Felszólalás adatai
131. ülésnap (2000.04.10.), 147. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Perlaki Jenő (Fidesz) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | felszólalás |
Videó/Felszólalás ideje | 6:16 |
Felszólalások: Előző 147 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
PERLAKI JENŐ (Fidesz): Köszönöm. Igyekszem a második szakasznak megfelelően szólni. Most nem szólok a 3., 4. és 5. szakasszal kapcsolatban, amit szándékosan javasoltam az előbb így, merthogy az oktatás, a hatálybalépés és a preambulum kérdéséről szól, amelyik viszonylag szűkebb kérdéskör, ezért gondoltam, hogy a három együtt volna tárgyalható, így Bauer képviselőtársam félreértett.
A 35. és a 36. módosító indítvánnyal kapcsolatban szeretném elmondani, hogy mindkét oldalról elhangzott az indítványokban, hogy az összeférhetetlenségi szabályozásban kivételt kellene tenni a háromezres lélekszám alatti településeken, mivel olyan kis számú a falvakban az értelmiség, hogy az eredményesebb munkavégzést csak állásduplázással lehetne megoldani.
Itt a vitában elhangzott néhány vélemény az intézményi összeférhetetlenséggel kapcsolatban. Én a munkáltatói szempontból való összeférhetetlenség - tehát hogy a munkáltató testület tagja egyben a munkavállaló, aki a megbízatását a képviselő-testülettől nyeri -, ez is elegendő ok lenne, azt gondolom, hogy ténylegesen van elfogultság az ilyen esetekben. De ha valamely intézmény vagy intézménytípus ilyen értelemben képviseletre kerül a testületen belül, akkor felmerül a kérdés, hogy arányosan kellene minden feladatnak a képviseletét biztosítani; vagyis ha van városgazdálkodási vállalat, akkor persze annak is kellene képviselet. Itt ezzel, azt hiszem, nyilvánvalóvá vált a lehetetlensége annak, hogy arányosan legyenek a különböző feladatok képviselve.
Én tartom magam ahhoz az elgondoláshoz, amit az általános vitában mondtam el, hogy igazából az a helyes, ha az önkormányzat képviselő-testülete a polgárság, a képviselő-testületet megválasztók átlagérdekeit képviseli egészében, tehát mintegy leképezi valamennyi polgárnak az igényeit a közszolgáltatásokkal kapcsolatban. A véleményünk az, hogy nem megengedhető kivételeket tenni, és a jogalkotó szándéka a nemkívánatos befolyásoktól való mentesség kell legyen.
A gazdasági társaságokkal kapcsolatos összeférhetetlenséggel kapcsolatban hadd mondjam el azt, hogy valóban jövedelemforrásként funkcionálnak a különböző felügyelőbizottsági és igazgatótanácsi tagságok, kicsi és nagy képviseletnél egyaránt.
Valóban, Hankó Faragó Miklós képviselőtársam nagyon tisztán és világosan mondta el az előbb azt, hogy az átláthatóság, a tiszta érdekviszonyok kell hogy érvényesüljenek. Én ennek folyományaként hadd mondjam el azt, hogy a német típusú önkormányzati tulajdonviszonyokat tartom irányadónak, amelynél az önkormányzat kizárólag olyan gazdasági társaságban vehet részt, amelyben kizárólagos tulajdonos, és az csak a kötelező feladatait láthatja el. Ebben az esetben sem az a cél, hogy a képviselők számára teremtsenek különböző jövedelemforrásokat.
Újra elmondom azt a fontos adalékot, hogy sajnos a lakásfenntartásban például Budapesten azért rugaszkodnak el a piaci áraktól az önkormányzati bérlakások fenntartási kiadásai, mert túlköltekezőek ezek a fajta gazdasági társaságok, és valóban, a számadatok azt mutatják, hogy olcsóbb, ha a társasházak maguk tartják fenn önmagukat, mintha igénybe veszik. Az önkormányzati, illetve nem önkormányzati típusú lakások fenntartásának költségei így eltérnek - én azt hiszem, hogy bizonyító erejű példa.
Nem érthető az ellenzéken belüli egyet nem értés, mert hol kiterjesztenék a kizáró tényezőket és posztokat, hol pedig lazítanák azokat. Meglepő, hogy nincs ebben konszenzus, hiszen van olyan képviselő, akinek az egyik módosító indítványa szigorítana, a másik indítványa pedig lazítana.
Viszont a felügyelőbizottsági tagságra vonatkozóan nagyon-nagyon pontos volt, amit Hankó Faragó Miklós mondott: a szakszerűség igénye fontosabb. A felügyelőbizottsági tagokkal és az igazgatósági tagokkal szemben, akik nem lesznek a jövőben képviselők, pontos elvárásokat kell megfogalmazni, és a cégeknek a lehető leghatékonyabban kell működniük. Üdvözöljük tehát a felügyelőbizottsági tagságokra vonatkozó összeférhetetlenség kezdeményezését.
Szeretném még szóba hozni azt, hogy a jelenlegi szabályozás a háziorvosokat kizárja a helyi önkormányzati képviselő-testületekből. Ugyanakkor egy kapcsolódó módosító indítvánnyal tisztázni célszerű azokat az eseteket, amikor betéti társaság keretében látják el az önkormányzati szolgáltatást a háziorvosok, hiszen akkor megkülönböztetés lenne az egyéni háziorvosok és a bt.-ben dolgozó háziorvosok között.
A további gondolataimat a 3., 4. és 5. szakaszok külön tárgyalása során fogom elmondani. Köszönöm.
Felszólalások: Előző 147 Következő Ülésnap adatai