
Felszólalások: Előző 259 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. PÓSÁN LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm, elnök úr. Csak egy dologra szeretnék emlékeztetni. Abban a kérdésben, hogy Magyarországon a rendszerváltás időszakában alacsony azon hallgatók aránya, akik felsőoktatásban vannak, szerintem akkor minden politikai erő egyetértett, és ezen változtatni kellett. A felsőoktatás tömegessé válása önmagában a nagy számok törvényéből fakadóan is értelemszerűen okoz feszültséget, problémát. Na de egy dolgot azért ne felejtsünk el: mindaddig, amíg a felsőoktatásba való bekerülésnek volt egy mércéje, amit felvételinek hívtak, a tömegessé válás a minőség szempontjából jóllehet, problémás volt - még egyszer mondom, a nagy számok törvényéből adódóan -, jóval kisebb mértékű volt a csökkenés, mint azt követően, mikor a felvételi eltöröltetett.
Tehát tisztelettel azt mondom, hogy az egyik legnagyobb probléma itt van: egy tömegesedő felsőoktatásban a bemeneti szint minőségi küszöbrendszerét kiiktatni, teljesen szabadjára nyitni a kapukat, na ez az, ami a színvonalat abszolút leviszi, és itt van a legnagyobb probléma. Most kellene valami megoldást keresni erre a kérdésre. Én értem a jó szándékot, értem az elindulási szándékot, csak az a legnagyobb probléma, hogy magát ezt a kaput mégiscsak önök nyitották ki, Magyar Bálint volt ugyan akkor a miniszter, de mégiscsak az önök szavazata nagymértékben kellett hozzá.
A másik dolog, amire szeretnék emlékeztetni: volt a magyar felsőoktatási rendszerben egy olyan, nem túl sokáig élő gyakorlat, amit úgy hívtak, hogy a nulladik évfolyam. Ezt, ha jól emlékszem, az ombudsman nyilvánította jogszerűtlennek, merthogy ennek volt pénzes vetülete, fizetős vetülete. Ezzel a részével én magam egyet is értek, csak magát az elvet érdemes lenne meggondolni. Ez arról szólt, ugye, hogy meg volt határozva jó előre, lehetett tudni a feltételeket, hogy milyen százalékértékben teljesítő hallgatók hogyan kerülnek be az egyetemre, és kik nem kerülnek be. Érdemes lenne elgondolkodni - középiskolában is van előkészítő évfolyam -, hogy ezzel tudunk-e valamit kezdeni.
Köszönöm szépen.
Felszólalások: Előző 259 Következő Ülésnap adatai