Készült: 2024.09.22.11:15:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

187. ülésnap (2009.01.29.), 85. felszólalás
Felszólaló Kiss Péter (MSZP)
Beosztás a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:37


Felszólalások:  Előző  85  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KISS PÉTER, a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Elöljáróban azt szeretném hangsúlyozni, hogy tekintettel arra, hogy ön ezt a kérdését részletesen, írásos formában is benyújtotta, ezért teljes részletességgel kifejtő módon az arra adott írásos válaszban fogok kitérni most - amennyi ebbe az időbe belefér - összefoglalóan.

Első dolog: a központi rendszert három éve, 2006-ban egy fejlesztési projekt keretében a járulékbevallásra kötelezett, mintegy 300 ezerre prognosztizált felhasználóra alakították ki. A rendszer éles indításakor 2006 májusában az ügyfélkapura 90 454-en regisztráltak, ez a szám mára már meghaladja a 711 ezer főt, valóban dinamikusan és minden várakozáshoz képest is dinamikusan fejlődött.

A fenti számok örvendetesek tehát, és nyilván azt mutatják, hogy az ügyfélkapun keresztül egyre nagyobb számú elektronikus szolgáltatás elérhető, és ezt az állampolgárok megbecsülik, hiszen erről szól a jelentkezési szám. Igen, a jelenlegi számítógéprendszer az éves bevallási csúcsnapokon megközelíti a teljesítőképessége határát, ezért, valamint a tervezett további szolgáltatásbővítések működőképessége érdekében az vált szükségessé, hogy az "Ügyfélkapu 2" projekt keretében a közelmúltban bejelentsük a korszerűsítést és a kapacitásbővítést. Ez 2009., tehát ez év december 1-jéig be is fejeződik.

(14.20)

Ugyanakkor meg tudom nyugtatni önt, hogy miközben az is megállja a helyét az ön állításában, hogy a január 20-ai bevallási napon úgymond csúcs közeli terhelés érte a központi rendszert, azonban ez a rendszer ennél magasabb forgalmat is képes volt korábban, már az idén is kiszolgálni. A rendszer jelentős lelassulása azért következett be azon az ominózus napon, mert egy, a könyvelők munkáját segítendő segédalkalmazás meghibásodott. Egy konfigurációs hiba miatt ez működésképtelenséget okozott, és valóban szükség volt arra, hogy ez másnapra kijavítódjon, hogy az ezt működtető szakemberek egynapos beavatkozásának eredményeképpen elhárítsák ezt a hibát.

Tudom önnek jelezni, hogy a fejlesztésen túl az eddigi rendszer működésének garanciáit is fejleszteni gondoljuk, tehát a műszaki fejlesztés mellett ezt is el akarjuk végezni. Most, a következő két hétben fejeződik be az a külső szakértőket is igénybe vevő részletes vizsgálat, amelyik megállapítja a felelősök körét, a hibaeset okán a felelősök körét, a tapasztalatok alapján pedig további intézkedésekre tesz javaslatot.

Tudniuk kell, hogy kimutatható anyagi kár ezen működési rendellenesség kapcsán nem keletkezett, a késedelmesen benyújtásra került bevallások miatt az APEH nem szabott ki bírságokat. Adatvesztés sem történt, ilyen értelemben a rendszerben nem rendülhetett meg az állampolgári bizalom.

Ugyanakkor kétségtelen, hogy a tájékoztatás késedelmessége súlyos hiba, én magam is annak tartom, ezért ennek bekövetkeztéért, ennek elkerülése érdekében szükségesnek látom további intézkedések megtételét is.

Ami pedig az OEP-et illeti, az Egészségügyi Minisztérium tájékoztatja ezzel kapcsolatban, az ottani rendszerhibával kapcsolatban a közvéleményt. A MeH informatikai szakemberei pedig részt vesznek a tanulságok elemzésében. Az infokommunikációért felelős munkatársak nem részesei a vizsgálatnak, de a tapasztalatait átveszik. És záró momentumként jegyzem meg, hogy február 3-ától a soros informatikai biztonsági ellenőrzés zajlik az OEP-nél. Köszönöm figyelmüket, kérem válaszom elfogadását. (Szórványos taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  85  Következő    Ülésnap adatai